כשעולה השם גדסי, נדרכת סקרנותי מאליה ואני נזכר בראיון שערכתי אי אז ב-73' בשכונת התקווה עם זמר צעירון, ארך תלתלים, שעתיד היה להטביע את חותמו על הזמר הים תיכוני ב"גרוב" המבורך שהוא העתיר עליו. אלא, שהפעם לא מדובר באבנר גדסי, גם לא במי מילדיו, אלא בטוהר גדסי, אחייניתו, בתו הבכורה של אחיו הצעיר, הזמר הברסלבי החוזר בתשובה יאיר גדסי.

בשיר "יפה לך השמש", שהוציאה בימים אלה, בדרך לאלבום-בכורה, מוכיחה טוהר בת ה-25 איך אפשר לצעוד בנתיב משלה, שונה מהנתיב המשפחתי, שבו צעדה מאז ומתמיד, מבלי להתנכר לשורשיה התימניים. אי לכך, אני פותח את שיחתנו בשאלה אם השם גדסי מהווה לגביה משקולת, או מנוע-דחף.

"לגמרי מנוע-דחף", השיבה טוהר חיש קל מבלי לחשוב פעמיים, "מבחינתי, זה שם פותח דלתות, משהו שנותן לי הרגשה כאילו שחיכו לי ולתערובת המוזיקלית שאני מביאה  עם כל התבלינים שיש במוזיקה שלי, כולל פופ ובלוז, לצד סלסולים תימניים עדינים, שם חלק ממני. השילוב הזה זאת אני יחד עם ניגוני ברסלב שברקע".

וההפקה המוזיקלית של השיר?
"היא נעשתה על-ידי בן שופן, שבין השאר עבד עם ריטה, גלי עטרי והראל סקעת".

כמו גדסי הדוד, גם טוהר נולדה בשכונת התקווה. למרות שגדלה שם רק עד גיל ארבע-חמש, יש לה זיכרונות מההווי בשכונה. משם עברה עם משפחתה לעיר החרדית אלעד, ממנה ישנם זכרונות מרים. גדסי סיפרה כי היה לה קשה לגדול בעיר החרדית. "זה מקום שלא אפשר להיות מה שאני. שופטים את הזולת לפי החיצוניות. הציקו לי. זרקו עלי עגבניות. פעם מישהו דקר אותי מאחור במשהו חד בגלל שלבשתי קצר", הסבירה.

במשפחתה היא הייתה לארבעת אחיה, הצעירים ממנה, מעין אם שנייה, לצד אמם שעבדה עד מאוחר. בד בבד פרץ ממנה כשרונה המוזיקלי מאז שכתבה שיר לחגיגת בת המצווה שלה והיה לה האומץ לבצע אותו בפני החוגגים. באותם ימים היא הייתה מתקשרת לתחנות רדיו מוזיקליות ושרה בהן שלא בשמה, מחשש שהדבר ייוודע בישוב החרדי שלה, "מה שהיה מסבך אותי בצרות".

אז טוהר נקלע למרד בדת, גם במערכת החינוך החרדית, "אבל תמיד חזרתי הביתה". וההורים? - "הם כאילו חטפו כאפה ממני ולא ידעו מה לעשות איתי". נראה שזה היה דרמטי יותר מנימת דבריה המתונה. "הייתי בורחת מהבית ומחליפה בגדים בחוץ לקצר", היא נזכרת. "כשחיללתי שבת, הורי לא ידעו. כל הזמן היה לי ברור שכאשר אתחתן, אירגע".

טוהר גדסי (צילום: זהר רון)
טוהר גדסי (צילום: זהר רון)

אכן, בגילה הצעיר טוהר כבר נשואה ואם לשניים. בגיל 20 נישאה ליונתן בייזר, מוזיקאי צעיר ממנה בטיפונת, בחור דתי משילה, לאחר שנפגשו באקראי באולפן הקלטות, שם התלקחה ביניהם אהבה ממבט ראשון. בד בבד נרקם שיתוף פעולה מוזיקלי עם הבחור, נגן סקסופון ו"מוזיקאי בחסד עליון", הלומד באקדמיה למוזיקה מוזיקה ערבית. הם מתגוררים במושב אשתאול ועובדים על מופע משותף.

אנחנו מצפים לו בעניין ולא שוכחים את הדוד המפורסם. "אני מקווה שנופיע יחד", טוהר מסמנת מטרה.