טוב שיש חברים. הזמרת הבאר-שבעית במקור, ליה ביי לפידות, נקלעה לא מכבר למצוקה כזו, שתנאי המחיה הנוצצים שמהם היא נהנית במקום מגוריה בבל אייר שבלוס-אנג'לס לא יכלו לחפות עליה. לא רק שהקריירה שלה סירבה להמריא, אלא היא גם התמודדה, יחד עם בעלה, עם המחלה הקשה בה לקה.

אז נבקעה לה קרן אור - מי שהיה איתה בעבר באותה חבורה מוזיקלית בארץ, ובא לבקרה, שאל אותה היכן השירים, שראה אצלה לפני שנים - ובלי משים הפיח רוח חדשה במפרשיה בשירים "ביחד" ו"במקום השבור", שהעלתה לרשת. "הייתי זמרת מאוד צעירה, כשחברת 'הד ארצי' מימנה לי הקלטת סקיצות כהכנה לאלבום, בהפקתו המוזיקלית של ניר גרף, מי שהיה הבסיסט של להקת 'איזבו'", שיחזרה, "בשירים היו נגיעות של מוזיקת נשמה אמריקאית".

עטיפת הסינגל (צילום: צילום מסך)
עטיפת הסינגל (צילום: צילום מסך)

"בחברת התקליטים הרגישו שזה לא התאים אז לקהל הישראלי", הוסיפה, "לא נשברתי, ויצאתי במופע-מחווה מושקע לאריתה פרנקלין בניהולו המוזיקלי של טל פורר. הוא עבד אז עם רמי וריטה קלינשטיין והזמין אותם למופע. הם נורא נדלקו והציעו לי להקליט קולות לאלבום 'חמצן' שלה. היה כיף לעבוד איתם".

לפידות, אחותה הבכורה של הזמרת והיוצרת דנה לפידות, היא בתם של מנהל מוסך ופסיכולוגית, שכמשוררת כותבת לא אחת את תמלילי השירים של בנותיה. לדבריהם, כבר בגיל שנה וחצי היא הצליחה לשיר להיט של קרול קינג ובגיל עשר רשמה את הופעתה הפומבית הראשונה, כששרה את "גידי" של שרון ליפשיץ ביום הסטודנט בעירה. מאז הופיעה לא מעט כילדה וכנערה. את היכרותה עם ארה"ב עשתה בהופעות שם עם להקת נוער שגויסה למגבית.

מיד לאחר שיתוף הפעולה שלה עם הקלינשטיינים, יצאה לפידות לחפש את מזלה בארצות הברית. חמש שנים עשתה בניו-יורק מבלי לפרוץ ו"למעשה, לא פרצתי עד עכשיו".

מדוע?
"ניו-יורק מוצפת בהמון אמנים מוכשרים ולא לכולם יש הצלחה". 

על הדרך, היא נתקלה אצל מפיקה משותפת בזמרת אלמונית למדי ששמה היה סטפני, שמוכרת כיום ברחבי העולם כליידי גאגא. "אני זוכרת אותה כזמרת צעירה, פשוטה כזאת עם שיער קארה בצבע חום, שהייתה ישנה אצל המנהלת שלנו על הספה", סיפרה לפידות, "כעת, היא יכולה כמו כלום לקנות את הבניין שבו היה המשרד".

לפידות, שבמהלך חמש שנותיה המאכזבות ב"תפוח הגדול" החליפה את הזמרת לורן היל במסע הופעות של הפוג'יז ברוסיה, עברה ללוס-אנג'לס, שם הכירה את בעלה, מארק בייצ'וק (מכאן ה"ביי" בשמה). זה היה מפגש של גרושים - היא לאחר נישואי-בוסר בארץ, בטרם צאתה אל העולם הגדול; הוא איש-עסקים כבר עם ילד, כיום בן 34, לא הרבה פחות ממנה. היא פגשה ב"עיר המלאכים" את מארק שלה בהמתנה לברכתו של רב ונישואיהם נחגגו בארץ. אגב כך שינתה את שמה מקארין לליה, לאחר שהתחברה לקבלה. 

המפיק המוזיקלי של "ביחד" ו"במקום השבור" הוא חגי מזרחי, היושב בלוס-אנג'לס, שהיא גם מקום מושבו של המתופף אשר פדי, שחי שם אף הוא וניגן בהקלטות. הקליפ לשיר "במקום השבור", צולם בחלקו בסביבת ים המלח, במהלך חופשת מולדת בארץ, בחלקו במאליבו, לא הרחק ממקום מגוריה, שם גם צולם הנוף הימי המרהיב לשיר "ביחד". היא מייעדת את השירים לקהל הישראלי ומספרת ש"ביחד" זכה כאן לכמות השמעות נאה למדי ומציגה דיווח מאחד המצעדים שבו שירה מקדים את שיריהם - תחזיקו חזק - של אגם בוחבוט, שירי מימון ועדן חסון.

צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם
צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם

לפידות עברה תקופה מטלטלת. זמן קצר לאחר שהיא הצליחה סוף-סוף להביא לעולם את דילן-רפאל, בנם הבלונדיני והמתוק, כעת בן שלוש וחצי, חלה בעלה במחלה קשה, שממנה נחלץ בטיפולים מורכבים. כעת, זה מאחוריהם והחיים דבש. "יש לנו בית מדהים, הבנוי על הר, קרוב ליער", היא מדווחת, "איילות באו לבקר אותנו".

תבואי להופיע בארץ?
"בטח! הרי אפשר להצליח על הקו. תראה את מורן אטיאס. תמיד יש חלום לחזור".

בעלך יסכים?
"תתפלא, אבל זה ייתכן לאחר שאמו ואחיו עשו עלייה לפני שנים. מארק בא ממשפחה דתית ויש לו זיקה למדינה".

על הפרק הופעת-איחוד של האחיות לפידות?
"דנה ואני מאוד רוצות; השאלה לאיזה כיוון".