אם יש דבר אחד שהקורונה לימדה אותנו, זה שהחיים עדיין יכולים לזמן לנו הפתעות. ותודו שהקאמבק של אנייטה פלטסקוג, ביורן אולבאוס, בני אנדרסון ואנני־פריד לינגסטד הוא חתיכת הפתעה. ב־5 בנובמבר, הלהקה השוודית הגדולה ביותר בכל הזמנים חוזרת עם אלבום חדש, ארבעה עשורים בדיוק אחרי קודמו. אחריו תגיע גם סדרת הופעות וירטואלית־דיגיטלית־מטורללת חדשה וחדישה. כן, אבבא חוזרים אלינו אחרי 40 שנה, ואנחנו חוגגים עם 40 עובדות שכדאי לדעת על ארבעת הסקנדינבים המופלאים.

. אבבא הוציאה שמונה אלבומי אולפן בין 1973 ל־1981. האלבום החדש, "Voyage", שעומד לצאת בחודש הבא, יהיה אלבומם התשיעי. אבל האלבום הכי מצליח של אבבא הוא לא אלבום אולפן, אלא אוסף הלהיטים "גולד", שיצא ב־1992 ומאז יצא מחדש כמה וכמה פעמים. נמכרו ממנו 30 מיליון עותקים ברחבי העולם, והוא אהוב במיוחד בממלכה המאוחדת, עד כדי כך שהוא מחזיק במקום השני ברשימת "האלבומים הכי נמכרים באנגליה בכל הזמנים", מיד אחרי אוסף הלהיטים של להקת קווין.

2. שני הבנים באבבא החלו את הקריירות המוזיקליות שלהם בשנות ה־60 בלהקות שוודיות אופנתיות. אנדרסון התפרסם בתור קלידן להקת ההפ סטארס, ששרו באנגלית והתפרסמו בארצם בתור "הביטלס השוודיים", כולל התספורות. ביורן אולבאוס היה סולן להקת הפולק השוודית The Hootenanny Singers. שני כותבי השירים הצעירים והאמביציוזיים נפגשו לראשונה בקיץ 1966 בדרך לאיזה פסטיבל מוזיקה, והמשיכו את השיחה במסיבה מאוחר יותר באותו לילה.

ביורן אולבאוס ובני אנדרסון, אבבא (צילום: רויטרס)
ביורן אולבאוס ובני אנדרסון, אבבא (צילום: רויטרס)

3. גם לשתי הבנות באבבא היו קריירות מוזיקליות לפני שהפכו לחלק מהרביעייה. אנני־פריד, המכונה פרידה, החלה לשיר בלהקות בסגנון ג'אז קברטי בגיל 13. בגיל 21 זכתה בתחרות כישרונות עם גרסה שוודית לשיר בוסה־נובה, וכפרס קיבלה חוזה הקלטות והופעה בטלוויזיה. היא החלה להוציא סינגלים כבר ב־1967 ואחרי ארבע שנים הגיע השיר "Min egen stad" ("העיירה שלי") למקום הראשון במצעד השוודי. את השיר כתב בני אנדרסון, שכבר אז היה בן זוגה. פלטסקוג וביורן תרמו לו קולות רקע. באותה שנה היא גם הוציאה אלבום בכורה שהפיק אנדרסון.
אנייטה פלטסקוג החלה לשיר בתיכון. בגיל 18 כבר הגיעה למקום הראשון במצעד השוודי, עם שיר שכתבה בעצמה. היא הוציאה ארבעה אלבומי סולו מצליחים לפני שהצטרפה לאבבא, וכתבה רבים מלהיטיה בעצמה. ב־1972 אף כיכבה בתור מריה מגדלנה בגרסה השוודית של המחזמר "ישו כוכב עליון".

אנני-פריד לינגסטד   (צילום: JONAS EKSTROMER.GettyImages)
אנני-פריד לינגסטד (צילום: JONAS EKSTROMER.GettyImages)

4. אנני־פריד לינגסטד נולדה כתוצאה מרומן אסור בין נערה נורווגית למפקד נאצי נשוי שהוצב בנורווגיה. אביה של פרידה הצליח לכבוש את אמה כשנתן לה במתנה שק תפוחי אדמה - מצרך נדיר בימי המלחמה. ילדים רבים נולדו באותה תקופה בנורווגיה כתוצאה ממערכות יחסים מזדמנות בין נשים מקומיות לחיילים גרמנים, חלקם כחלק מתוכנית לבנסבורן - מהלך של המפלגה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה ל"השבחת" הגזע הארי. אחרי תום המלחמה, הילדים הללו סבלו מאפליה קשה, מהתעללויות, מאלימות ומחרם חברתי בארץ הולדתם. כדי להציל את אנני־פריד מהגורל האכזר הזה, עברו אמה וסבתה איתה לשוודיה, שם היחס לילדי לבנסבורן היה טולרנטי יותר.
אמה מתה בגיל 21, לפני שמלאו לפרידה שנתיים, וסבתה גידלה אותה בשוודיה. לגבי אביה הגרמני, שהיה אופה במקצועו, אנני־פריד הייתה בטוחה במשך שנים שהוא מת. היא גילתה שהוא חי ופגשה אותו לראשונה בגיל 32, באירוע שתועד בעיתונים. הם לא שמרו על קשר.

5. האיש שעמד מאחורי ההצלחה של אבבא היה המנהל סטיג אנדרסון (אין קשר משפחתי לבני), השנוי במחלוקת. יש המאמינים שהוא שלט באבבא כמו  בבובות, אחרים ראו בו איש עסקים ממולח שמעל בכספם, ויש מי שראו בו איש חזון שזיהה כישרון נדיר ושעזר לפוטנציאל להתממש מעל ומעבר למצופה. סטיג אנדרסון היה שותף לכתיבת המילים לרבים מלהיטיהם של אבבא, כולל "מאמא מיה", S.O.S"", Dancing Queen"", ""The Name of the Game ו"Knowing Me Knowing You".
ב־1990 בני, ביורן ואנייטה תבעו את אנדרסון על תמלוגים שלטענתם הגיעו להם. הם הגיעו להסכמה מחוץ לבית המשפט, אך פרטי ההסכם מעולם לא פורסמו. סטיג אנדרסון מת ב־1997, בגיל 66, מהתקף לב. ביורן, בני ופרידה הגיעו להלוויה, ששודרה בטלוויזיה השוודית. אנייטה לא הרגישה טוב ושלחה פרחים.
כיום מנהל את אבבא האיש שהמציא את הספייס גירלס, סיימון פולר.

6. בני פגש לראשונה את פרידה וביורן פגש לראשונה את אנייטה בערך באותו זמן - ב־1969. בני ופרידה הכירו זה את זה כששניהם השתתפו בתחרות הקדם־אירוויזיון השוודית באותה שנה, אך אף אחד מהם לא ניצח. כעבור כמה שבועות נפגשו שוב ונהיו זוג. בשלב זה פרידה, שהפכה לאמא בגיל 17, כבר הייתה גרושה ואם לשניים. גם בני הפך לאב בגיל 17, היה אב לשניים ופרוד מארוסתו. השניים הפכו לזוג ונטשו את ילדיהם כדי להתרכז בקריירה המוזיקלית שלהם. על אף שעברו לגור ביחד מהר מאוד, הם התחתנו רק ב־1978. לא היו להם ילדים משותפים.
ביורן ואנייטה התחתנו ב־1971 ונולדו להם שני ילדים.

אנייטה פלטסקוג (צילום: רויטרס)
אנייטה פלטסקוג (צילום: רויטרס)

7. בקיץ 1980, קצת אחרי שביורן ואנייטה התגרשו, יצא הלהיט של אבבא "The Winner Takes It All". את מילותיו כתב ביורן והוא עוסק בפרידתם, כמובן. אנייטה טענה שאף אחד לא ניצח בגירושים שלהם, ושבכלל אי אפשר לנצח בגירושים כשמעורבים בזה ילדים. הבלדה העצובה הגיעה למקום הראשון במצעד ה"אדולט קונטמפוררי" האמריקאי. כעבור שנה התגרשו גם פרידה ובני.
ב־1981 ביורן ובני התחתנו מחדש. לא אחד עם השני.  

8. ההופעה המשותפת הראשונה של הארבעה התרחשה בספונטניות על חוף ימה של קפריסין ב־1970, בעת חופשה משותפת של שני הזוגות. מי שזכו לצפות בה היו חיילי או"ם שהוצבו באי. ביורן, אנייטה, פרידה ובני ראו שכיף להם להופיע ביחד, אז בשובם לשוודיה הם יצאו במופע קברט משותף תחת השם פסטפולק, שמשמעו בשוודית "אנשי המסיבות". הסתתר כאן גם משחק מילים, שכן הצליל דומה למילת הסלנג ל"זוגות מאורסים". למרות התחכום המילולי, המופע נחל כישלון.

9. להקמת אבבא קדם אלבום משותף לבני וביורן בשם "ליקה" ("אושר" בשוודית), שיצא ב־1970. אף שהוא מכיל גם כמה שירים בסגנון רוקי יותר וכמה שירי "שלאגר" - כך כונה פופ המצעדים האירופי בזמנו - זהו בגדול אלבום פולק־רוק. כיאה לז'אנר, עטיפתו מעוצבת בגוני חום סתוויים. שני המוזיקאים הצעירים מצולמים על העטיפה משל היו הסיימון וגרפונקל הנורדיים: ביורן יושב ומחייך ולצדו עומד בני האוחז בגיטרה אקוסטית, שדגל שוודיה מודפס עליה. פרידה ואנייטה כמובן תרמו קולות רקע.

10. ההצלחה הבינלאומית הראשונה של אבבא, עוד לפני שהם היו אבבא, הגיעה במפתיע כשהסינגל המשותף הראשון של בני וביורן, "She’s My Kind of Girl", שהוקלט ב־1969, נהיה פתאום ביג אין ג'פן. הסינגל, שנכשל בשוודיה, נכתב לסרט הסקספלויטיישן "אינגה 2: פיתויה של אינגה", והיפנים עפו על הסאונד המלנכולי והליווי הטיפל'ה אוריינטלי. השיר שוחרר ביפן ב־1972, הגיע למקום הראשון במצעד היפני ומכר שם חצי מיליון עותקים. בני וביורן הוזמנו להופיע בפסטיבל בטוקיו וכמובן הביאו איתם את הבנות. הפעם הבאה שאבבא הופיעו על הבמה ביפן הייתה ב־1980. הסיבוב היפני הזה כלל 11 הופעות, כולל שש בבודוקאן המפואר בטוקיו.

11. באופן רשמי הוקמו אבבא ב־1972 בשטוקהולם. אלבומם הראשון, "רינג רינג", יצא ב־1973, אך הם טרם נקראו אבבא, אלא פשוט ביורן ובני ואנייטה ופרידה. על עטיפת האלבום רואים את שני הזוגות חבוקים ומחייכים. לחובבי גלאם־רוק־אירוויזיוני מומלץ לחפש את הקליפ לשיר הנושא ביו־טיוב, ולהתענג על חליפת הנחש המבריקה של פרידה וגיטרת הכוכב פלוס גלימה של ביורן.
כוכב הפופ האמריקאי ניל סדקה עזר לתרגם את השיר לאנגלית, והפוטנציאל שלו להפוך ללהיט בינלאומי נראה גדול. אך למרבה האכזבה הוא הגיע רק למקום השלישי בקדם־אירוויזיון השוודי, ומעולם לא הגיע לתחרות עצמה. אבבא התנחמו בזה שהוא נהיה להיט גדול בארצם והחלו להתכונן לקדם של השנה שאחריה.

אבבא בשמלות החתולים  (צילום: Eugene Gologursky.GettyImages)
אבבא בשמלות החתולים (צילום: Eugene Gologursky.GettyImages)

12. מתברר שהסיבה שאבבא לבשו תלבושות מנצנצות, מוגזמות ומטופשות, כמו שמלות החתולים הנפלאות של אנייטה ופרידה והאוברולים הלבנים הצמודים והבוהקים של ביורן – נעוצה בחוקי המיסוי בשוודיה. הם יכלו להגיש קבלות של בגדים כהוצאה מוכרת, רק אם מדובר באופן מובהק בתלבושות במה שאי אפשר בשום אופן ללבוש כשהולכים לסופר.
 
13. ב־1973, כשאנייטה ילדה את בתה לינדה, היא הוחלפה בלהקה לזמן קצר על ידי חברתה הבלונדינית של פרידה, אינגר ברונדין, שיצאה עם השלושה לביקור יחסי ציבור בגרמניה ובאוסטריה. זה עבד, כי מחוץ לשוודיה אף אחד ממילא לא ידע איך חברי הלהקה נראים. בהמשך הוציאה אינגר מוזיקה נוצרית. היא הלכה לעולמה בגיל 41.

14. "מי רצח את אגנתה פאלסקוג?" (שיבוש השם במקור! כל מעריץ רציני יודע שאומרים אנייטה), היה שמו של האלבום הראשון של נושאי המגבעת, שיצא בחברת התקליטים הגדולה הד ארצי, אחרי הקסטה המיתולוגית. "מי רצח את אגנתה פאלסקוג?" יצא ב־1991, לפני עידן האינטרנט, ומכיוון שלא הייתה דרך לבדוק דברים, רבים חשבו בטעות שהבלונדינית מאבבא כבר לא איתנו (אם הם בכלל ידעו במי מדובר).

15. הרביעייה אימצה רשמית את השם אבבא - שהוא גם פלינדרום וגם ראשי תיבות של שמות חברי הלהקה - ב־1973, זאת לאחר שווידאו כי חברת ייצור שימורי הדגים השוודית הוותיקה שנושאת את אותו השם לא תתבע אותם על השימוש בו. החברה, המייצרת מגוון מוצרים, מפחיות טונה, דרך צנצנות קוויאר והרינגים משומרים, אישרה את השימוש בשם, והיתר הוא היסטוריה. לוגו תמונת המראה המפורסם של השם, שבו ה־B הראשונה הפוכה, עוצב ב־1976 ונרשם כסימן רשום.

16. לפני שאבבא התבייתו על סאונד הדיסקו־פופ שאיתו התפרסמו, הם התנסו בז'אנרים מוזיקליים פופולריים שונים, כמו הפולק־פופ של סוף שנות ה־60 והגלאם־רוק של תחילת שנות ה־70. ובתום תקופת היורודיסקו - האח האירופי הזול של הדיסקו האמריקאי השחור - הם עשו קצת פופ אייטיזי ובלדות נוגות. פעם היו כאלה שהגדירו את מה שאבבא עושים כיורוטראש, ולו רק כי הם שרים במבטא ויש להם שמות מצחיקים. אבל גם אם זה נכון - אבבא הם הפסגה הבלתי מעורערת של היורוטראש האיכותי לדורותיו. עובדה שהם המנצחים הזכורים ביותר של האירוויזיון - האולימפיאדה הרשמית של הז'אנר.

 להקת אבבא באירוויזיון 1974 (צילום: AFP.GettyImages)
להקת אבבא באירוויזיון 1974 (צילום: AFP.GettyImages)

17. אחרי מספר ניסיונות בקדם־אירוויזיון השוודי, אבבא סוף־סוף הגיעו לאירוויזיון עצמו. ב־6 באפריל 1974 הם ניצחו בתחרות שהתקיימה בברייטון, עיר קיט הממוקמת על חופה הדרומי־מזרחי של אנגליה. בעוד כוורת לבשו וסטים מטופשים שהם קנו בשדרות ירושלים ביפו ושרו את "נתתי לה חיי", ואוליביה ניוטון־ג'ון ייצגה את אנגליה בשמלת מקסי תכלכלה ושרה שיר אהבה לאהבה, אבבא עשו את הדבר הנכון. בעזרת אאוטיפיטים נוצצים, מגפי פלטפורמה כסופים ולהיט יורופופ מושלם אחד עם נגיעות גלאם־רוק, הם כבשו את המקום הראשון.
שירם "ווטרלו", המאזכר את קרב ווטרלו שבו הובס נפוליאון כמטאפורה למערכת יחסים רומנטית, הביא לשוודיה את הניצחון הראשון שלה בתחרות הזמר האירופית ולאבבא העניק פריצה בינלאומית. לאחר הזכייה הם חגגו בסוויטת נפוליאון (כן, כן) שבמלון הוויקטוריאני המפואר "גראנד ברייטון הוטל".

18. בעקבות האירוויזיון, "ווטרלו" נהיה להיט ענק. הוא הגיע למקום הראשון במצעד הבריטי (אף על פי שאנגליה נתנו לו אפס נקודות בתחרות עצמה) ובעוד מדינות רבות. הוא אפילו הגיע למקום השישי במצעד האמריקאי, וסלל את הדרך לביקור הראשון של הלהקה בארצות הברית. בחגיגות היובל של האירוויזיון, שהתקיימו ב־2005, "ווטרלו" נבחר לשיר הטוב ביותר בהיסטוריה של התחרות.

19. "ווטרלו" ספג לא מעט ביקורת בזמנו. טענו שהוא גנוב מ"Build Me Up Buttercup", להיטה של להקת הסול הבריטית The Foundations, ועיתונאי שוודי יצא נגד השיר שמתייחס בקלות ראש לקרב שבו עשרות אלפי אנשים איבדו את חייהם.

20. בשנות ה־70 אבבא הייתה מוצר היצוא השני הכי רווחי של שוודיה, מיד אחרי מכוניות וולבו.

21. בני וביורן יצאו כמה פעמים לבלות עם חברי להקת לד זפלין בסוף הסבנטיז. רוברט פלאנט, סולן לד זפלין, טען שהוא לקח את שני השוודים הנשואים למועדון סקס - עובדה שנציגיהם של אבבא הכחישו נמרצות.

22. בזמן אמת, אף אדם שהחזיק מעצמו "איכותי" לא היה מודה באהבתו לאבבא. רק לסיד וישס המנוח מהסקס פיסטולס לא הייתה בעיה להודות בכך, והוא אפילו שוחח עם גיבוריו פעם בשדה תעופה. אגב, גלן מאטלוק, הבסיסט של הסקס פיסטולס, הודה שהריף של להיטם "Pretty Vacant" גנוב מ־"S.O.S" של אבבא.
כיום, לעומת זאת, אבבא נחשבים למילה נרדפת לפופ מושלם, ואין מוזיקאי שלא יתגאה בכך שהוא מעריץ אותם. בין מעריצי אבבא המפורסמים נמנים בריאן אינו, נואל גאלאגר מאואזיס, ג'רביס קוקר מפאלפ, פיט טאונסנד מה־Who, הנסיכה דיאנה, גאנס אנד רוזס, קורט קוביין, יו־2, ג'ין סימונס מלהקת קיס, ריצ'רד קליידרמן, ננה מושקורי, שר, קיילי מינוג ועוד רבים אחרים. אפילו נלסון מנדלה אמר פעם שאבבא הם הלהקה האהובה עליו.

23. דייב גרוהל, המתופף לשעבר של נירוונה ואיש הפו פייטרז, גם הוא מעריץ גאה. לאחרונה אמר בראיון שהוא "בכה כמו תינוק" כששמע את שיריהם החדשים של אבבא, ואף הצהיר שישמח לתופף איתם. ההיסטוריה של גרוהל עם הלהקה השוודית החלה בתחילת שנות ה־90. קורט קוביין הזמין את להקת הקאברים המפורסמת של אבבא, Bjorn Again, לשמש כמופע חימום של נירוונה בפסטיבל רדינג באנגליה ב־1992, וגרוהל אמר בדיעבד שהם "גנבו את ההצגה".

24. ב־1977 יצא סרט קולנוע בשם "אבבא: הסרט", במקביל להוצאת האלבום החמישי של הלהקה, "אבבא: האלבום". את הסרט ביים לאסה הלסטרום השוודי, שביים גם רבים מהקליפים של הלהקה. כעבור שנים יהפוך הלסטרום לבמאי בינלאומי מצליח ואף יקבל שתי מועמדויות לאוסקר בקטגוריית הבמאי הטוב ביותר.
"אבבא: הסרט", שהפך לקאלט בקרב המעריצים, הוא סוג של סרט־הופעה, שמתעד את סיבוב ההופעות המצליח של הלהקה באוסטרליה באותה שנה, עם עלילת משנה עם שחקנים. אי אפשר לשכוח את הסצינה שבה עיתונאי אומר לאנייטה שטוענים כי היא הגברת עם הטוסיק הסקסי ביותר באירופה, ושואל אותה אם זה נכון. על כך היא עונה בחיוך: "אני לא יודעת, לא ראיתי אותו!".

25. כפי שיודע כל מי שהיה בניינטיז, העשור שהתהדר בקאמבק של נעלי הפלטפורמה ומכנסי הפדלפון, אבבא חוו בהן תחייה קולוסאלית. זה קרה בין היתר בזכות שני סרטים אוסטרליים שיצאו ב־1994: "הרפתקאותיה של פריסילה, מלכת המדבר", שהידק את הקשר הנצחי בין אבבא לתרבות הגייז, והקומדיה "חתונתה של מיוריאל", שבו מגלמת טוני קולט מעריצה של הלהקה, שלא מסתדרת מבחינה חברתית וחולמת לברוח מהעיירה הקטנה שלה לעיר הגדולה סידני, ולהתחתן בחתונה גדולה ומפוארת. בזמן שההפקה המתינה לאישור מאבבא להשתמש בשיריה, היא שקלה להחליף את הלהקה שמיוריאל מעריצה בהרכב סבנטיז אחר: אנשי הכפר. למרבה המזל, האישור הגיע.

26. כפי שאפשר להסיק מ"אבבא: הסרט", "הרפתקאותיה של פריסילה, מלכת המדבר" ו"חתונתה של מיוריאל", באוסטרליה חולים על אבבא. למעשה, האנשים היחידים שאוהבים את אבבא יותר מגייז אלה האוסטרלים. הספיישל הטלוויזיוני של הלהקה בטלוויזיה האוסטרלית ב־1976 זכה לרייטינג גבוה יותר מאשר הנחיתה על הירח, והשיר "פרננדו" עמד בראש המצעד האוסטרלי במשך 14 שבועות, וצעד בו במשך לא פחות מ־40 שבועות. למעשה, הוא החזיק בתואר "המקום הראשון הממושך ביותר באוסטרליה" במשך יותר מ־40 שנה, עד ששירו של הג'ינג'י האנגלי אד שירן, "Shape of You", הוריד אותו משם ב־2017. להקת הקאברים הכי מפורסמת לאבבא, Bjorn Again, הוקמה בסוף האייטיז במלבורן, אוסטרליה.

חתונתה של מיוריאל  (צילום: באדיבות yes)
חתונתה של מיוריאל (צילום: באדיבות yes)

27. אבבא הצליחו מאוד גם מאחורי מסך הברזל, ומכרו לא מעט תקליטים בברית המועצות. היות שבזמן המלחמה הקרה הוטל אמברגו על הוצאת רובלים מהמדינה, חברי הלהקה קיבלו את התמלוגים שלהם בצורה של חביות נפט.

28. להיטם הגדול והנצחי ביותר של אבבא הוא "Dancing Queen", הסינגל הראשון מאלבומם הרביעי, "Arrival". בקיץ 1976 השיר הגיע למקום הראשון בשלל ארצות, מאנגליה ועד ברית המועצות, ומקנדה ועד יפן. זה גם היה השיר היחיד של אבבא שאי־פעם הגיע לראש מצעד הסינגלים האמריקאי. ג'ון מקיין, מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית בבחירות 2008, אמר בזמנו שזה השיר האהוב עליו.

29. אין ספור להקות ואומנים הקליטו קאברים לאבבא, ביניהם שינייד או'קונור, קרלה ברוני, פורטיסהד וגם הרבה להקות רוק כבד ומטאל. בסוף הניינטיז אף הוקמה בשוודיה להקת טין־פופ בשם ABBA־Teens, שהתמחתה בקאברים לאבבא, ושינתה את שמה בהמשך ל־A־teens.
ב־1992 הוציא צמד הסינתפופ האנגלי אירייז'ר אי־פי שכולו קאברים לאבבא, בשם "Abba־esque", שהגיע לראש המצעד הבריטי. הביצוע שלהם ל־ "Take a Chance on Me" לווה בקליפ משעשע במיוחד, שבו שני חברי הצמד עושים דראג: וינס קלארק מחופש לאנייטה ואנדי בל לפרידה.

30. ב־1980 הקליטו אבבא אלבום של גרסאות בספרדית ללהיטיהם, כדי לספק את מעריציהם הרבים באמריקה הלטינית. להקלטת האלבום השתמשו בפלייבקים המקוריים, כשאנייטה ופרידה שרו עליהם מחדש בספרדית. לאלבום קוראים "Gracias Por La Musica", שזה כמובן תרגום לשם להיטם "Thank You for the Music". על העטיפה מצולמים הארבעה כשהם לבושים באוברול שיאיר ניצני היה עתיד ללבוש על עטיפת "תיסלם 2".
ואם אתם בעניין של אבבא בספרדית, אל תפספסו את הקאבר של להקת הבנים האייטיזית Los Chicos de Puerto Rico ל"מאמא מיה".

31. אבבא מעולם לא התפרקו רשמית. ההופעה האחרונה שלהם ביחד בתוכנית טלוויזיה בסוף 1982 נחשבת לנקודה שבה הלהקה הפסיקה להתקיים.

32. אחרי פירוק הלהקה, בני וביורן המשיכו לעבוד על מוזיקה ביחד, בעיקר למיוזיקלס. ביחד הם הלחינו את המוזיקה למחזמר "Chess" - המספר על משחק שחמט בין אמריקאי לרוסי כאלגוריה למלחמה הקרה. ביורן תרם את חלקו הלירי לטקסטים שכתב גדול הפזמונאים של הז'אנר, טים רייס. חוויית העבודה עם בני וביורן הייתה כל כך טובה, עד שרייס רצה לעבוד איתם גם על "מלך האריות". זה לא הסתייע בסוף והוא קיבל את אלטון ג'ון בסוף.
"Chess" יצא תחילה כאלבום קונספט ב־1984, שנתיים לפני שהוא עלה על במת הווסט־אנד של לונדון. כעבור עוד שנתיים "Chess" הגיע גם לברודוויי. המחזמר הוליד את הלהיט הענק "One night in Bangkok" ששר מוריי הד, מי שגילם את שחקן השח האמריקאי בהפקה המקורית.
באותה תקופה בני וביורן גם עבדו ביחד על מחזמר לילדים המבוסס על שירי אבבא, שנקרא - שימו לב - “אבבאקדברה". המחזמר הופק במקור לטלוויזיה הצרפתית על ידי אלן בובליל ("עלובי החיים") ושודר ב־1983. המחזמר תורגם אחר כך לעוד שפות ועלה בעוד מדינות.

33. מאוד קשה לקבל אישור מאבבא לסמפל את המוזיקה שלהם. למעשה הפוג'יז ומדונה היו בין הבודדים שקיבלו אישור כזה. מדונה, שהקליטה בעברה קאבר לשיר של אבבא "Like an Angel Passing Through My Room", קיבלה אור ירוק להשתמש ב"Gimme! Gimme! Gimme!" כבסיס לשירה "Hung Up" מ־2005, רק אחרי שכתבה לחברי הלהקה מכתב אישי עם בקשה מיוחדת שבו התחננה, ורק אחרי שחתמה על חוזה שחלק ניכר מתמלוגי השיר ילכו אליהם. בני אנדרסון התבדח בראיון שזה השיר של מדונה שהוא הכי אוהב.

34. ב־2008 הצית את המסך הגדול הסרט "מאמא מיה!", בכיכובה של מריל סטריפ, המבוסס על המחזמר הבימתי המצליח שעלה לראשונה על במת הווסט אנד של לונדון ב־1999, ומשם כבש את ברודוויי ואת שאר העולם. הקומדיה הרומנטית מתרחשת על אי יווני פוטוגני, לצלילי 22 להיטים לוהטים של אבבא. פסקול הסרט היה האלבום הראשון של אבבא שהגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי.
כעבר עשור בדיוק יצא הסרט "מאמא מיה! 2" או בשמו המקורי: "Mamma Mia! Here We Go Again". הפעם התווספה לקאסט עוד דמות נשית דומיננטית: הסבתא, שאותה גילמה לא אחרת מאשר שר. באותה הזדמנות שר הוציאה אלבום קאברים משלה ללהיטי אבבא, "Dancing Queen" שמו. היא הצטלמה לעטיפה פעמיים, בפאה בלונדינית ובפאה ברונטית, משל הייתה היא עצמה גם אנייטה וגם פרידה, ותרמה לעולם בוכטה של גרסאות דאנסיות מיותרות ללהיטי הלהקה.

35. רבות דובר במשך השנים על אישיותה החרדתית והביישנית של אנייטה, שבין היתר סובלת מפחד במה, מחרדה ממקומות סגורים, מפחד גבהים ומחרדת טיסה. השמועות היו שהיא וביורן טסים במטוסים נפרדים, כדי שאם תהיה תאונה ילדיהם לא יתייתמו משני הוריהם.
אחרי ההתאבדות של אמה ב־1994, אנייטה התרחקה מאור הזרקורים והקדישה את חייה להתבודדות, יוגה, אסטרולוגיה ורכיבה על סוסים. מדי פעם היא המשיכה להוציא אלבומי סולו, עם הפסקות של שנים ארוכות בין לבין. אלבום הסולו האחרון שלה, “A", יצא ב־2013.
בתחילת שנות ה־90 אנייטה נישאה למנתח גרוש בשם תומס זוננפלד. הנישואים החזיקו מעמד שלוש שנים. בסוף שנות ה־90 פצחה במערכת יחסים עם מי שהיה מטרידן אובססיבי שלה. מערכת היחסים שלה עם נהג המלגזה ההולנדי המטורלל גרט ואן דר גראף, שעקב אחריה במשך שנים, נמשכה שנתיים. אחרי שהיא נפרדה ממנו, הוא חזר לעקוב אחריה, הפר את צו ההרחקה שהוציאה נגדו, נעצר, והועף משוודיה. ברגע שפג התוקף של איסור הכניסה שלו לשוודיה, הוא מיד עלה על מטוס וחזר לעשות רונדלים סביב אחוזתה המבודדת של אנייטה באקרו שבמחוז שטוקהולם.
כיום אנייטה בת 71, סבתא לארבעה, והיא חיה באקרו עם בנה, בן זוגו ובתם.

36. פרידה היא העשירה ביותר מבין ארבעת חברי אבבא, בעיקר כי התחתנה טוב, כמו שאומרים. אחרי הפירוק של הלהקה היא הוציאה שני אלבומים באנגלית ואחד בשוודית. לנצח נודה לה על סינגל האייטיז המעולה "I Know There’s Something Going On", שהפיק לה פיל קולינס, מי שגם הפיק את אלבום הסולו הראשון שלה באנגלית בשלמותו.
מאמצע הניינטיז, פחות או יותר, פרשה ממוזיקה, מלבד גיחות בודדות. את מרבית זמנה הקדישה לצדקה ולאיכות הסביבה. אחרי הגירושים מבני אנדרסון, התחתנה עם הנסיך היינריך רוצו - ארכיטקט שוודי־שווייצרי שהוא גם נסיך גרמני - והפכה לנסיכה בעצמה.
לפרידה נולדו שני ילדים מנישואיה הראשונים, לפני בני. בסוף שנות ה־90 מתה בתה בתאונת דרכים. היא הייתה אז בת 30. מיד אחר כך מת בעלה הנסיך מסרטן, בגיל 49 בסך הכל. בן זוגה הנוכחי, הנרי סמית, הוא יורש רשת חנויות הספרים והמגזינים הבריטית הענקית WH Smith, והוא גם אציל בעצמו, בהיותו הוויקונט החמישי מהמבדלן. השניים מתגוררים בשווייץ.

37. אלבום האולפן האחרון של אבבא עד כה היה "The Visitors". האלבום, שיצא ב־1981, היה פחות קליל וכיפי ממה שהעולם התרגל לקבל מהרביעייה השוודית. האלבום היה "בוגר" יותר וכלל שירי שיברון לב, בדידות, חרטה וניכור, בהקשר הפרטי של שני הזוגות שהתפרקו, כמו גם בהקשר למלחמה הקרה.
גם עטיפתו הייתה קודרת ומבאסת. כל אחד מהארבעה צולם בנפרד, ללא בדל חיוך, על רקע ציור של ארוס, אל האהבה, כאילו הם בחדר המתנה לרופא שיניים מחכים לטיפול שורש. למרות הבאסה, הגיע האלבום למקום הראשון באנגליה, בגרמניה, בשוודיה ובעוד כמה ארצות.

38. 2014 הוכתרה כ"שנת אבבא" בעולם, היות שזו השנה שבה חגגו 40 שנה לניצחון של הלהקה באירוויזיון. זה כלל אירוע השקה במוזיאון טייט בלונדון, בנוכחותם של פרידה וביורן, ושלל אוספים והוצאות מיוחדות. כמו למשל מהדורה חגיגית של האוסף האלמותי "אבבא גולד" עם דיסק שלישי הכולל בי־סיידז; קופסה עם 40 סינגלים על גבי תקליטוני 7 אינץ', והוצאת דה־לוקס לאלבום "ווטרלו" וגם מוצרים ואירועים שקשורים לרביעייה.
מוזיאון אבבא בשטוקהולם הציע באותה שנה אטרקציות מופלאות, כגון סדנה ללימוד קרושה, שתאפשר לכל החפץ בכך לסרוג לעצמו את הכיפה המפורסמת של אנייטה מהאירוויזיון.

39. לאלבום הקאמבק של אבבא, שעתיד לצאת ב־5 בנובמבר, קוראים "Voyage". האלבום הוקלט על ידי ארבעת חברי הלהקה המקוריים, בהפקתם של בני וביורן, באולפן בשטוקהולם במשך ארבע השנים האחרונות. זה יהיה אלבום האולפן התשיעי של הלהקה, שכאמור יוצא בדיוק 40 שנה אחרי קודמו.
האיחוד הזה נולד למעשה כשהרביעייה התאחדה על מנת לשיר שיר אחד ביחד במסיבה פרטית בשטוקהולם ב־2016.
בספטמבר שוחררו מהאלבום החדש שני שירים חדשים: "I Still Have Faith in You" ששרה פרידה ו"Don’t Shut Me Down" ששרה אנייטה. שני השירים קיבלו ביקורות מעולות והתקבלו בעולם בהתרגשות גדולה.

אבבא אווטארים (צילום: Baillie Walsh)
אבבא אווטארים (צילום: Baillie Walsh)

40. במשך שנים ארוכות אבבא סירבו להתאחד. בשנת 2000 הם אמרו לא לצ'ק של מיליארד דולר, כדי לחזור להופיע ביחד בסיבוב עולמי של 100 הופעות. "לעולם לא נופיע יותר על הבמה", הצהיר ביורן בראיון ל"סאנדיי טלגרף" הבריטי ב־2008. "פשוט אין לנו שום סיבה להתאחד. הכסף הוא לא פקטור, והיינו רוצים שאנשים יזכרו אותנו איך שהיינו - צעירים, שופעי חיוניות, מלאי אנרגיה ואמביציה".
בסוף הטכנולוגיה התקדמה, ואבבא מצאו דרך (יש שיגידו מפוקפקת) להתאחד בגיל 70 פלוס ועדיין להישאר צעירים על הבמה.
במאי 2022 יפצחו אבבא בסדרת הופעות קאמבק בשם "ABBA Voyage" על שם אלבומם החדש, שיתקיימו באולם ייעודי הנבנה בימים אלה במתחם הפארק האולימפי בלונדון. על הבמה לא נראה את חברי אבבא עצמם אלא ארבעה אווטארים דיגיטליים, שנראים כמוהם בצעירותם, פרי מאמציה של חברת האפקטים המיוחדים של ג'ורג' לוקאס. משהו דומה להופעות שנתן הראפר טופאק שאקור שנים אחרי מותו.
האווטארים עצמם נחשפו באירוע לייב־סטרים חגיגי ומתוקשר ביו־טיוב בספטמבר האחרון, שבו זכינו לראות גם תיעוד מצולם של הרביעייה בעצמם. כפי שניתן לדמיין - הדמויות מקריפות למדי.
רומנטיקנים בעלי אישיות רגישה עלולים לחטוף התקף חרדה מצפייה באווטארים הללו, שיש בהם משום ה"המאוים" - המונח הפסיכולוגי־פרוידיאני למשהו שהוא מוכר ובו־זמנית גם זר, וגורם לדיסוננס־קוגנטיבי מאוד לא נעים.
חברי אבבא אומנם בני 70 פלוס כיום (ביורן, החבר המבוגר ביותר, הוא בן 76) אבל רבים היו מעדיפים לראות את גיבוריהם כפי שהם על הבמה, ולא להסתפק בתחליפים דיגיטליים.
למי שבכל זאת בקטע, הופעת הבכורה של ה־ABBAtars, כפי שהם מכונים, תתקיים ב־27 במאי בשנה הבאה בלונדון, וכרגע ההופעות מתוכננות להימשך עד תחילת אוקטובר 2022. 