"נראה לי שהקהל לאו דווקא מצפה כיום לשירים עם מילים", כך קורא החצוצרן הווירטואוז אריק דוידוב, המכונה "אדי קלברט הישראלי", תיגר על המתכונת השכיחה הרבה יותר, של שירים מושרים ומביא לנו עם חצוצרת הפלאים שלו שתי קלאסיקות כחול-לבן באווירה סתווית וג'זית כמקדמה לאלבום "חצוצרה ישראלית", שיוציא בחודש הבא, כשהוא מגובה במופע חדש.

"מגיל צעיר לקחתי על עצמי להעביר את החצוצרה אל קדמת הבמה, לאחר שנדחקה אל הרקע", מצהיר דוידוב ובאומרו כך הוא תופס עמדה, שהייתה שמורה לזמרים וקורא לנגנים וירטואוזים להצטרף אליו, "כשכל פעם אני בוחר אותם לפי נושא המופע". "יש משהו מאוד מפרה בדו-שיח מוזיקלי עם נגנים אחרים", הוא סבור. "כל אחד בא מהעולם שלו ואנחנו צומחים יחד".

דוידוב מריץ את מופעיו בהיכלי תרבות, לא פחות. מחר, למשל, יגיע עם המופע שלו להיכל התרבות בבת-ים, עיר-הולדתו ובהמשך - היכלי התרבות בערים רחובות, קריית-גת, נהרייה, קריית-מוצקין, נתניה והרצלייה. 

אלבום "חצוצרה ישראלית" יהיה אלבומו הראשון, שכולו שירים עבריים, לאחר אלבום ספרדי ("אספניול"), אלבום עם מוזיקה מסרטים ("סינמה"), אלבום של שירי-אהבה ("להתאהב מחדש") ועוד.

"ניסיתי לכלול גרסה שלי גם לשירים חדשים, אך קשה למצוא בהם מלודיות טובות, שהחצוצרה כה זקוקה להן", אומר דוידוב. "זה לא כמו בשירים הישנים, שם יש מלודיות שתענוג לשחק בהן וממש נעים לנגן אותן, כמו בשני השירים משנות ה-60, שהוצאתי כעת כסינגלים - 'ליל סתיו', שהלחין חיים צור ו'אגדת דשא', שהלחין שלום חנוך, שיר שהסבתי אותו ממקצב של ארבעה רבעים למקצב של שלושה רבעים והוא מובא כדמוי ג'ז כזה. בהרפתקה הזאת יש לי פרטנר מצוין, תומר מזמר, שמלווה אותי בקלידים ומזה שנים עובד איתי כמעבד".

באשר ל"ליל סתיו", השיר הזוכה בפסטיבל הזמר והפזמון תשכ"ו, שאותו הלחין צור למילותיה של חיה כהן ובביצועו הרטיטו אריק איינשטיין ויפה ירקוני את הקהל: "אני מבצע אותו ברוח סווינגית-סתווית של מועדון ג'ז אינטימי. את הלחן הזה אני מביא עם הצליל המלטף של חצוצרת הפלוגלהורן, שהיא חצוצרת-קרן".

האם יכולת לעשות זאת עם כלי-נשיפה אחר דוגמת הבסון?
"לא. הבסון הוא כלי פחות פרזנטאטיבי מהחצוצרה, שנחשבת ככלי בעל הצליל הגבוה ביותר מבין כלי הנשיפה. כמו הסופרן היא מעין הסולנית של המקהלה. לחצוצרה יש אתוס קדום מאז שהוליכה את בני-ישראל במדבר בתרועות שלה. היום היא כלי, שממש אפשר לשיר איתו. כשאני מנגן בחצוצרה, יש לי הרגשה שאני שר איתה וזה מחזיק אותי כשאני מופיע אפילו שעתיים רצוף".

באומרך זאת, אני נזכר בצילומי דיזי גילספי ולואי ארמסטרונג עם פנים נפוחות תוך כדי חצרוץ; איך זה אצלך?
"כמי שבא במקור ממוזיקה קלאסית, יש לי הטכניקה להתאמץ פחות בנגינה. אבל לא זה מה שקובע. די לשמוע צליל אחד כדי לזהות שזה של סאצ'מו".

נגינה בחצוצרה היא רק תענוג?
"ממש לא. יש שחיקה של הגוף, שמתבטאת בכאבי-גב וגם לשפתיים לא קל. אני מקפיד להתאמן וזה מפחית את הנזק. יש לי גם כאבי-ראש מכך שכל האחריות על ההפקה עד הפרטים הקטנים ביותר - עלי. אבל כשאני עם הקהל בהופעה, אני מרגיש רוגע".

דוידוב, 56, שגדל אל מול הגלים שהתנפצו אל חוף בת-ים, צמוד לחצוצרה מגיל עשר ולא במקרה. סבו נשף בתזמורת נשפנים בבולגריה ואביו הלך בעקבותיו. דודו, מרסל בר-דוד, היה ממייסדי תזמורת צה"ל  וחברו של מנצחה האגדי, יצחק גרציאני, שבמקור היה חצוצרן. "זיקו היה זה שהעביר אותי משירות קרבי בתותחנים לתזמורת צה"ל בניצוחו", מציין דוידוב, שהוגדר כחצוצרן מצטיין מילדותו. "היה לנו חיבור מקסים".

ביתו בהוד השרון עטוף בצלילי מוזיקה ורעייתו דורית, בת-זוגו מגיל 15 ופסיכולוגית במקצועה, מסייעת לו בהפקת מופעיו. לדבריו, לא הסתבך עם שכניו בגין נגינתו במשך שעות על גבי שעות. כמי שמתחשב בשכנים, סידרתי לעצמי חדר אטום, שהוא גם חדר ההקלטות שלי. אני מבין אותם. זה לא תענוג כזה גדול לשמוע אימונים בחצוצרה".

חשבת על קריירה בינלאומית?
"חשבתי ואני עובד על זה. זה יבוא".

 ההופעות הבאות: 

4.11.21 היכל התרבות בת ים

12.11.21 היכל התרבות רחובות

15.11.21 היכל התרבות קרית גת

1.12.21 היכל התרבות דרום השרון

14.12.21 היכל התרבות אירפורט סיטי

15.12.21 היכל התרבות נהריה

17.12.21 היכל התרבות מוצקין

29.12.21 היכל התרבות נתניה

31.12.21 היכל אומנויות הבמה הרצליה