ההרכב החדש של ערן צור, שלומי ברכה ודני מקוב, "טריפולי", לא יכול לחמוק מפני ההגדרה "סופר-גרופ", אף על פי שלדעתי זו הגדרה ששייכת יותר לתחום "גיבורי העל" ולאו דווקא לתחום המוזיקה. אם אי פעם היה מתבצע סקר שמבקש לשאול "מי היית רוצה שיהיה בלהקת הרוק האולטימטיבית שאתם אוהבים?", אין ספק שכל אחד מחברי השלישייה הזאת היה מגיע למקומות גבוהים במיוחד.

ערן צור, נגן בס ופרפורמר בחסד עליון, שלומי ברכה, ממייסדי "משינה" וגיבור גיטרה בפני עצמו, והמתופף דני מקוב, שהיה שם בכמה מהצמתים הכי חשובים של כמעט כל ז'אנר של מוזיקה בנוף הישראלי - מ"הגל החדש" (להקת "סיאם" למשל), דרך נגינה עבור להקת "צליל מכוון", רוקרים אלמותיים כברי סחרוף, עבודה עם "טיפקס" מחד ו"נקמת הטרקטור" מאידך וכמובן חברות ב"בית הבובות". בקיצור כל מילה נוספת מיותרת.

מעבר לעובדה שכולם אמנים יוצרים, שהמילים, הלחנים והכלים המזוהים איתם הופכים אותם ל"שחקני נשמה", החיבור שהצית את דמיון חובבי הרוק הישראלי, שכאילו קם לתחייה ברגע אחד בתקופה בו הפך לכאורה למגונה, הוציא לאחרונה אלבום בכורה שכולו הצהרת כוונות של הרכב שהוקם לא מזמן - אבל נשמע כאילו חבריו עובדים זה עם זה כבר שנים, מה שאגב נכון מבחינת קריירת הסולו של כל אחד מהם.

סיבוב ההופעות בעקבות האלבום החדש הגיע אתמול למועדון "הבארבי" בתל אביב וגרם למקום להיות מלא מפה לפה באחד הקהלים האיכותיים ואניני הטעם שקיימים בישראל. הכוונה לקהל שמכיר ושואג את כל מילות השירים מאלבום שיצא חם מהתנור לפני שבועות מספר בלבד - שילוב קטלני ומזוקק של אוהבי רוק'נרול ומוזיקה ישראלית, ובכלל זה המוזיקה של ערן צור ולהקותיו לאורך השנים ושלומי ברכה/"משינה".

חמושים בחליפות ששיוו להם לוק אלגנטי, עלו שלושת הג'נטלמנים של הרוק הישראלי לבמה והתחילו עם את ההופעה עם "היידן באך", המסכם בשם אחד את המוזיקה של "טריפולי". אחריו נורו שלושת הסינגלים הראשונים והחזקים שלהם ("סטודיו נמסטה", "חמישים שישים" ו"סדום והמורה") אשר בסופו ברכה מודה ל"כל הטריפוליטאים" שהגיעו להופעה.

כשדני מקוב מניע בקצב את חבריו לטריו, ערן צור עם הבס וקולו הדומיננטיים מכניס סדר לבלגן, וברכה, האיש שמכור לסולו גיטרה חשמלית, מדביק את כולם בהתמכרות שלו, השלושה הפכו ליחידה משומנת אחת. מהבמה נשפך מכל כיוון הכיף שביצירה: השפעות אפלוליות מה"גל החדש" של האייטיז, סיפורים קצרים מהדרך על החיבור שהביא ל"טריפולי", והתזות מכל קשת המוזיקה הישראלית על גוניה השונים.

החיבור שהצית את דמיון חובבי הרוק הישראלי. להקת טריפולי (צילום: חן לב)
החיבור שהצית את דמיון חובבי הרוק הישראלי. להקת טריפולי (צילום: חן לב)

במהלך ההופעה שולבו לצד השירים החדשים, ובהם "תרד מהמנוף" המצוין, כמה שירים מהקריירות של צור ("פרפרי תעתוע", "קיץ" ועוד), ברכה ("צ'פלין צ'רלי", "בנות הים" גם "דני" של "משינה") ואפילו שיר של "סיאם", הלהקה בה היה חבר מקוב. בתוך כל זה, נמצא מקום לבחירה מבריקה בדמות הקאבר המדהים ל-DISORDER  של להקתו המיתולוגית של איאן קרטיס האנגלי, JOY DIVISION. כולם אגב נשמעו כמו חלק אינטגרלי ברפרטואר הלהקה, שנדמית כמו החוליה החסרה ברזומה של צור, ברכה ומקוב ושאם הייתה מוקמת לפני 20 שנים אין ספק שהייתה אחת מהמשפיעות ביותר במוזיקה הישראלית. מצד שני, עוד לא מאוחר לכך. 

"טריפולי", הופעה ב"בארבי" תל אביב, 17.11.2021