לזמרת כנרת ארז-מאור אין דבר נגד שילוב כלי-נגינה בהקלטות ובהופעות - ופה ושם אף הופיעה עם הליווי שלהם - אבל בעיקר היא מאוהבת בשירת א-קפלה, שבה הזמרים מפגינים יכולת קולית בלי ליווי כלי והרבה פעמים הם ממלאים בקולותיהם בווירטואוזיות את תפקידי כלי הנגינה.

"בעיניי זאת צורת השירה המאתגרת ביותר שיש וגם הטבעית ביותר, תוך שימוש בקול בלבד ובלי כלים להישען עליהם ולקבל מהם קצב", אומרת ארז, הזמרת הישראלית היחידה שהייתה חברת "הסווינגל סינגרס", הרכב הא-קפלה הבינלאומי שיש המחשיבים אותו כטוב בעולם בתחומו, את אהבתה לסוג המוזיקה הזה.

ארז, שהייתה כאן חברה גם בשמיניית "ווקאל" ובהרכב "כרמל א-קאפלה", היא המנהלת המוזיקלית של הרכב "טוטאל ווקאל", המבוסס על תלמידיה ברימון ומגיע עם כל הגרוב התוסס שלו לפסטיבל "צלילים במדבר", בשדה-בוקר, שבו יופיע בחמישי השבוע וינסה להוכיח מדוע זכה באחרונה בפרס מכובד בתחרות בינלאומית להרכבים קוליים, שנערכה באחרונה בטמפרה שבפינלנד.

"אנחנו באותו ראש כמו 'הסווינגל סינגרס', אבל במובנים מסוימים אנחנו הולכים בעניין יותר רחוק, תוך כדי התאמה למוזיקה הישראלית, כולל אפילו מוזיקת היפ-הופ של 'הדג נחש", היא מעירה. "עד כמה יותר רחוק? - אם אנחנו פותחים את הביצוע שלנו ל'עכשיו הכל בסדר' של יהודית רביץ בסולו תופים קולי, אצלם זה לא הולך ככה".

מה זה דורש מזמרי ההרכב?
"נדרשת מהם לא רק יכולת קולית גבוהה, אלא עליהם להיות מאוד ורסטיליים. אם ניקח כדוגמה את עומר הלל, זמרת הסופרן הראשונה שלנו, יש עיבודים שבהם היא ממלאת את תפקיד הכינור הקלאסי ויש עיבודים, שבהם היא מלאת את תפקיד חצוצרת הג'ז. זמרי ההרכב צריכים להיות עם שליטה קולית כזאת, המאפשרת להם לעבור בקלילות מסגנון לסגנון".

הרכב ''טוטאל ווקאל'' (צילום: אביעד פוקס)
הרכב ''טוטאל ווקאל'' (צילום: אביעד פוקס)

ארז, 45, גדלה בחיפה. "מאמא שלי, ששרה בהרכב 'כרמל א-קאפלה', קיבלתי את האהבה לעניין", היא מספרת. "כעבור שנים, למדתי באקדמיה למוזיקה במגמה הקלאסית, וגם לקחתי שיעורים במגמת הג'ז. תמיד עניין אותי הגם וגם, כשבשירות הצבאי שלי כזמרת סולנית בתזמורת בחיל האוויר הופעתי ברפרטואר שונה לגמרי. כש'הסווינגל סינגרס' הופיעו בארץ, התפעלתי מההופעה שלהם והיה לי ברור שחלום-חיי הוא לשיר איתם. נסעתי ללונדון להיבחן אצלם והתקבלתי במקום זמרת אלט כמוני, שפרשה".

כמעט חמש שנים היא שרה בהרכב היוקרתי וראתה עולם בהיותה חברת "הסווינגל סינגרס". "הופעתי איתם בלמעלה מ-25 מדינות, כולל במקומות שאחרת לא הייתי חולמת להגיע אליהם, כמו קלדוניה החדשה, שבאוקיינוס השקט, או כמו האיים האזוריים באוקיינוס האטלנטי. זאת, כשבכל מקום התפעלו מהחידוש של זמרים ששרו דברים שנכתבו למעשה לכלי-נגינה, משהו חדשני בשעתו".

"פשוט רציתי להקים משפחה עם אורן, בעלי, מה שלא הסתדר עם הנסיעות הרבות של ה'סווינגל סינגרס'", כך היא מסבירה את התפכחותה מהחלום עם פרישתה מהלהקה. "זמן-מה נשארנו בלונדון, שם נולד מעין, הבן הבכור שלנו ואז בין השאר הקלטתי באולפני 'אבי רואד' המיתולוגיים - שם הקליטו הביטלס - פסקולים לסרטי דיסני ולסרטים הוליוודיים".

כיום, מלמדת ארז ברימון ובתלמה ילין, וכמו כן מקיימת סדנאות, שבהן היא מעבירה את בשורת הלופר, ה"פטנט" שהביא את נטע ברזילי עד הזכייה באירוויזיון. "היא נהדרת", ארז מתמוגגת ממנה. "כשאני מופיעה עם הלופר זה וואן-וומן בנד, כשלמעשה אני עושה הכל לבד. יש כאן חופש מוחלט מבחינת יצירתיות וזה בשבילי צעצוע מאוד כיפי".

איך תסכמי את חוויית הא-קאפלה שלך?
"לדעתי, זאת לא חוכמה לשיר רגיל. שירה בסגנון 'הסווינגל סינגרס' מוציאה מזמר את כל היכולות שיש בו, כשהוא נדרש להיות ברמת הריכוז הגבוהה ביותר".