בן בורנשטיין נמנה עם המתמרנים בין שני עולמות. אם בשעות היום הוא פועל כסוציולוג, המתעמק בסוגיות כמו אלימות פוליטית, אחריהן בא לביטוי הזמר שבו, ששחרר השבוע את "אור ועפר", שיר הנושא הבלתי שגרתי מתוך אלבום הביכורים שלו, שעתיד להופיע בפברואר.

מה לך למוזיקה?

"האמת היא שאני גם וגם. מבחינתי, העולמות מתחברים, גם אם על פניו נראה שהם רחוקים, כשהמחקר נובע מהשכל ואילו המוזיקה - מהרגש. אבל נראה לי שיש קשר בין אמנות לבין מדע יותר מאשר אנשים מוכנים להודות ושני התחומים נראים לי יצירתיים ותובעניים".

"אשמתי לך/ לב דחוס,/ אשמתי./ בגדתי בך/ אשמתי הטובה, שלא נתתי לך מקום", כך אתה פותח את השיר. והמשמעות?

"באופן כללי ניתן לומר שהשיר עוסק בקבלה שלי את האנושי, מה שניסיתי לדחות הרבה שנים, דוגמת רגשות כמו אשמה".

בורנשטיין מגדיר את המוזיקה בשיר, שאותו חיבר מילים ולחן, כאינדי-פולק, כפי שעולה משיתוף הפעולה שלו מזה ארבע שנים עם יהוא ירון, ברוך הכשרונות, כמפיק מוזיקלי, ש"איתו עברתי תהליך טוב ומלמד, עם כל השוני בינינו".

במה?

"יהוא מחפש קודם כל קרקע. מבחינתי, הוא המלך של הגרוב במובן הכי שקט של המילה. רציתי לעבוד איתו, כי ידעתי שזה חסר לי - הקרקע והתנועה שמחוברת אליה. הודות לו יש באלבום איזו מסגרת שאפשר להתחבר אליה וזה לא אוסף צלילים מרחף".

בן 35, בורנשטיין, חיפאי במקור ומזה עשור ירושלמי נלהב. בנם של תעשיין טקסטיל ושל עורכת דין. גדל בבית דתי-לאומי ובלימודיו בריאלי הסיר את הכיפה, "כשהיו לי המון שאלות", אבל ממשיך לאהוב חזנות בעקבות אביו.

כשהשתחרר מהצבא, חרש את המזרח, שם עבר תקופה מעצבת, כדבריו: "הלכתי אל הקצה מבחינה אתיאיסטית והתקרבתי לבודהיזם. אבל בשבת האחרונה שלי בהודו, לאחר שחבר בבית חב"ד ביקש שאשלים מניין, חזרתי לשמור שבת ועד היום אני מתמיד בכך".

הוא נשוי לעדי, פסיכולוגית והם הורים לדניאל, בת כמעט שנה וחצי. הן עדות להתמודדותו עם המוזיקה, שהחלה בזמן התיכון, כשהייתה לו להקת-נעורים שנקראה "קצר אסטטי". הוא ניגן בקלידים, עבר לקלרנית עד שהתביית על הגיטרה, לצד נגינה על כלים מהמזרח כמו סיטאר וסאז. מזה שש שנים הוא מנגן בגיטרה בתזמורת כלי הנשיפה וההקשה "הפיראטיות הפיראטיות", שבה כעשרים נגנים, שהמוזיקה שלהם מתחילה בבלקן ומגיעה עד ניו-אורלינס.

בן בורנשטיין (צילום: ריקי רחמן)
בן בורנשטיין (צילום: ריקי רחמן)

לאן אתה רוצה להגיע עם המוזיקה שלך?

"בעיקר אני רוצה להניח אותה בעולם ולא חותר לקיסריה. לפני הכל חשוב לי ליצור מוזיקה כדי לצוף איתה מעל פני המים. אני מאמין שיש בה משהו על-זמני מעבר למספר לייקים שהגיעו בפוסט ולכן קוסם לי ליצור אותה".