"סוף־סוף אני מרגישה בגיל שלי”, אומרת הזמרת והיוצרת דניאלה ספקטור לרגל יום הולדתה ה־40 החל היום. “יש משהו ברגע הזה שהוא גם מין התחברות של הרבה דברים שאני עובדת עליהם המון שנים, גם במוזיקה וגם בהופעה, אבל גם בתחושה שלי עם עצמי”.


מה הכוונה?
“זה רגע של להסתכל על מה שיש ולהגיד ‘תודה’, ויש המון על מה להגיד. כלומר אני פוגשת קהל מדהים בכל הארץ ואני עובדת עם אנשים נורא מעניינים ואני מצליחה סוף־סוף למצוא איזון בין הבית, בין מי שאני כאמא ומי שאני כאדם פרטי, לבין המוזיקה וההופעות. השילוב הזה פתאום לא מרגיש לי כמו כאוס נוראי, אלא משהו שאפשר לחיות אותו, ויש תחושה של הרבה פירות שנאספים אחרי הרבה שנים של עבודה”.

איך מגיעים לאיזון כזה בין החיים הפרטיים לפרסונה המוזיקלית?
“לאט־לאט הבנתי שאף אחד לא יכול להגיד לי מה טוב בשבילי, אלא אני צריכה יותר ויותר להבין מה נכון ומתאים לי מבחינת קצב עבודה, מבחינת מה אני זקוקה לו כאדם פרטי וכאמא, לאזן בין כל הרצונות. בלב של הדבר הזה נמצא הטבע שלי, מה שמתאים לי והיכולת להקשיב ולהיענות לזה בלי להתנצל ובלי להתפשר".

"זה תוצר של הרבה שנים. הרבה שנים ויתרתי והתפשרתי על כל מיני דברים ושילמתי על זה מחיר, בעיקר ברמה האישית, ואני מרגישה שאני יותר ויותר לומדת להגיד את האמת, להיות אמיתית עם עצמי ולדעת מה אני יכולה לקחת על עצמי ומה לא. הדבר הזה עוזר לי להגיע לאיזון יותר טוב”.

על אילו דברים ויתרת?
“במשך המון שנים שמתי את המוזיקה במקום הראשון בחיים שלי, אז כל הצעה או הזדמנות שהגיעו בהיבט הזה – לקחתי ומיד עבדתי בשירות המוזיקה. כשהגיעו הילדים, אז מערך האנרגיה והיכולת והרצון שלי - השתנה. אם יש משהו שהילדים לימדו אותי זה להסתכל על החיים שמסביב למוזיקה, על זמן של ביחד וזמן של מנוחה, וכל הדבר הזה שלמדתי להעריך אותו כיקר ערך. בסופו של דבר זה הופך אותי למוזיקאית יותר טובה כי זה מחייב אותי להיות יותר בררנית ויותר מדויקת. אני חייבת לבחור בדיוק את מה שמתאים לי”.

ספקטור נולדה בשם דניאלה פפיש במושב רמות השבים. אמה, רינה פפיש, עבדה במשך שנים רבות בטלוויזיה החינוכית כבמאית ומפיקה. לפני 15 שנה הוציאה מיני־אלבום ראשון שלווה בסיבוב הופעות עם הרכב בשם Two Drops, שכלל את הזמרת שירלי קונס והמוזיקאי וטכנאי הקול בן ספקטור. שלוש שנים לאחר מכן הפך ספקטור לבעלה. לזוג שני ילדים.

“הניסיון של בן בעבודה עם מוזיקה ובעבודה עם אולפנים ושירים - הפך אותו לבן זוג שיודע מאוד טוב מה עובר עליי, מה מפעיל אותי, מה המטרות שלי ומה נקודות התורפה שלי”, היא אומרת. “אז כל השיח בינינו הוא מתוך היכרות כל כך עמוקה, שהוא באמת יכול להיות חבר ושותף אמיתי. העצות שהוא נותן לי הן העצות הכי טובות, ונקודת המבט שלו היא הכי טובה שיש. זו שותפות מאוד עמוקה ואני חושבת שזכיתי. לא כל הזוגות כל כך פעילים זה בחיים של זה, ואני אוהבת אותו מאוד”.

דניאלה ספקטור (צילום: אבישג שאר ישוב)
דניאלה ספקטור (צילום: אבישג שאר ישוב)


שותפות עמוקה


הפריצה הגדולה שלה למיינסטרים הגיעה בשנת 2009 עם אלבום הבכורה “דניאלה ספקטור”, שאת רובו הקליטה בבית, ומתוכו יצאו הלהיטים “הכוכב הזה מת”, “זה הזמן”, “הירושימה” ו”לישון בלעדיי”. הצלחת האלבום העניקה לה בשנת 2010 את פרס “תגלית השנה” במצעד הפזמונים של ערוץ המוזיקה (24) ורשת ג’.

“מאז שהאלבום הזה יצא אני לומדת להתמודד עם חשיפה”, היא מספרת. “אני יודעת כבר היום שלפעמים יש גלים גבוהים ולפעמים הים נמוך, לפעמים יש תקופות של HIGH וחשיפה גבוהה ולפעמים יש תקופות של LOW, ואני לומדת להתמודד עם זה עד היום”.

איך?
“אני משתדלת להגן על המקומות הפרטיים שלי מצד אחד, אבל לעוף על מקומות שרוצים לחשוף את המוזיקה שלי מצד שני. זו התמודדות שלא נגמרת, איך להיות בחשיפה ועדיין לא לאבד את הראש והשפיות”.

מה הדבר העיקרי שהשתנה בך כיוצרת?
“הדבר העיקרי שהשתנה הוא נקודת המבט שלי על עבודה עם אחרים. ב־12 השנים שחלפו מאז, נפתחתי לאט ובטוח לעבודה עם אנשים סביבי ולעבודה עם יוצרים אחרים ומוזיקאים. אם האלבום הראשון מסמל עבודה שהיא קודם כל לבד בחדר, אז היום אני מחפשת את הקרבה של אנשים אחרים אליי, כאלה שיוכלו להנחות אותי ולעבוד איתי ביחד. זה משפיע על המוזיקה שלי, מגדיל אותה בעיניי ועושה אותה יותר טובה”.


בין עולמות


במשך השנים הוציאה ספקטור את האלבום "Love is"‏ עם בן זוגה בן ספקטור, את האלבום "כל הדברים היפים באמת" ואת האלבום "בהתחלה", כמו גם שלל להיטים. בפסטיבל הפסנתר האחרון הרימה מופע ייחודי ששילב קבוצת נגני כלי קשת ועיבודים מיוחדים, חדשים ומרעננים לשיריה.

“זו הפקה מרגשת שעבדנו עליה במשך שלושה חודשים, בניהולו המוזיקלי של אבנר קלמר”, היא מספרת. “בפועל המופע הזה נוצר אך ורק לצורך הפסטיבל, אבל בגלל שהתגובות היו כל כך מרגשות והביקוש גבוה, החלטנו להעלות אותו עוד פעם אחת, ב־19 בינואר הקרוב בבארבי, שם אארח גם את שי צברי ששנים רבות אני אוהבת את המוזיקה שלו. לצד זה אני מקיימת גם סיבוב הופעות חדש ברחבי הארץ עם הלהקה הקבועה שלי”.

את מרגישה שהקהל חוזר כבר בתפוסה מלאה לאולמות הגדולים?
“מהרגע שאפשרו לקהל להגיע לאולמות - יש נהירה ותשוקה גדולות יותר מאי פעם של אנשים למוזיקה ולחוויה הזו של להיות בקהל ובהופעה. פתאום כשזה נלקח להם, הם הבינו כמה שהם מתים על זה”.

דניאלה ספקטור (צילום: צופית ברבי)
דניאלה ספקטור (צילום: צופית ברבי)


איך עברה עלייך תקופת הקורונה?
“זו תקופה ארוכה ויש הרבה תקופות שונות בתוכה, אבל המשבר הראשוני, העצירה המאוד גדולה שהקורונה עשתה ושינוי נקודת המבט שהיא נתנה לנו - היו לי מאוד מרעננים. נהניתי מהזמן עם הילדים. הזמן בלי הופעות נתן לי הפוגה להסתכלות על עצמי ולעשיית חשבון נפש. חזרתי להופיע אחרי ההפוגה הזו עם הרבה תשוקה למוזיקה ולקהל, והרבה הכרת תודה כי פתאום זה הפך ללא מובן מאליו. הייתה לי הרבה חמלה לכל מי שנפגע. היו הרבה אנשים גם מעולם המוזיקה וגם לא מעולם המוזיקה שנפגעו אנושות ממשבר הקורונה”.

ואיך זה השפיע עלייך כמוזיקאית? הרי ענף התרבות הושבת.
“ברגע שהדברים הושבתו, אז טופטפו אליי כל מיני פרויקטים שבזמן רגיל לא הספקתי לעשות. פתאום כתבתי שיר לסרט אנימציה, מוזיקה לסרט דוקומנטרי, השתתפתי בפרויקט ‘צו השעה’ וביצעתי במסגרתו עם רותם בר־אור את ‘אל תפחד’ של אהוד בנאי, וגם עשיתי הרבה מאוד הופעות בית שזה היה מדהים. לא הייתי עוצרת את העשייה במוזיקה והולכת רק לעשות הופעות בית, אבל זה משלים בשבילי עוד סוג מפגש עם הקהל, שהוא מאוד מתאים לי ולקהל שלי”.

את שלמה עם המקום שבו את נמצאת כרגע?
“אני מאוד שלמה ומודה על זה. יש לצדי צוות נפלא שעובד איתי ומכיר אותי ועוזר לי מצד אחד גם להתפתח, אבל גם להיות איפה שאני נמצאת. אני כל הזמן פוגשת קהל וכותבת שירים חדשים, יש לי להקה נהדרת שאני אוהבת לעבוד איתה. אני בהודיה גדולה על כל דבר שיש, אני נהנית מהופעות קטנות בפני 60 איש בחצר ולעומת זאת הופעה בפסטיבל הפסנתר בפני 500 איש הייתה נפלאה. אני קופצת בין עולמות שונים ושמחה להיות בכולם”.

מה עוד את עושה בימים אלה?
“במקביל להופעות שציינתי, אני גם מתחילה עבודה על אלבום חדש, אז מבחינה יצירתית זו הנקודה הכי טובה שאני נמצאת בה”.

לסיום, מה תאחלי לעצמך ליום ההולדת?
“שאצליח להגיע לעוד מחוזות יצירתיים עם אנשים ולפגוש עוד קהל חדש בהופעות, להרים את ההופעה הרחבה הזו שוב ולעשות עוד פרויקטים עשירים כאלה ומיזמים יצירתיים מיוחדים. זה נורא מדליק אותי, ואני פשוט רוצה עוד מהכל”. 

הופעות קרובות:
15.12, מועדון הביסטרוק בחצור
5.1, מועדון “החלוץ 33" בבאר שבע
19.1, בארבי בתל אביב