"שמאלני גזען", "מה אתה כתב פוליטי?", "מי אתה שתגיד שהתגובה של עומר אדם אידיוטית?", אלו רק קומץ מהתגובות שקיבלתי השבוע לאחר שהתראיינתי לתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103fm וחוויתי דעתי על "שערוריית" עומר אדם והשיר "קקדילה".

האמת שנבצר ממני מסיבות אישיות לכתוב מדור בשבוע שעבר ולכן פסחתי על השיר הזה, ורק אציין כי לו אדם היה בוחר טקסט אחר וכיפי לא פחות אך מעליב פחות – אין ספק שהשיר היה הופך ללהיט של המדינה, כי למעט הטקסט – יש לו כל הנתונים המלודיים לכך. 

עם זאת, התגובה של אדם שמדובר ב"בדיחה פרטית" או "הומור עצמי" אידיוטית בעיניי, שכן דבר ראשון – קווקזי (עדתו של אדם) אינו רוסי, ודבר שני – ארבעה כותבים שאין להם ולו קשר אחד לעדה הרוסית (או הקווקזית) לא יכולים לקבל את הפריבילגיה לבדיחה עצמית. 

אדם וחבורתו ישבו וחשבו איך אפשר לדרוך על כל היבלות הכואבות של החברה הישראלית כמו שוביניזם וזילות נשי, גזענות, עידוד סטריאוטיפים פרימיטיביים ולקינוח חינוך הנוער לתרבות קלוקלת של שימוש אלכוהול מופרז, שזה הדבר ה"קל" בשיר.

רקחו תמהיל של כל הנושאים שידעו שירגיזו קהלים שונים, עטפו אותו במנגינה קליטה וקצבית ונתנו לזמר הידוע במדינה לגזור קופון ביחסי ציבור זולים, ולסחוף אחריו את הטוקבקיסטים, כולל את השרה מרב מיכאלי, כעדר שמשרת מטרתו בעיוורון.

הרבה זמן חלף מאז שעומר אדם, שהפך בצדק לאחד האמנים המצליחים בשנים האחרונות, הקליט להיט מוצדק והשיר הזה, שהוא כיפי מוזיקלית, נשמע כמו ניסיון פתטי ונוסחתי למחזר ולחבר בין שיריו "שדות של תירוצים" ו"החברות שלך". 

אם מדובר ביחסי ציבור – אדם יצר את הרעש לו הוא ייחל, אך נדמה לי שזה הרחיק לכת, הרבה יותר ממה שהוא ופמלייתו שיערו. הם תכננו ליצור להיט אך חטאו בחטא היוהרה ובמקום להיט יצא להם שיט.

לעומת אדם, עדן בן זקן די הפתיעה עם שירה החדש - "מה קרה", ובחרה לבצע לראשונה היפ הופ המשלב פזמון מסולסל, ואני חייב להודות – היא הבריקה.

הפזמון קליט, הטקסט שעוסק ביחסים של בינו לבינה משרת היטב את הביצוע, וההפקה המוזיקלית עוטפת את הכל בצורה טובה, כשבן זקן מצליחה לצאת מאזור הנוחות הקבוע ולהוכיח שכשהיא רוצה היא יכולה להיות אקלקטית, איכותית וכישרונית.

אנה זק, שאף פעם לא תפסתי ממנה זמרת (ואולי זה רק אני) טובה אלא יותר כוכבת רשת שגם שרה,  הוציאה בימים אלו שיר פופ מצוין שמתאים בדיוק למגבלות הווקאליות שלה ומוציא ממנה את המיטב שבמיטב – והתוצאה נהדרת.

"לך לישון" הוא פופ מעולה (קצת בסגנון האייטיז) שאי אפשר שלא להתמכר אליו, גם כי הפזמון קליט, גם כי הטקסט קליל והטיזינג של זק בביצוע הולם את הלך רוח השיר וההפקה המוזיקלית ההדוקה מסייעת לשיר להפוך לממתק פופ כיפי וראוי. 

סטפן לגר חבר ללואי עלי לקליפ ושיר בומבסטיים – "גנגסטאר", המשלב בין היפ הופ לפופ מזרחי בשפה ערבית, עברית וצרפתית. פייר? השיר סוחף מהרגע הראשון וסביר להניח ויהפוך בצדק לאחד מלהיטי המסיבות הגדולים של החורף הקרוב, כי יש בו את כל האלמנטים של להיט: טקסט שובב ועכשווי, שני קולות ומבצעים כריזמטיים, חפלה, פופ והיפ הופ בשיר אחד ומבטא ישראלי המנסה להגות באנגלית את "גנגסטאר" ו"רוקסטאר" – מבטא שובה לב. יציאה מצוינת!

לסיום, מארינה מקסימיליאן, שנישאה השבוע בחשאיות לבן זוגה ואבי בנותיה המוזיקאי גיא מנטש ("גיא ויהל"), חבקה השבוע שיר חדש שכתבה והלחינה בעצמה ובעלה הפיק מוזיקלית – "מישהו לשמור". 

התהייה הראשונה שעוברת בי בהאזנה לשיר היא שאין לי דרך להגדיר בדיוק את סגנונו המוזיקלי המדויק וזו הייחודיות של מארינה, שהיא יוצרת שירים שנושאים את המאזין לתוך חלום של צלילים ובקולה הייחודי והמדויק יוצרת בליל סגנונות שמוצגים לראווה בדמות טקסט ולחן איכותיים ונעימים המלטפים את הנשמה.