השנה ימלאו 40 שנים לתחילתה של קריירת הסולו של דני סנדרסון (האלבום "בגודל טבעי" יצא בקיץ 1982, וסנדרסון קידם אותו בין היתר בהופעות במוצבי צה"ל בלבנון). במהלך ארבעת העשורים האלה סיפק סנדרסון לא מעט להיטים - "הגלשן", "זה הכל בשבילך", "הלא נודע", "לא יפריד דבר" - אבל, כדרכו של עולם, מרבית הקרדיט האומנותי של סנדרסון נשען על העשור הראשון של הקריירה שלו, תקופת הלהקות - כוורת, גזוז ודודה. גם אחרי עשורים של יצירה מגוונת, בהופעות הוא עדיין צריך לספק לקהל את "יו יה" ושיר המכולת.

אולי כדי למרוד בהלך הרוח הזה, הוציא היום סנדרסון לשירותי הסטרימינג השונים אלבום חדש - "גלויים ונסתרים" - המציג 14 שירים פחות מוכרים מהקריירה שלו, כפי שבוצעו בהופעה במרכז ענב בתל אביב באוקטובר האחרון. השם שנבחר לאלבום מטעה: אין כאן אף שיר "גלוי". לא רק להיטים מסדר הגודל של "נתתי לה חיי", למשל, לא תמצאו פה, אלא גם לא להיטים מהשורה השנייה, כדוגמה "ציפי פרימו". יש כאן 14 שירים - 12 מקריירת הסולו של סנדרסון, אחד מלהקת "דודה" ואחד שבוצע במקור על ידי גידי גוב - שנדיר עד בלתי אפשרי לשמוע ברדיו, ושאפשר לומר שרק סנדרסונולוגים אדוקים מכירים.

האוסף הבלתי שגרתי הזה מאפשר להאיר את הזרקוק לשלבים בקריירה של סנדרסון שהתפספסו. אלבומים כמו "מת לבכות 2" או "קונגו בלו" שלא זכו בזמנם להצלחה מסחרית והתקבלו באדישות על ידי התקשורת, אבל הכילו כמה שירים ששווה לחזור ולשמוע. כדאי להקשיב למשל ל"אל תדברו איתי", שיר קטן ונוגה מ-1994, או ל"מפלט אחרון" הקצבי והמוצלח מ-2005. כהרגלו בשנים האחרונות, סנדרסון מעניק את חלק מהשירים לביצוע של חברי להקת הליווי שלו - כפיר בן ליש, הילי בוימל, אורית שלום ועידו זלזניק, ואלו יודעים היטב את העבודה.

כדאי במיוחד לשים לב ל"בקצה המערב". במקור זהו שיר שכתב סנדרסון באנגלית, במסגרת הניסיון הכושל של כוורת לעניין את השוק האמריקאי ב-1976. לאחר מכן הלחן התגלגל לאלבום סולו של גידי גוב, עם טקסט בעברית שכתב מאיר אריאל, וכעת חוזר לבעליו החוקיים.

זה לא אלבום מושלם ("לכל אחד יש כוכב", למשל, שנכתב עבור הטוק שואו הנשכח שהגיש סנדרסון בערוץ הראשון בשנות ה-90, הוא שיר חלש), זה גם לא אלבום "חשוב", אבל כדאי להאזין לו. אם אתם מיטיבי לכת ששוחים בחומר אתם תיהנו ממנו, ואם אם אוהבים את שיריו המוכרים של סנדרסון אבל לא מכירים את החומרים הנסתרים ברפרטואר - אתם תמצאו פה לפחות שיר או שניים שיהפוך את היום שלכם למעט יותר מוצלח.