עשור חלף מאז מותה בטרם עת, ובנסיבות טרגיות, של הזמרת האמריקאית וויטני יוסטון, אחד האייקונים הגדולים בעולם הפופ של שנות ה־80 וה־90. למרות קולה האדיר של יוסטון, כישרונה ויופייה, שאיש מעולם לא ערער עליהם, שלל שערוריות הכתימו את תדמיתה. ב־11 בפברואר 2012 נמצאה הכוכבת בת ה־48 ללא רוח חיים באמבטיה במלון "הילטון" בבוורלי הילס. סיבת המוות הוגדרה כטביעה על רקע שימוש בקוקאין ומחלת לב.

עם מכירות של מעל 200 מיליון יחידות מהאלבומים והסינגלים שלה, יוסטון נחשבת אחת מכוכבות הפופ המצליחות ביותר בכל הזמנים. קשה לשכוח את הביצוע שלה להמנון האמריקאי בסופרבול ב־91’ או את הקאבר הבומבסטי ומלא הפאתוס שלה ל"I Will Always Love You" – שיר הקאנטרי היפה של דולי פרטון שהפך בפיה של יוסטון לבלדת בלהות ממוטטת בניינים, שלא פלא שסדאם חוסיין השתמש בה במסע הבחירות שלו ב־2002. ועדיין זה כנראה רעיון פחות מוזר מהרעיון ההוליוודי לשדך בין יוסטון לקווין קוסטנר בסרט “שומר הראש”, שלפסקול שלו הוקלט השיר.

סביר שאתם זוכרים מיוסטון גם את הצהרת האהבה החושנית של בחורה הממתינה למאהב הנשוי שלה, "Saving All My Love for You"; את פסגת השמאלץ של כל הזמנים, "Greatest Love of All", ואת להיט המסיבות "I "Wanna Dance with Somebody Who Loves Me)) הזכור מימי מראה הפודל האייטיזיים.

הירושה המוזיקלית שיוסטון השאירה מאחוריה מרשימה והיא מהווה מודל לכל זמר או זמרת אר נ’ בי ולכל דיווה בהתהוות. להיטיה הגדולים ממשיכים לפרנס הוצאות מחודשות ואוספים חדשים שיצאו לאחר מותה. וויטני אפילו יצאה לסיבוב הופעות ב־2020 – שמונה שנים לאחר מותה – בתור הולוגרמה מזמרת, כפי שנוהגים לא מעט כוכבי פופ מתים (או חיים אך מזדקנים, במקרה של להקת אבבא) לעשות בימינו.

בובי בראון (צילום: רויטרס)
בובי בראון (צילום: רויטרס)

הטעות הגדולה
במקביל למורשת המוזיקלית שלה יוסטון ייצרה כאמור גם לא מעט סקנדלים – אולי לא פחות מאשר שירים. יש שיטענו שהראיון הידוע שהעניקה לדיאן סויר ב־2002 - שבו הסבירה שעם כל הכבוד, אישה במעמדה ועם הכסף שלה לא צורכת סמי רחוב זולים כמו קראק - או יחסיה הסוערים עם בובי בראון, “הילד הרע של האר נ’ בי”, היו מעניינים יותר מהשירים שלה.

“כל כך הרבה נכתב עליה בצהובונים במהלך השנים, וזה האפיל על הגדולה המוזיקלית שלה”, אמר עליה אחרי מותה המפיק ואיש התעשייה האגדי קלייב דיוויס, שגילה אותה, החתים אותה על חוזה הקלטות ב־83’ והיה אחראי על הקריירה שלה עד ליום מותה. “הייתי מדרג אותה ביחד עם אריתה פרנקלין וברברה סטרייסנד בתור אחת משלוש הזמרות הגדולות ביותר בכל הזמנים”.

גם בעלה לשעבר בובי בראון ממשיך להיזכר בה באהבה ובהערצה. בראון התראיין בשנה שעברה ביחד עם אשתו הנוכחית אלישיה לתוכנית האירוח המקוונת "Red Table Talk" המשודרת בערוץ Facebook Watch, שאותה מנחות ג’יידה פינקט סמית’, בתה ואמה. בראון סיפר בראיון כי מערכת היחסים שלו עם יוסטון, שלה היה נשוי מ־1992 עד 2007, הייתה בלתי יציבה ומאוד נפיצה.

ניק גורדון (צילום: Handout.GettyImages)
ניק גורדון (צילום: Handout.GettyImages)

“האלימות במערכת היחסים שלנו הייתה השימוש שלנו בסמים”, סיפר. “זאת אלימות בפני עצמה. עשינו הרבה סמים ואלכוהול. רבנו מריבות מטורפות, באופן מילולי. והאהבה שלנו הייתה עוד יותר מטורפת. האהבה שלנו הייתה חזקה והראינו את זה אחד לשני שוב ושוב. פשוט הסתבכנו, ולא היה לזה שום קשר לאיך שהרגשנו אחד לגבי השני. האהבה תמיד הייתה שם”.  

פינקט סמית’ שאלה את בראון מה הוא היה אומר ליוסטון אם הייתה חיה כיום, והוא ענה: “אני מתגעגע אליה בלב ובנשמה. היא הייתה חברה שלי. היא הייתה אם בתי, והיא הייתה אחת הזמרות הגדולות ביותר שפגשתי אי פעם. אחד הקולות הגדולים שהעולם אי פעם שמע. אני יודע שלאלוהים יש תוכנית שאי אפשר לערער עליה. הכל היה כבר כתוב”.

הבת המשותפת והיחידה של השניים היא בובי קריסטינה בראון, כוכבת ריאליטי וזמרת, שמתה גם היא, בגיל 22, שלוש שנים אחרי אמה. בתחילת 2015 היא נמצאה מחוסרת הכרה באמבטיה שבביתה – בדיוק כמו אמה. לאחר כמה חודשים שבהם הייתה בתרדמת, היא הלכה לעולמה. מותה נגרם ככל הנראה, כמו מותה של אמה, מטביעה באמבטיה תחת השפעת סמים.

לרשימת המיתות הטרגיות הצטרף לפני שנתיים האקס של בובי קריסטינה, ניק גורדון, שמת בשנת 2020 ממנת יתר של הרואין בגיל 30. כשהיה בן 12, אמו של גורדון, שהייתה חברה של יוסטון, ביקשה ממנה עזרה בטיפול בבנה הסורר. יוסטון הכניסה אותו לביתה וגידלה אותו כבן. במשך שנים התייחסו ניק ובובי קריסטינה אחד לשני כאח ואחות, מה שלא מנע מהם להפוך לזוג אחרי מותה של יוסטון, ואף להתארס. יש האומרים שהטעות הכי גדולה של יוסטון הייתה לקחת חסות על גורדון.

בובי בראון, אביה של בובי קריסטינה, מאשים את גורדון עד היום במות בתו, וגם במות אשתו לשעבר. לטענתו, גורדון הכה את בובי קריסטינה וגם נתן לה את מנת הסמים שהרגה אותה. “הוא היה היחיד שנכח בשתי הסיטואציות, של אשתי לשעבר ושל הבת שלי, ושתיהן מתו באותה צורה”, אמר בראון באותו ראיון ל"Red Table Talk". “למרבה הצער, בתי הייתה תקופה במערכת יחסים מתעללת עם בחור ששלט בה עד לנקודה שבה היא איבדה את חייה”. ב־2016 פסק בית משפט כי במסגרת תביעה אזרחית שהוגשה נגדו, גורדון ישלם פיצויים בסך 36 מיליון דולר למשפחתה של יוסטון בשל אחריותו למוות של בתה.

קריסטינה יוסטון (צילום: Frederick M. Brown.GettyImages)
קריסטינה יוסטון (צילום: Frederick M. Brown.GettyImages)

לשלוט בנרטיב
מאז מותה של יוסטון יצאו לא מעט סרטים המספרים את סיפורה. ב־2015 יצא סרט הטלוויזיה “וויטני”, בכיכובה של השחקנית והדוגמנית יאיא דה קוסטה ובבימויה של אנג’לה באסט, שכיכבה בניינטיז לצד יוסטון עצמה בסרט "Waiting to Exhale". שנתיים אחר כך יצא הסרט התיעודי השערורייתי “וויטני יוסטון: להיות מי שאני”

(Can I Be Me) של ניק ברומפילד הבריטי, הידוע לשמצה בשל עבודותיו הקודמות שחשפו פרטים מזעזעים על סלבס. משפחתה של יוסטון ניסתה למנוע את יציאת סרטו של ברומפילד, שבו נטען שיוסטון ניהלה מערכת יחסים לסבית עם רובין קרופורד, מי שהייתה האסיסטנטית שלה וחברתה הטובה. הסרט גם האשים את משפחתה של יוסטון בהזנחה וניצול מתמשך של הכוכבת. “אני חושב שהם רוצים לשלוט בנרטיב והם גם רוצים להרוויח הרבה כסף”, אמר ברומפילד בראיון לעיתון הבריטי “אינדיפנדנט” כשנשאל מדוע משפחתה והאחראים על עזבונה של יוסטון ניסו למנוע את יציאת סרטו.

קרופורד מצדה הודתה, כמה שנים לאחר מותה של יוסטון, שהן אכן ניהלו מערכת יחסים לסבית בתחילת דרכן המשותפת. ב־2019 הוציאה קרופורד ממואר בשם "A Song for You: My Life with Whitney Houston", שכיכב ברשימת רבי־המכר של “הניו יורק טיימס”. בספר סיפרה איך הכירה את יוסטון כששתיהן עבדו כמדריכות במחנה קיץ בניו ג’רזי. על פי ספרה, הן היו זוג עד שיוסטון חתמה על חוזה הקלטות ובישרה לקרופורד שהן לא יוכלו להמשיך במערכת היחסים שלהן כי זה יסבך את הקריירה שלה. קרופורד, לטענתה, קיבלה את זה בהבנה ומאותו רגע שימשה רק כמנהלת האומנותית שלה, השותפה שלה לדירה, חברתה הקרובה ביותר ואשת סודה. לטענתה של קרופורד, מאותו רגע ואילך הפוקוס של שתיהן היה על הקריירה של יוסטון.

בנוסף לכל אלה, ב־2018 יצא הסרט התיעודי הרשמי “וויטני”, בבימויו של קווין מקדונלד. ואם זה לא מספיק, אז בסוף השנה הקרובה צפוי לצאת סרט ביוגרפי בשם "I Wanna Dance with Somebody" בכיכובה של השחקנית הבריטית נעמי אקי בתפקיד הכוכבת המנוחה.
ויש גם את הנקודה הישראלית: לפני כשנתיים הוציאה הזמרת שירי מימון את שירה “וויטני”, שבו היא נזכרת איך כילדה האזינה בחדרה ליוסטון וחלמה להיות זמרת ממש כמוה.