לפני פחות משבועיים ללילה אחד, היה נדמה כי אוקראינה הניחה בצד את החשש מהפלישה הרוסית הממשמשת ובאה לטובת אירוע מוזיקה שנחשב ל"ספורטיבי" - ערב ה"קדם אירוויזיון" האוקראיני, בו נבחר הנציג המקומי לתחרות באירופית. כעת עם מימוש האיום הרוסי, ואחרי שנציגתה אלינה פרש, הואשמה ב"חציית גבול לא חוקים" לרוסיה - ופרשה מהאירוויזיון, אוקראינה דורשת מאיגוד השידור האירופי להדיח את רוסי מהתחרות.

במשך שבועות ניסו מנהיגי העולם להשתמש בדיפלומטיה כדי להרתיע את רוסיה מלפלוש לאוקראינה. אולם מוקדם יותר היום (חמישי), נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע כי החליט "לבצע מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה. בזמן שדיבר בטלוויזיה, דווח על פיצוצים ברחבי אוקראינה - מקייב ועד חרקוב ועד קרמטורסק. ולפלישה לא היו רק השלכות מדיניות, אלא גם תרבותיות.

רשות השידור של אוקראינה - קראה היום לאיגוד השידור האירופי, ה-EBU, להשעות את חברותה של רוסיה ולהוציא אותה מהאירוויזיון 2022. בהצהרה מנוסחת בחריפות, מיקולה צ'רנוטיצקי, יו"ר מועצת המנהלים של UA:PBC, כתבה כי רוסיה היא "תוקפן שמפר את החוק הבינלאומי", ולא צריכה להשתתף באירוויזיון וכי נוכחותה "מערערת את עצם הרעיון של תחרות" לעידוד דיאלוג ואחדות.

צ'רנוטיצקי ציינה גם גופי השידור המזוהים אם רוסיה, החברים באיגוד השידור האירופי, משמשים שופר של המדינה וכי הם "סותרים את עצם הרעיון של שידור ציבורי ומספקים תמיכה אינפורמטיבית לפעילויות הבלתי חוקיות של הקרמלין המאיימות על השלום באירופה ובעולם".

בתוך כך, נציגת אוקראינה הפורשת, שזכתה לגינוי במדינתה עקב בחירתה לבקר בחצי האי קרים, הנתון במחלוקת בין אוקראינה לרוסיה, בשנת 2015, גינתה את פוטין בפוסט בפייסבוק וכתבה: "ולדימיר פוטין הוא ההיטלר המז*** של המאה העשרים ואחת, שהחליט לכבוש את הארץ שלנו. הערים והצבא האוקראיני נמצאים תחת אש. וזו האמת. לא משנה מה, אבל אנחנו באמת מאמינים בניצחון שלנו, בניצחון של הטוב על הרע, האור על החושך הרוסי, שרוצה להרוס את העולם כולו". 

View this post on Instagram

A post shared by Alina Pash (@alinapash)

כזכור הזמרת הואשמה על ידי האתר האוקראיני Peacemaker שעוסק בגינוי תומכי רוסיה, ב"חציית גבול אוקראינה באופן בלתי חוקי" בעקבות נסיעתה והוספה ל"רשימת תומכי רוסיה".לאחר פרסום ההאשמות נציגיה של הזמרת הציגו מסמך שטוען כי ביקורה במדינה האוייבת נעשה היה חוקי וקיבל אישור, אך מאוחר יותר התברר כי המסמך היה מזוייף. בעקבות הסערה הודיעה פרש בחשבון האינטסגרם שלה כי היא פורשת.