"השיר שלנו לא שמח": משלחות האמנים של אירוויזיון 2022 אשר הגיעו לארץ לקראת אירועי Israel Calling ביקרו בירושלים באתרים שונים בעיר העתיק. בין המשלחות השונות בלטה אוקראינה, שכל העיניים נשואות אליה, בגלל המלחמה המתחוללת בשטחה, וגם בגלל שהיא מדורגת בכרגע במקום הראשון בטבלאות ההימורים.

בראיון ל"מעריב אונליין" סיפר סולן להקת קאלוש על התחרות המוזיקלית שהפכה לאירוויזיון הכי פוליטי בהיסטוריה והאכזבה מהתפקוד של ישראל במלאכת התיווך בין אוקראינה ולרוסיה.

הגעתם לתוכנית מוזיקה כדי לשיר, ופתאום מצאתם את עצמכם דוברים עבור המדינה שלכם.
"אני שמח שיש לי הזדמנות להיות דובר עבור אוקראינה, עם הייתי עכשיו לוחם חסר ניסיון, לא יכולתי לתרום באותה מידה כמו שכאן אני מדבר ומתקשר".

איך אתה מרגיש להגיע לאירוע מוזיקלי משמח, כשבאותו זמן מתרחשת במדינה שלך מלחמה?
"השיר שלנו הוא לא שיר שמח, זה שיר מלא אמת וטראגי במידה מסויימת. בכל מקום אליו אנחנו מגיעים אנחנו מנסים לדבר על אוקראינה כמה שיותר".

המשלחת האוקראינית לאירוויזיון בכותל המערבי (צילום: רם סלע)
המשלחת האוקראינית לאירוויזיון בכותל המערבי (צילום: רם סלע)

ישראל הייתה מעורבת במגעים בין אוקראינה לרוסיה, אתה חושב שישראל יכולה לעזור יותר?
"כן, אנחנו נבקש לקרוא לרשויות ולאנשים של ישראל לעזור בכל מה שהם יכולים, וכמובן שנשמח שהעזרה תהיה גדולה יותר. אנחנו מעריכים את מה שנעשה, אבל נשמח אם נקבל יותר אמפטיה. אתם יכולים להבין את המצב שלנו, אם התמיכה הזו תהיה גדולה יותר, זה אפילו יהיה טוב יותר".

זלנסקי השווה את המצב של האם האוקראיני מול רוסיה לזה של היהודים בשואה מול הנאצים?
"כן".

זלנסקי אמר שהוא היה מאוכזב מכך שישראל לא שלחה נשק לאוקראינה, אתה מסכים עם הטענות?
"כן".

אם היית יכול לשלוח מסר לפוטין מה היית אומר?
"הייתי מעדיף לפנות לכל העולם. זה אולי נראה לכם רחוק, כמו סרט מלחמה, אבל זה לא רחוק, אנחנו מרגישים את זה. אני לא יודע מה קורה עם בת הזוג שלי, ואנשים שאכפת לי מהם. זה מאוד מסובך, ומאוד מתוח, אבל יחד נוכל להביא את זה לכדי סיום. אם כולם שאכפת להם מה שהם יכולים לעשות, אם זה אומר אפילו לכתוב על זה במדיה החברתית, באינסטגרם, לתייג אנשים. יחד נוכל לסיים את המלחמה הזו מוקדם יותר, ולמנוע ממנה להמשך".

האם המשפחה שלך נמצאת במקום בטוח?
"אני מכיר הרבה אנשים שנמצאים באזורי קרב. המשפחה שלי כרגע במקום בטוח יותר באוקראינה, אבל אין באמת מקום בטוח באמת באוקראינה".

איך אתה מרגיש עם זה שאוקראינה הגיע למקום הראשון בטבלאות אחרי פתיחת המלחמה?
"גם לפני המלחמה היינו במקום חמישי. גם אם הייתה השפעה פוליטית, היא לא הייתה גדולה".

מה דעתך על ביטול השתתפותה של רוסיה בתחרות בגלל המצב הפוליטי?
זו לא המקרה היחיד בו רוסיה לא יכלה להשתתף, כך קרה גם בתחרויות ספורט, זו דוגמה טובה לכך שאירופה יכולה להראות שהיא נגד מה שקורה, ויכולה גם לעזור לאנשים שמושפעים מתעמולה ולא מבינים מה קורה, לראות מה באמת קורה".