ראו הוזהרתם - זה ממכר! אם תטו אוזן ל"השקרן המושלם", השיר שפותח את "לוליין", אלבומו השלישי של ניר שלמה, שיצא באחרונה, לא תוכלו להתנתק ממנו בנקל. שירתו של ניר, אשר על המילים, הלחן וההפקה המוזיקלית, כשעמו מוזיקאים מעולים, חודרת מתחת לעור ואיננה מרפה.

כשאתה שר "השקרן המושלם הוא זה/ שלא יודע שהוא משקר", למי כוונתך? - אני שואל אותו תחילה. "התשובה הקצרה היא אני", הוא משיב.

אתה מפליל את עצמך?
"כן! (צוחק) התשובה הארוכה יותר היא שיש כאן פילוסופיית חיים, שנכונה להרבה אנשים, אם כי זה מבוסס עלי".

כלומר? 
"אני קורא לעצמי 'השקרן המושלם' בגלל איזושהי נטייה להיות מעין משקיף מבחוץ, כשהנחמה שבאי הכניסה לחיים נבנית מהשקר".

הבנתם? - לא בטוח. "אני מאלה שכותבים שירים ונורא חשובה להם כל מילה", ניר מעיד על עצמו. בניסיון להקליל קצת, אני מנסה לשנות כיוון ושואל: אתה יותר זמר-יוצר או...גיטריסט להשכיר? "להיות זמר ויוצר נמצא אצלי במקום גבוה יותר של רוחניות ושל הגדרה עצמית, למרות שאני מכור לנגן ולהפיק לאחרים", הוא משיב.

זמר של מה?
"באופן כללי לא הייתי רוצה להיות זמר של סגנון מסוים מפני שאני מרגיש שזה מצמצם. אם להתייחס לאלבום החדש, נראה לי שהתרחקתי בו מהרוק, לעומת האלבום הקודם שלי, 'האמת היא שריר', שהופיע לפני חמש שנים והיו בו השלדים בארון של המוזיקה שגדלתי עליה בשנות ה-90. לעומתו, האלבום הנוכחי בא להביע את הכאן ועכשיו שלי, כולל ההשפעות שאני מושפע מהן, עם משהו יותר רך ומואר, כמי שמשתדל להיות יותר רך ועדין עם עצמי ועם אחרים".

ניר שלמה (צילום: אלה ברק)
ניר שלמה (צילום: אלה ברק)

כמעט בן 37, ניר שלמה, כפר-סבאי במקור. שלמה, כשם סבו, הוא שמו האמצעי בעוד ששם משפחתו - קופלוביץ' - הוא מחוץ לתחום עיסוקו המוזיקלי. "המוזיקה הייתה תמיד דבר חשוב בבית שלי", הוא מציין. "ובנסיעות המשפחתיות הייתה הקשבה למה שהתנגן באוטו".

אורגן היה הכלי הראשון שבו ניגן. "ממנו עברתי ל...סקסופון, המשכתי בגיטרה וזה הביא אותי למגמת מוזיקה בתיכון כצנלסון", הוא מעיד. "הצעד המוזיקלי הבא שלי היה ברימון, שם למדתי שנה ואז הרגשתי שאני מוכן להמשיך הלאה. ברימון הכרתי את הילה רוח, שאיתה הקמתי ב-2010 את הרכב 'כלבי הרוח'. בעקבות האלבום שהוצאנו, הוצאתי ב-2015 את אלבום הבכורה שלי, שנקרא פשוט 'ניר שלמה' ואני בעצמי הפקתי אותו. לעומתו ולעומת האלבום שבא אחריו, האלבום החדש יוצא במהדורה דיגיטלית בלבד".

השירים שלך מיועדים לעשות שמח?
"כן, אם כי הם לא עליזים ויש בהם עצב ומלנכוליה. נראה לי, שמי שיזדהה עם השירים שבאלבום ויראה את עצמו בהם, זה ייתן לו נחמה ובסופו של דבר ישמח אותו. כלומר, מוזיקה שהיא מרגשת, בסופו של דבר היא משמחת".

הזדהית בעבר עם הסגנון של מאיר אריאל?
"מאיר אריאל הוא מי שהכניס אותי למוזיקה בעברית".

עלינו על הנקודה!
"מאיר אריאל הוא אחד הכותבים האהובים עלי. כשהייתי בגיל הנעורים די בור במוזיקה ישראלית, הוא היה האמן הראשון, שממש גרם לי להתעמק בכתיבה בעברית, לאחר שבכתיבה שלו אפשר לראות את הרלוונטיות שיש בה".

בקולות המתלווים לשירי האלבום, נשמעת היטב הזמרת דניאל רובין, האמונה על הפקת השירה בו. רובין היא בת-זוגו של של ניר והם הוציאו לפני שלוש שנים גרסת כיסוי לשירו של אריק איינשטיין "אולי צריך לתת לזה עוד זמן".

"כשרק הכרנו, התקרבנו לנושא של שיתוף פעולה בזהירות, כי יצירת מוזיקה היא דבר רגיש. היום אנחנו עושים שירים ביחד ומתארחים הדדית בהופעות. בחרתי בה להפקת השירה כשבעיניי היא הכי טובה לכך מעבר לזה שכיף לנו ביחד".

ומחוץ למוזיקה?
"בזמן האחרון אני אוהב להיות... גרוע בשח, לאחר שלא מכבר התחלתי לשחק. בריצות אני מוצלח יותר. באופן כללי ספורט עושה לי הרבה טוב". 

השקת האלבום - במוצ"ש, ב"נוקטורנו", ירושלים. אורחים: יהוא ירון ודניאל רובין