היא לא רק שחקנית וזמרת, עכשיו היא גם טייסת. נועה צפריר טסה ושרה. בשבוע שעבר השיקה צפריר את השיר "סולו בשמיים" בגרסה הנשית שלו. השיר שנכתב על ידי קובי לוריא (מילים) וקובי אושרת (לחן) הושר במקור על ידי להקת חיל האוויר, עם הסולן דאז חיים צ'ינוביץ' (השרוף") ומספר על רגשותיו של טייס, ועכשיו גם של טייסת,  בטיסת הסולו הראשונה שלו/שלה החל מרגע ההתנתקות מהקרקע.

"פניתי ליוצרי השיר, סיפרתי שעשיתי קורס טיס אזרחי וביקשתי את רשותם לחדש את השיר ולהכניס בו שינויים מינוריים, בעיקר בהסבה מלשון זכר כפי שנכתב בשיר המקורי, ללשון נקבה בביצוע שלי", משתפת צפריר.

איך הם הגיבו?
"קובי לוריא לא זכר במה מדובר ושאל 'על איזה שיר את מדברת?', הקשיב לשיר בביצועי, אמר שיש לי קול יפה והלך לחפש  את השיר בבוידם, ולא רק שהוא מצא אותו הוא גילה גם גרסה קדומה לשיר בלחן שונה. בהמשך כשפניתי לקובי אשרת שמעתי ממנו שהשיר בגרסתו הקודמת יועד למחזמר של להקת חיל האוויר".

סולו בשמיים (בגרסה הנשית)

"סולו בשמיים/טיסת הבכורה
אני סולו בשמיים/נפלא מרגיש נורא

סולו בשמיים/טיסת הבתולין
אני סולו בשמיים/מתקשה להאמין

חגורה חזק מראש עד ברך/אני דרוכה עכשיו לצאת לדרך
לעצמי אומר: יהיה בסדר/קולטת ת'פקח, אני בתדר
אל הפקודה ממתינה בשקט/כשזו לפתע לאוויר נזרקת...
מטיסה את המטוס/או המטוס מטיס אותי

סולו בשמיים/רק אני ואלוהים
אני סולו בשמיים/ואני בעננים

שומרת על מהירות וגובה
מסירה בפני עצמי ת'כובע
ההנחיות רצות אל האוזניים
עברה דקה שלמה, בעצם שתיים
אני שולטת - היד על המצערת
מרגישה טיפה כמו בסרט"...

"חששתי לשלוח ליוצרים את הגרסה שלי לשיר, אבל התגובות שלהם היו מרגשות. באתי לעשות  כבוד להם וגם למגזר הנשי, ולהחזיר לתודעה שיר שהיה עלום"  היא אומרת.חששה של צפריר נגוז, עם הודעת הוואטסאפ ששלח המלחין קובי אשרת וכך  כתב: "נועה, השיר מדליק בגרסה הנשית. אין ספק שזה בא מבפנים בגלל שעברת את הסולו שלך. הפקה מוסיקלית יפה, וגם הקליפ ואת יפים" (קובי אשרת).

זה הזמן לחשוף  שנועה צפריר לא חלמה בילדותה, להיות טייסת כשתהיה גדולה. זאת אף שהיא בתו הבכורה של הטייס אל"מ (מיל.) גיל צפריר, בעל רקורד של 30 שנות שירות בתפקידם שונים בחיל האוויר ובהם הטכנולוג הראשי של החיל. אולי  בשל העובדה שהחיים בבית משפחת צפריר, התקיימו מחוץ לבסיסי חיל האוויר. "אבא שלי היה חוזר הביתה עם סרבל הטיסה, והולך להשקות את הגינה. עולם הטיסה  היה מנותק מהבית" היא אומרת.

לקראת גיוסה לצה"ל נאלצה הבת להדוף את לחצו של האב ("זה בול תפור עליך") ללכת למיונים לקורס טיס. כמענה להצעתו הטיחה בפניו שתי החלטות - האחת: "אני מתכוונת להיות שחקנית" והשניה: "אני לא אתחתן עם טייס". 

לאחר השירות הצבאי כקצינה בחיל האוויר, התקבלה צפריר ללימודי משחק בבית צבי. כאן לראשונה היא המריאה. טוב, בערך. "ביקשו להביא לכיתת המשחק תרגיל חלום. חלמתי שמפקדת טייסת, אשה, מדריכה אותי כשאני טסה בהליקופטר שקוף. זה היה חלום טוב, אבל המורה בבית צבי לא אהבה ושאלה "איפה הקונפליקט? מה הדרמה בסיפור החלום שהבאת?".

גיל ונועה צפריר, שני דורות של טייסים (צילום: פרטי)
גיל ונועה צפריר, שני דורות של טייסים (צילום: פרטי)

לאורך השנים האב הטייס המשיך לדחוף את בתו הבכורה (מבין שלוש בנות) אל עבר הגאי המטוס. "מדי פעם אבא היה זורק לי הערות בנוסח 'יש כבר קברניטה באל על. ומה איתך?'  הוא לא ויתר, אני 'הבן הקרבי' של אבא שלי. אני חובבת אופנועים, יש לי אוסף אופנועים, בעבר ניגנתי על מערכת תופים".

לפני שלוש שנים הכל נסק לפתע.  כשהיא עמוק בעולם המשחק (סרטים, תיאטרון פרסומות) הוריה של נועה העניקו לה מתנת יום הולדת ייחודית: טיסת היכרות. "הייתי בהלם. לפתע נגלה לי עולם חדש מנקודת המבט של ציפור. בסיום הטיסה, התקשרתי להורים והודעתי 'יוסטון, יש לנו בעיה. אני רוצה לטוס'" היא מספרת.

קורס הטיסה האזרחי ארך כשנה וחצי, רובו בימי הקורונה.בתחילה היא המריאה במטוס ססנה דו מושבי, ובהמשך עשתה הסבה לססנה עם ארבעה מקומות.  "מצאתי קווי דמיון בין התיאטרון והטיסה. על הבמה אנחנו עושים ציר ניווט מדוייק, עוברים מנקדה A  לנקודה  B . כמו בטיסה. כשאני מנווטת אני לא יכולה לחרוג מהציר שלי ולפלוש למקום אחר" מסבירה צפריר. לפני חודשים אחדים קיבלה נועה צפריר את רישיון הטייס שלה: "עברתי טסט במכה ראשונה".

מי טס אתך בטיסת הבכורה?
"כמובן ששמרתי את טיסת הבכורה לאבא שלי. היה מרגש מאד. הייתי בלחץ, אבא שלי היה קול. וכמו שנהוג בחיל האוויר עשיתי עם אבא תדריך לפני הטיסה ותחקיר לאחריה. למען האמת לא הרגשתי שאני מדברת עם אבא שלי, אלא עם אל"מ גיל צפריר", היא צוחקת. ועל כך אומר האב אל"מ גיל צפריר: "אנחנו גאים  בבתנו נועה. במגוון הכשרונות שלה, באהבת האדם שבה ובאהבת הטיסה וגם במסר המעצים שלה לנשים צעירות שהשמיים והחלל פתוחים לכולן".

יש גידול במספר הטייסות?
"הופעתי לגלות שרק כעבור שנים מ 'בג"צ אליס מילר' החלו לשלוח זימונים לקורס טיס גם לבנות. אמנם ניכרת מגמת שיפור בגיוס נשים לקורס טייס. ועדין בחיל האוויר, 5% מכלל הטייסים הן טייסות. המצב דומה גם בחברות התעופה האזרחיות. לדוגמא, מתוך צי של 70 טייסים יש רק שתי טייסות. כשהייתי בקורס טייס, אף שהרגשתי שווה לגמרי לבנים, מבין 90 החניכים היינו שתי חניכות בלבד".

כשהזמרת היא טייסת ולהיפך, ובהתקרב מועד מסדר הכנפיים של קורס טיס 184, הקליטה נועה צפריר את השיר "סולו בשמיים". ושלחה את הקליפ לגורמים שונים בחיל האוויר. השיר בגרסתו הנשית ובביצועה אמנם לא הושמע במסדר הכנפיים שנערך בסוף השבוע שעבר, אבל הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בעבר רא"ל (מיל.) דן חלוץ, שיתף את הקליפ עם השיר בו משולבים קטעים מטיסת הסולו שלה וכתב "יותר טוב ממני".

ביום העצמאות האחרון, בסיומו של מטס חיל האוויר השתתפה צפריר במטס האזרחי. יום קודם ביום הזיכרון היא סיימה את הופעתה כשחקנית וזמרת בטקס יום  הזיכרון, ומיהרה לתדריך לקראת השתתפותה במטס האזרחי שטס למחרת לאורך חופי הארץ, ביוזמה ובשיתוף חברת התעופה "מון אייר". המטס האזרחי לא חלף מעל חברון, אלא יצא בטיסת מבנה מכונסת של שמונה מטוסים  בטיסה נמוכה לאורך חופי הארץ,  עד באר שבע, נחת בשדה תימן ובחזרה כשליד כל טייס.ת  צעיר.ה  ישב מדריך ותיק מיוצאי חיל האוויר. "הטייס אבישי אראל טס איתי.  זו היתה סגירת מעגל  מרגשת, שכן הוא היה הטייס שלימד את אבא שלי לטוס בטיסת מבנה מכונס", היא משתפת. "חברים התרגשו ואמרו 'נועה, את פרסומת לתעופה אזרחית'. אחרים סיפרו לי שהשיר שלי 'סולו בשמים' מושר בשדות התעופה" היא מתרגשת.

מתוך מטס יום העצמאות (צילום: דפנה בן נון)
מתוך מטס יום העצמאות (צילום: דפנה בן נון)

לאורך שנות הקריירה הבימתית הקפידה צפריר לשלב בעשייתה האמנותית גם אמירות חברתיות. "שיר הברזל" הוא שיר סאטירי בו היא יוצאת נגד אלה הכופים טבעונות. "הייתי צמחונית מגיל 7 עד 22. בשלב מסויים נאלצתי לחזור לאכול בשר כי הגוף התפרק לי. המוטו שלי הוא 'חיה ותן לחיות' או 'אל תיכנס לי לצלחת'".שיר אחר שלה "ים של פרח" עוסק בנושא אובדנות, אולו הקליטה  צפריר מתוך כאב הפרידה מחברתה הטובה, טל, ששמה קץ לחייה. היא ביצעה את השיר בכנסת והופיעה גם בכיכר הבימה בעצרת למניעת אובדנות. במקביל היא מתנדבת בעמותה "בשביל החיים".

נועה צפריר, 30, מתגוררת בתל אביב. "בעוד מדיה ייכתב שאני 'רווקה'" היא חצי צוחקת. "נמאס לי שאנשים זרים מרגישים בנוח להתנהג כאילו הם הדודה שלי בליל הסדר ולשאול 'למה לבחורה יפה כמוך אין בן זוג?'. האמת, הגברים בדור הזה נהיו פחדנים. ידיד שלי אמר 'את בחורה חזקה ודומיננטית, זה לא מתאים לכל גבר'".

בשנים האחרונות היא משתתפת כשחקנית במס"ר (מרכס סימולציה רפואי ארצי") במרכז הרפואי שיב"א כאן היא מגלמת משחקת בתפקידים שונים מול מועמדים לרפואה בסיטואציות רפואיות וריגשיות.בין היתר שיחקה צפריר ("הקורונה צמצמה") בהצגה "קופיקו", ב"הפרדס" בבית ליסין, בצוותא, בסרטים, פרסומות ועל במות אחרות. בימים אלה כשהיא לא בשמים, היא 'מבשלת" שיר וקליפ העוסק בדימוי גוף. עובדת על פורמט טלוויזיוני: דוקו ריאלטי לטיסה. ועוד.

כדי לצבור שעות טיסה צפריר מזמינה נשים לעסקת ברטר. תמורת  חצי שעת טיסה איתה היא מקבלת מהן תמורה בשווי של עלות הטיסה  מתחום עיסוקן כמו שיעור ריקוד, פילטיס, שיאצו, ועוד. "יותר ויותר אני מחבבת את הרעיון להפוך את הטיסה למקצוע. יש לי רצון לעשות רישיון טיס  מסחרי ולהצטרף לחברת תעופה כטייסת".