ערב טוב אירופה: ישראל בחרה היום (שני) את הנציגה שלה לאירוויזיון 2023 - נועה קירל. אחרי שנים בהן הנציג הישראלי נבחר בתחרויות ריאליטי, שאיפשרו בעיקר לזמרים אנונימיים לייצג את המדינה בתחרות האירופית, המעבר לבחירת ועדה אפשר לשלוח לבמה הגדולה בעולם את כוכבת הפופ הגדולה ביותר שקיימת בישראל כרגע.

עם ההודעה על הבחירה בקירל לייצג את ישראל באירוויזיון בדקנו עם מומחים לתחרות מה דעתם על הבחירה, הסיכויים שיש לה לכבוש את אירופה וההשפעה של כל המהלך על הקריירה שלה.

"אין בחירה יותר טבעית ממנה. זה משהו שהמון אנשים, וכל מי שקצת מבין באירוויזיון, ויודע מה קורה במדינה, רצה את זה הרבה שנים", אומר דניאל דונקלמן, פרשן מומחה וענייני אירוויזיון. "כל עוד זה היה במסגרת של ריאליטי לחיפוש כשרונות זה לא היה אפשרי ועכשיו סוף סוף זה קורה. הדבר הכי מתבקש זה לשלוח אותה בתור אופציה ראשונה בעיניי, אין שגרירה יותר טובה של הפופ הישראלי, של מה זה ישראל בעולם חוץ מנועה. ויאללה, תודה לאל, הגיע הזמן!".

נועה קירל (צילום: ערן לוי)
נועה קירל (צילום: ערן לוי)

"נועה קירל פרפורמרית נהדרת, אין ספק שאין עוד אחת כמוה בישראל", אומרת מורן טרנטו-מלר, חובבת אירוויזיון, בעברה שדרנית "דוזפואה" ברדיו 106fm וכתבת אירוויזיון ב"מעריב" בשנים 2019-2022. "יחד עם זאת, צריך להבין שהאירוויזיון הוא מופע בינלאומי ולכל מדינה יש לפחות נועה קירל אחת משלה. אחרי שהשנה ספרד הגיעה למקום השלישי בזכות שיר פופי מדליק, זמרת שהיא פרפורמרית מטורפת והופעה מהוקצעת שהשאירה את כל הצופים מהופנטים, הגיוני שהרבה מדינות ירצו לשחזר את ההצלחה ולשלוח סגנון דומה. מעצם זאת, נועה עלולה להבלע בין ההופעות, כעוד שיר פופ שנשלח, אלא אם תביא איתה משהו באמת אחר ומיוחד".

"הבחירה בנועה קיריל מטעם הוועדה היא בהחלט מתבקשת לאור הקריטריונים", אומר עדן פרבשטיין, חובב ופרשן אירוויזיון, ובעברו חבר בכיר במועדון הישראלי. "ומצביעה על כך שבכאן מכוונים מאוד גבוה ולא חוששים מסיכוי גבוה לניצחון נוסף בתחרות בזמן קצר יחסית מאז הניצחון של נטע ב-2018. עוד לפני שהשיר יפורסם בעוד די הרבה זמן, ברור כי ישראל תקבל תשומת לב ועניין רב". 

"מכונת הלהיטים של נועה קירל לא תאכזב את מעריציה ואת חובבי הפופ באשר הם", מוסיף פרבשטיין. "כבר נוכחנו לראות כשלונות או חוסר הצלחה של אמנים ברמה גבוהה, אבל לדעתי במקרה של נועה, שמכירה היטב את המדיה ובמות בסדר גודל דומה לזו של האירוויזיון, אם לא יהיו תקלות לא צפויות, אפשר לסמן די בוודאות כבר עכשיו וי גדול על העפלה לגמר ועשירייה ראשונה לפחות בגמר וכאמור, בהחלט לפנטז על טופ 5 וניצחון חמישי לישראל באירוויזיון". 

"כבר ראינו ושמענו ממנה שהיא יודעת לעשות את זה באנגלית, ויודעת לעשות את זה נהדר עם 'Please don't suck' ו'Drum'", מוסיף דונקלמן. "אז אם אנחנו רוצים אנגלית היא יודעת לעשות את זה, היא יכולה לשלב את זה עם אנגלית וניחוח מזרח תיכוני ועם עברית וכל ה'סוואג' שאנחנו מביאים כישראלים לעולם ואת הייחוד שלנו. היא התמצית של כל מה שרציתי באירוויזיון שנים".

"עכשיו הכל תלוי בשיר, זה הדבר היחיד שחשוב, והצוות שלה - אני לא דואג לשירים. רק ישאירו את השירים שלה אותנטיים ו'נועה קירל' ושלא יעשו סיבובים שונים כי זה אירוויזיון, שיענשו 'נועה קירל' כמו שהיא יודעת. עקרונית זו בחירה טובה ונכונה בעיקר בגלל שהיא חדורת מוטיבציה ומכירה את האירוויזיון", אומר גיא שחר, מנהל קבוצת אירוויזיון IL בפייסבוק, המונה כ-7500 חברים. "היא מחוברת לזה ושואבת מזה השראה. היכולות הבימתיות שלה ברורות, אין פה בכלל מה להעלות שאלות. ישראל רק תרוויח".

צעד פזיז בקריירה הבינלאומית?

על פי התקנון, הוועדה שהתכנסה היום בוחרת בנציג מתוך 78 אפשרויות של מוזיקאים שהיו מועמדים לפרס "זמר השנה", "זמרת השנה" ו"הרכב השנה" במצעדים, ולאחר מכן מתבצעת פנייה למוזיקאי הנבחר. פרסום התוצאות המהיר מצביע על כך שנציגיה של הזמרת לא חשבו פעמיים לפני שהסכימו להצעה. אל השאלה שנשאלת היא האם מדובר במהלך נכון, לנוכח האפשרות שלא להגיע למקום גבוה בתחרות.

"לנועה קירל כבר אין מה להוכיח בארץ מבחינת הסטטוס שלה", אומר דונקלמן, "היא לא יכולה לפסיד מזה, מבחינה בינלאומית הדבר הזה רק יכול לעזור לה כי היא נמצאת בשלב שהיא רק צריכה את החשיפה וחשיפה מול 200 מיליון איש זה נהדר בשבילה. אני מניח שגם הצוות של הארה"ב יהיה מעורב, בין אם מבחינת הפקה ובין אם כסף והשקעה בנאמבר".

"לה עצמה יש מעט מאוד להרוויח לדעתי", טוען מנגד שחר. "יש יותר סיכוי שהיא לא תזכה ונועה קירל היא לא מסוג הזמרות שמקום שני זה משהו שהיא שואפת אליו. ובסופו של דבר כדי לזכות הרבה כוכבים צריכים להסתדר. מקום שני ומטה יכול לייצר רעש מסוים בכל מה שקשור לכוכבנות הבינלאומית שהיא שואפת אליה".

"לא ברור למה נועה צריכה  את זה", מסכם פרבשטיין. "אולי כדי למנף קריירה בחו"ל, למרות שלא בטוח שזו הפלטפורמה הכי נכונה בשבילה. בכל מקרה, ברכות על ההחלטה האמיצה של כאן ושל נועה לא פחות. אם בכל זאת התחזיות יתבדו, יחכו לה לא מעט אנשים שישמחו לאידה. כך או כך, זו תחרות פזמונים ואני, כפי שניתן להבין, מפרגן ומאחל לה המון הצלחה לא משנה מה תהיה התוצאה. הכי חשוב שתביא לנו עוד שיר כייפי שילווה אותנו גם לקיץ הבא".