לאורך ההיסטוריה של מערכות הבחירות בישראל, היו לא מעט שירים שהפכו, בין אם בהסכמת מבצעיהם ויוצריהם ובין אם לא, לחלק משמעותי בקמפיינים של המועמדים השונים ובהתפתחויות הפוליטיות. בכתבה השנייה של "בדרך אל הקלפי" לקראת בחירות 2022, חזרנו אל כמה מהם.

תותים - אתניקס // אהוד ברק 1999

חברי להקת אתניקס מעולם לא הסתירו את השתייכותם לצד השמאלי של המפה הפוליטית, מה שבא לידי ביטוי בשירים כמו "מחר אני בבית" ו"קלנדיה". במהלך קמפיין בחירות 1999 נוצר חיבור בינם ובין מועמד מפלגת העבודה לראשות הממשלה, אהוד ברק. ברק הצהיר במספר הזדמנויות ש"תותים", להיט הענק של אתניקס משנת 1992, הוא השיר האהוב עליו. החיבור בין השיר האופטימי שמדבר על יום חדש שמגיע לבין הקמפיין של ברק שהבטיח להחזיר את המדינה לדרך השלום של רבין היה טבעי, ואתניקס הביעו את תמיכתם בברק וביצעו את "תותים" בנוכחותו במספר הזדמנויות, כולל במעגל של דן שילון. ב-17 במאי 1999, לאחר ניצחונו הסוחף של ברק, אתניקס הופיעה במסיבת הניצחון בכיכר רבין וביצעה את השיר פעם נוספת.

לימים, ולאחר שהקדנציה הקצרה של ברק התבררה כפחות "שנינו נתגבר על האימה" ויותר "אצלי במחסנית הם מוכנים אחד אחד", הביעו חברי הלהקה חרטה על החיבור. ב-2016 סיפר זאב נחמה בראיון ל"ישראל היום": "ברגע שמצאנו את עצמנו במסיבת הניצחון של אהוד ברק ב־99', והוא עלה עם אשתו להצטלם איתנו, הבנתי שטעינו. שמנצלים אותנו. אני זוכר את התמונה. סביבנו על הבמה עמדו שב"כניקים עם תת־מקלע, והכל היה מפוצץ בדגלים. שאלתי את תמיר: מה אנחנו עושים כאן? עם כל המהות שלנו ומלחמת לבנון, אנחנו כאמנים לא צריכים להיות במקום הזה. זה חלק מצלקות שאנחנו נושאים על גופנו".

עורי עור - אביב גפן // אריאל שרון 2001

השבוע הפתיע אביב גפן את הקהל בהופעתו כשבחר להקדיש את השיר "יומן מסע" לשרת הפנים, איילת שקד, עמה הוא מיודד, במה שמהווה עוד צעד במסעו של אליל השמאל לשעבר אל המרכז והימין המתון, בו כבר עסקנו בהרחבה בעבר. בשנת 2001 גפן עוד היה איש שמאל מובהק, וכך רבה הייתה ההפתעה כשבמהלך מערכת הבחירות הישירות לראשות הממשלה, דווח בתקשורת כי דווקט מטעמו של מועמד הליכוד, אריאל שרון, הציעו לגפן להשתמש בשיר "עורי עור" בתעמולת הבחירות. אז גפן סירב. מעניין כיצד הוא היה משיב היום.

משהו חדש מתחיל - דני רובס // נפתלי בנט 2013

בשנת 2008 הוציא דני רובס את "משהו חדש מתחיל", שיר חדש לאחר 12 שנות בצורת מוזיקלית, שהצליח מאוד והחזיר אותו בגדול לעניינים. בשנת 2013 נכנס לזירה הפוליטית שם חדש ומבטיח: נפתלי בנט, הייטקיסט ויוצא סיירת מטכ"ל שכבש את ראשות מפלגת "הבית היהודי" וניער אותה מהתדמית המפד"לניקית האפרורית. במהלך הקמפיין השתמש בנט בסיסמה "משהו חדש מתחיל". הוא אמנם השתמש בשם בלבד, ולא עשה כל שימוש מוזיקלי בשיר עצמו, אבל את רובס זה הרגיז.

"שיבושם לו. הדעות שלי רחוקות מהדעות שלו ואני לא שותף לעניין הזה. אני מקווה שהציבור יגיד לו את דעתו. זה בהחלט הפריע לי ואני מאוד בעד שמוזיקה תהיה נחלת הכלל, אבל לא למטרות ציניות, שהן מסחריות בלבד וללא שום תוכן אחר. זה מאוד מצער אותי. הרי בסיסמה הזו הוא לא מקדם משהו טוב, אלא רק את מקומו בפוליטיקה. אני גם מניח שבנט או מי מטעמו ביררו היטב לפני כן אם הם יוכלו להשתמש במילים, ושהם מגובים בעורכי דין", אמר אז רובס. על פי הדיווחים, רובס אף שקל להגיש תביעה, אך ירד מהעניין.

אתה תותח - שרית חדד // בנימין נתניהו 2013

במהלך קמפיין בחירות 2013, הופיעה שרית חדד מאחד מכינוסי הליכוד, כשלצדה על הבמה ראש הממשלה דאז, ושרה עבורו את השיר המצליח מתחילת המילניום: "אתה תותח". באופן טבעי, היו רבים שראו בזה הבעת תמיכה מרגשת של זמרת פופולרית במועמד הפופולרי, ואחרים שקצת הרימו גבה, טענו שהאירוע גבל בפולחן אישיות, ואף הזכירו שבעבר חדד הקדישה את אותו שיר בדיוק לאחד מיריביו הפוליטיים של נתניהו - אריאל שרון ז"ל.

מי שנמנו על המחנה השני הם אנשי מפלגת יש עתיד, שהתלוננו לוועדת הבחירות וטענו כי הופעתה של חדד נערכה בניגוד לסעיף בחוק הבחירות, הקובע כי "לא תהא תעלות בחירות מלווה בתוכניות בידור, לרבות הופעות של אמנים, נגינה, זמרה, הצגת סרטים ונשיאת לפידים". יו"ר הוועדה, השופט אליקים רובינשטיין, מצא את התלונה מוצדקת וקנס את הליכוד ב-80 אלף ש"ח.