המוסיקה הטורקית שזורה ולא מהיום, במוסיקה הישראלית, מושרת ומנוגנת על ידי יוצרים ומוסיקאים בכירים כמו מיקי גבריאלוב, שלומי שבת, עופר לוי, זוהר ארגוב ואחרים, ולא רק. היא גם מצמיחה שיתופי פעולה פוריים בין מוסיקאים טורקים וישראלים.

המוסיקה, כך ניכר, אינה מכירה בגבולות, ממשלות, התראות ביטחוניות או אינטרסים פוליטיים. היא חיה ובועטת באולפנים ובאולמות המופעים של איזמיר, איסטנבול ואנקרה כמו גם בתל אביב, ירושלים, או בשדרות. לפיכך היה זה אך טבעי ומתבקש שפסטיבל ישראל שייפתח בסוף השבוע, יקדיש לילה שלם לזוגיות המוסיקלית טורקית ישראלית.

מדובר במופע "רכבת לילה לאיזמיר" בהשתתפות אמנים ישראלים בולטים  ואמנים טורקים צעירים ומיוחדים, שיחתום את אירועי פסטיבל ישראל 2022, ויתקיים ב-22.9 בגן העצמאות בירושלים, בניהולו האמנותי של המוסיקאי שלומי אלון, חבר להקת "הדג נחש" וממייסדיה.

"מעבר להיותה מדינה גדולה עם עבר מפואר, טורקיה היא מדינה בעלת  עושר מוסיקלי רב השפעה, המשוחח עם פרסית וערבית. המופע מייצג את הגשר התרבותי אמנותי בין טורקיה וישראל שהולך ומתחזק בשנים האחרונות", אומר שלומי אלון.

ברשימת האמנים המוסיקאים הישראלים והטורקים שיקחו חלק במופע זוהרים שמות כמו ברי סחרוף, דודו טסה, בלקן ביט בוקס, רד אקסס, קאלבן (טורקיה), ג'נסט (טורקיה), מוראט ארטל (טורקיה), הראל שחל והעות'מאנים ועוד, שינגנו ויבצעו אלה את הלהיטים של אלה (הטורקים של הישראלים ולהיפך) במופע תלת שפתי: עברית טורקית ואנגלית.

דודו טסה (צילום: פלאש 90)
דודו טסה (צילום: פלאש 90)

לדברי שלומי אלון הזרע שהצמיח את הנבט הראשוני למופע היה הביצוע של הזמרת הטורקית קלבן  (Kalben ) שהתאהבה בשיר "הגולה" של דודו טסה,  ובעיצומה של מגפת הקורונה היא נחתה בישראל והקליטה עם דודו טסה גרסה טורקית לשיר שיצא כסינגל ובשנה שעברה אף כיכב ברשימת ההשמעות בטורקיה. ההרכב הישראלי למוסיקה אלקטרונית ואינדי רד אקסס  שאמון על הצד האלקטרוני, בערב המופע יארחו חבריו את מוראט  ארטל הסולן של "באבא זולא" הלהקה הטורקית הוותיקה שנוסדה ב-1996 ופועלת בתפר שבין עולמות הגרוב ומוסיקה פסיכדלית המשלבת במוסיקה שלה נגינה על כלים אוריינטליים מסורתיים ומוסיקה אלקטרונית. מוראט ארט מנגן על סאז חשמלי, כלי טורקי מייצר את הצליל הטורקי המיוחד.

ה"בלקן ביט בוקס" תארח את ג'נסט הראפרית הטורקית בריטית שלדברי אלון צפוי להיות אחד מרגעי השיא של המופע. ויופיע גם ההרכב "הראל שחל והעותומנים" בראשו של שחל המנגן בקלרינט טורקי  יתנו בראש ועוד.

את הבימה הגדולה בגן העצמאות בירושלים יחלקו 11 נגנים ושבעה אמנים מבצעים במופע שפונה לכלל הגילאים מתוך ידיעה שברי סחרוף שיש לו שורשים טורקיים, ודודו טסה הם אמנים אהובים בלי הבדל גיל, אבל אין ספק, מאשר שלומי אלון, שהוא קורץ  גם לקהל צעיר לעודדו להגיע לפסטיבל. 

בלקן ביט בוקס (צילום: תומר ניוברג, פלאש 90)
בלקן ביט בוקס (צילום: תומר ניוברג, פלאש 90)

שלומי אלון, 47, מוסיקאי, ראפר, סקספוניסט, וכבר חצי יובל מ"הדג נחש" הלהקה הירושלמית שבימים אלה מבשלת באולפנים את האלבום העשירי שלה. גם חבר בלהקת "פאנקנשטיין".

בנוסף הוא מקליט אלבום משלו אינסטרומנטלי בחלקו, "שלומי אלון", עליו עבד במהלך הקורונה. לאורך השנים הוא גם מנגן עם אמנים מובילים  בהם שלום חנוך, משינה ואחרים. לדבריו אין לו שורשים טורקיים למעט החיבור המוסיקלי, דבר התורם לתפקידו כמנהל מוסיקלי של המופע. 

הפשרת היחסים  בין ישראל לטורקיה סייעה להרמת המופע?
"למרות שאני חבר בלהקה חברתית פוליטית ('הדג נחש') בשנים האחרונות אני לא מתעניין בפוליטיקה. זו המוסיקה שמחזיקה אותי שפוי, ובכל ביקורי בטורקיה אני מתקבל בחום ומרגיש שם כמו בבית".