"למרחקים מפליגות הספינות/ אלף ידיים פורקות ובונות/ אנו כובשים את החוף והגל/ אנו בונים פה נמל, פה נמל", כך נפתח "שיר הנמל", שלאה גולדברג כתבה ב-36' בהתלהבות אופיינית לימים של אז לרגל חנוכת נמל תל-אביב ורבקה לוינסון הלחינה. כעבור 30 שנה לימדה הגננת אילנה דבש את השיר הזה את ילדי הגן שלה במושב חצב, בדרום. אחת מהם אלתרה במה מקוביות, טיפסה עליהן וסחפה את חבריה לשיר עמה את השיר, שדי נשכח במרוצת השנים.

"זה היה הסולו הראשון שלי", מציינת עינת שרוף, אז חלפון, הילדה מבמת הקוביות בגן במושב, שכזמרת הפכה למובילת שירה בציבור ראשונה במעלה, לצד היותה בשנים האחרונות גם שחקנית מבוקשת וכוכבת טלוויזיה. "שיר הנמל" יועלה באוב במופע של שירה בציבור לכל המשפחה, שיפתח ב-11.10 בתיאטרון חולון את פסטיבל "צלילי ילדות", לראשונה בניהולה האמנותי של הצ'לנית המזמרת מאיה בלזיצמן.

הצלילים שריפדו את ילדותה של שרוף נבעו מהבית שבו גדלה במושב כבת להורים שעלו בנעוריהם מטריפולי שבלוב. "בשבתות בבוקר אבא שלי (בן-ציון חלפון, מי שהיה סגן שר החקלאות) אהב להשמיע על הפטפון עם הקפה הראשון משירי פאריד אל-אטרש ועבד אל-והאב וכשאמא שלי, מלכה, הייתה מצטרפת אליו, היא הייתה משמיעה משירי הצ'יזבטרון, התרנגולים, שושנה דמארי, אריק איינשטיין ועוד. היא שרה עם התקליטים בקולי-קולות ודאגה שבמכונית ה'סוסיתא' שלנו יהיו קלטות לנסיעות לטיולים והדביקה אותי באהבת השירה שלה".

ותיקי חצב זוכרים את שרוף כילדה דקיקת-גו ולבושה מכנסי התעמלות עם גומיות לוחצות וחולצת טריקו, ניצבת על ארגז מלפפונים ריק ושרה לילדי המושב משירי פסטיבלי הזמר והלהקות הצבאיות. אז היא הייתה התלמידה שבלטה בשירתה בטקסים בבית הספר האזורי בבאר-טוביה ובנסיעות לטיולים השנתיים. "הייתי יושבת ליד נהג האוטובוס, חוטפת ממנו את המיקרופון ועושה שמח", מעידה שרוף, מי שהייתה סולנית המקהלה של המורה אורה וזוכרת משם את מחרוזת "שירי הראשונים", הזכורים לה אחד-אחד.

משירי העבר, שאהבה אז, מרגש אותה עד היום "פנס בודד", שירם של חיים גורי וסשה ארגוב, שהמיס לבבות בביצוע של התרנגולים. "אם מדברים על שיר ישראלי, המבטא את תקופת הילדות שלי, זה השיר", היא אומרת.

כעת - במעבר חד לפסטיבל בסוכות. "תמיר הרפז, בן-זוגי והמנהל המוזיקלי שלי ואני כינסנו למופע יחד את שירי הילדות, שהוא גדל עליהם בקיבוץ מרחביה ואני גדלתי עליהם במושב חצב", מספרת שרוף. "איחדנו כוחות, כשהמסקנה היא שלא חשוב היכן גדלים בארץ הזאת, השירים שמלווים אותנו דומים. נתחיל בשירים של פעם ונגיע לשירי ההווה, כולל מחרוזת ים תיכונית, שתקפיץ את הילדים ואת הוריהם, גם אם שלא כרגיל בהופעות שלי, הפעם לא יהיו שולחנות לרקוד עליהם".

בין המופעים האחרים בפסטיבל "צלילי ילדות" יהיו מופע משירי אלון אולארצ'יק בהשתתפותו; מופע משירי ומסיפורי ע. הלל, שערכה וכתבה בתו, טל עומר; מופע משירי פסטיבלי הילדים, שבין משתתפיו יהיו טלי אורן, אבי גרייניק וסיון טלמור; מאיה בלזיצמן, המנהלת האמנותית של המופע, תופיע במופע אחר עם דניאל סלומון ודנה עדיני. לקינוח צפוי מופע מוזיקלי חדש של תומר שרון.