"וראינו זה פה וגם שם/ איך עסקן על עסקן מתנשא/ כלפי חוץ זה למען העם/ ובפנים זה בשביל הכיסא", כך, בין השאר, בשיר "הסתכל בקנקן", שכאילו נכתב לקראת הבחירות בשבוע הבא, יצא נתן אלתרמן לפני 80 שנה חוצץ נגד מכשלות הפוליטיקאים. 

הזמר, היוצר והשדר רוני ידידיה, שאיתר את השיר הנשכח, הלחין אותו לפרויקט שירי אלתרמן, שאותם הוא מקליט עם מבצעים מהשורה הראשונה, ביניהם ישראל גוריון, דורי בן-זאב, אריק סיני וארקדי דוכין. הפעם הוא קרא לדגל את אילי גורליצקי, מי שזכה בעבר לתהילה על ביצוע שירי המשורר במחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר" ובמופע "שוק המציאות".

"עברו שנים לא מעטות מאז שנכנסתי לאולפן ובשנים שעמדתי בראש אמ"י ו'אשכולות' לא היה לי זמן לחשוב על הקלטות", אומר גורליצקי. "כל אותו זמן חשבתי שרק דבר מיוחד במינו יוכל להחזיר אותי אל המיקרופון. את זה מצאתי בהצעה שהפנה אלי רוני ידידיה, העושה עבודה חשובה בפרויקט שירי אלתרמן שלו וישר הודעתי לו שאני בפנים". 

"מדובר בשיר אקטואלי מאין כמוהו. 'ש דברים מתוקים כמו דבש כלפי חוץ/ ובפנים מתברר שזה דווקא חמוץ/ יש דברים משוחים מבחוץ כמרקחת/ ובפנים זו קדחת ועוד ממולחת', אלתרמן כתב בסגנונו השנון והוסיף - 'לפעמים אריזה ציוניסטית/ מסתירה מחשבה אגואיסטית/ מבחוץ אידיאל ואידיאה/ ובפנים, חביבי/ מי יודע'. זה כל כך יפה איך שאלתרמן הצעיר דאז תפס את הנושא".

גורליצקי נותן להבין, שאין חדש תחת השמש. "יש משהו מכוער בפוליטיקה, עם כל הביבי והאנטי-ביבי, כפי שאנחנו רואים מה שקורה לקראת הבחירות לכנסת ה-25", הוא סח. "הכל נעשה בשביל הכיסא ולא למען טובת הכלל".

אתה חושב ששיר כזה יכול להשפיע?
"להשפיע ממש - לא נראה לי, אבל שיר כזה מעלה אפשרות למחשבה אחרת. אנשים, הקשורים בעבותות לרעיונות מסוימים, יכולים להנהן בראש ולפחות להרהר בדבר".

כששומעים אותך שר עם רוני ידידיה, קשה להאמין איך שבגיל 87, לא בדיוק גיל של הקלטות, אתה נשמע כמו פעם. מה הסוד שלך?
"הכל עניין של כושר. גם בגילי אני עושה ספורט, בעיקר הליכות, אם כי אני כבר לא גולש בים כמו פעם. חוץ מזה אני לא עושה משהו מיוחד כדי לשמור על הקול".

אם כבר, אז כבר. אולי בעקבות ההתנסות החיובית עם רוני ידידיה תוציא תקליט, או לפחות חצי תקליט?
"זה רעיון לא רע. חשבתי לא פעם לנצל לצורך העניין את בני, אדם גורליצקי, שהוא זמר ויוצר. אם כן, זה ייקח זמן. מכיוון שיש לי עוד ...60 שנה לחיות, כפי שאני מרגיש, מי יודע".

ובינתיים...
"תן לי לסיים קודם את כתיבת הספר השלישי שלי".