שבוע בלבד חלף מפרק הסיום של העונה השנייה של 'המפקדת', שחרכה את טבלאות הצפייה של 'כאן 11'. המון סצנות, טייקים ועבודה תמו בפחות מחצי שעה שהצליחה להפתיע את כולנו ולעשות את הבלתי אפשרי – להיות אפילו יותר טובה מפרק הסיום של העונה הראשונה. אבל זה ממש לא הכל: את שתי העונות האחרונות, כן ירבו, ליוו הראפרית אקו והמוזיקאי תומר כץ, שאחראים על כל הרגעים המיסטיים האלה שבהם המוזיקה נכנסה לנו ישר לתוך הנשמה, או בקיצור, המוח מאחורי פסקול הסדרה. 

אם גם אתם התמכרתם לצלילים, אתם ממש לא לבד. רגע אחרי השיא ושנייה לפני שיא נוסף – מופע הלייב-סשן של השניים שישודר במוצאי שבת הקרובה ב'כאן 11' ויהפוך את הפסקול ששמענו להופעה קבל עם ובמה (בלי ספוילרים), סיכמנו יחד את הדרך עד עכשיו. ותנו לי לומר לכם באמצעות רמז דק: יש לנו עוד למה לחכות. 

"יש מותשות, אבל גם סיפוק ענק", סיפר כץ. "יש את העבודה על הסדרה ואת העבודה על הפסקול שהחלטנו להוציא בנפרד כמופע מצולם וכאלבום, שקרו בתהליך מקביל. ההרגשה סופר כיפית, אנחנו הכי גאים בזה ועפים על זה, ושמחים על הפידבקים". "זה נשמע קלישאתי, אבל זה מאוד מרגש להיות חלק מהדבר הזה", הודתה אקו, חברתו לפרויקט חייהם בחודשים האחרונים. "זו מן הזדמנות חד פעמית להיות חלק ממשהו שהוא גדול מסך חלקיו, וזה קצת משנה את הפרספקטיבה שלך על יצירה משותפת". 

"רצינו להחזיר עטרה ליושנה"

"המקום שהמוזיקה קיבלה בסדרה אף פעם לא נעשה, מרגש להיות חלק מיצירה שלוקחת את זה קדימה ופותחת דלתות לעוד סגנונות ומוזיקאים", התייחסה אקו לזרקור המרשים שהונח על הליווי המוזיקלי באופן שבקושי ראינו בשנים האחרונות, בהתרגשות שלא היה ניתן שלא להבחין בה. "בעונה הראשונה היה ברור לנו כיעד שאנחנו רוצים שהמקום של הפסקול בתרבות יחזור. כשגדלתי, פסקולים היו משהו שאתה הולך וקונה את הדיסק שלהם. רצינו להחזיר עטרה ליושנה".

"העולם הזה פגש כל אחד מאיתנו בתקופה מסוימת, וזה הוציא מאיתנו דברים שלא ידענו שקיימים בכלל", השלים כץ את דבריה, בדיוק כמו במוזיקה שהם בוראים יחד, "אני מסתכל על העונה עצמה, גם התסריט וגם הצילום והמוזיקה, הכל קפץ למימד של 'בואו נראה כמה רחוק אפשר לקחת את הדברים'. המוזיקה ניסתה לדבר את זה". 

אומרים שלא מערבבים שמחה בשמחה, אבל אין מנוס כי לגמרי יש סיבה. בשבת נזכה לא רק לחכות למרווחים בין הסצנות בבינג' של אחרי ולהאזנה לפסקול באוטו, אלא למופע באורך מלא, שייתן לנו כמה רגעים אחרונים מהניחוח של 'המפקדת' לפחות עד העונה הבאה. "היה פה משחק מסוים מכל הצדדים של למתוח את הגבולות", שיתף תומר והצליח לסקרן, די בקלות הייתי אומרת. "הדבר הראשון שמרגישים הוא שנחשף גם מה שקורה מאחורי הקלעים. כל הסט הם חלק מהתפאורה".

על הרגע בו הגיעו השניים למסקנה כי מופע הוא הדבר הבא, אמרה אקו: "החלטנו שאנחנו רוצים לעשות עוד משהו משוגע ולתת פלטפורמה כמעט חדשה לכל המוזיקה בסדרה, והמופע הוא שילוב בין פנטזיה למציאות. יצרנו עולם כזה שבו אנחנו נעים בין לייב לפנטזיה, רצינו לתת את המשמעות הרגשית שלנו למקור של כל שיר. בסוף הנשמה שלנו בתוך השירים והיא טומנת בחובה את הסיפור האישי שלנו. צריך לראות כדי להבין איפה זה נוזל לעולמות הפנטזיה, יצרנו עולם ויזואלי". 

אקו (צילום: מאיר כהן)
אקו (צילום: מאיר כהן)

אולי ממרום גילי הצעיר, אולי ממרום גילם של השניים המגניבים שזכיתי לשוחח איתם – 'המפקדת' מזכירה לרובנו את ימינו במדי זית, או בז' במקרה שלי, ומחזירה אותנו לספירת השניות עד לקבלת המפקדת, להצדעה לאנשים שלא נפגוש עוד בחיים, ולאוכל שבתקווה נראה רק בביקורות גרועות של מסעדות במדינות מרוחקות. 

בדיוק בהקשר זה, אחרי מסע קצר אל העבר, הסבירה אקו בסיום שיחתנו למה 'המפקדת' היא ממש לא מה שחשבנו. "אני אישית הייתי בדיוק באותה טירונות, הכרתי את הדמויות ואת הריח של הבסיס. בעונה השנייה התגלתה האמת על הסדרה, וזו גם הסיבה לכך שהיא הייתה כל כך סוערת ורגשית.

זו לא סדרה על צבא, אלא על תהליכים רגשיים של נשים, זו סדרה שמאפשרת לנו לראות צבעים של בני אדם שעד עכשיו לא ראינו. מה שמרגש בה זה שהיא מראה לך אנשים שמצד אחד את מכירה ומשום מה לא היו על המסך, ואז מגדילה לעשות ולא הופכת אותן לעלה תאנה אלא פשוט צוללת איתך לעומק.

התחברתי להרבה תהליכים בעונה הזאת, שמדברת על חלום גדול ואז על איזשהו שבר. זו כאפה של מציאות שמגיעה בצבא אולי בפעם הראשונה. במובן הכי אישי יש לי המון חיבור לעונה, שהיא מאוד מטלטלת, מהמקום הכי אנושי של חיבור לדמויות". 

"יש כאן משהו שהוא באמת שונה בנוף" 

כץ, חברה לדרך, בילה את שירותו הצבאי במדיום אחר לחלוטין. זה לא מנע ממנו להזדהות בתחושותיו לגבי הסדרה שעטפו יחד בצלילים שטרם שמענו בטלוויזיה הישראלית: "אתה מסיים עם הטעם הזה של 'לא סוף טוב הכל טוב', מן משהו אפל. השירות הצבאי שלי היה שונה לגמרי, אבל ברמה האנושית זה לא דבר שאתה רואה הרבה, יש כאן משהו שהוא באמת שונה בנוף". 

תומר כץ (צילום: עמרי רוזנגרט)
תומר כץ (צילום: עמרי רוזנגרט)

בקיצור, מיצינו את הביטוי 'עיניים אליהם' נכון? אז פשוט אחפש מילים אחרות כדי לומר שתפנו לכם בזריזות את סוף השבת למשהו שעוד לא נראה כאן בארץ הקטנה שלנו. אל תקבעו תוכניות, או לפחות תכינו תירוץ ראוי להברזה – אקו ותומר כץ הולכים להשאיר אותנו עם טעם של עוד וחרטה על שצפינו בהופעה מהבית ולא ממרחק נגיעה, וזה יהיה כל כך שווה את זה.