הזמר, היוצר והגיטריסט יצחק קלפטר הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 72. קלפטר הוא אחד מגדולי הגיטריסטים של ישראל, שפרץ בלהקת כוורת והמשיך לקריירה מפוארת בהרכבים נוספים וכסולן.

קלפטר נולד ב-31 במרץ 1950 בחיפה וגדל בתל אביב. כשהיה תלמיד בבית הספר העביר באחד השיעורים הרצאה על חייו של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, ווינסטון צ'רציל, ומאז דבק בו הכינוי "צ'רצ'יל".

בגיל 15 הקים את הלהקה הראשונה בחייו, "הצ'רצ'ילים", אך עזב אותה לפני שזכתה להצלחה. לצבא התגייס כלוחם שריון, אך בפקודת מפקדיו עבר לנגן בלהקת גייסות שריון.

לאחר שחרורו מהצבא החל לנגן בלהקת "אחרית הימים", שניגנה רוק מתקדם והתקליט היחיד שהוציאה נחשב ליצירת מופת, אך בזמן פעילותה לא זכתה להצלחה מסחרית. אחד הסולואים שניגן קלפטר בלהקה זו, בשיר "העץ הוא גבוה", נבחר בשנת 1997, בפרויקט של עיתון "העיר", כסולו הגיטרה הגדול בתולדות המוזיקה הישראלית.

יצחק קלפטר (צילום: שמואל רחמני)
יצחק קלפטר (צילום: שמואל רחמני)

ב-1973 נענה קלפטר להזמנתו של דני סנדרסון והצטרף ללהקת כוורת, שהפכה במהרה לסיפור הצלחה גדול. אמנם תפקידו של קלפטר בכתיבת שירי הלהקה היה משני, אך הוא תרם ללהקה את הלחן לשירים "היא כל כך יפה" ו"שיר הטמבל", אותו גם שר, והיה שותף לכתיבת מספר שירים נוספים.

לאחר פירוק כוורת הצטרף קלפטר להרכב "צליל מכוון" לצד שלמה יידוב ושם טוב לוי, שם ביצע את השיר "צליל מכוון" שהפך לשיר המזוהה איתו ביותר, ושירים נוספים. במקביל הלחין באותן שנים שירים עבור דיוויד ברוזה, גידי גוב, יעל לוי ואחרים, שזכו להצלחה.

ב-1981 פתח קלפטר בקריירת סולו כשהוא את התקליט "יצחק", ממנו בלטו השירים "האהבה שלי היא לא האהבה שלו" ו"נפגשנו". ב-1982 חבר לאריק איינשטיין והוציא עמו את האלבום "יושב על הגדר", בו הלחין את כל השירים וזכה לקרדיט שווה כשותף. כעבור שנה הוציאו איינשטיין וקלפטר אלבום נוסף, "שביר".

אריק איינשטיין ויצחק קלפטר  (צילום: שמואל רחמני)
אריק איינשטיין ויצחק קלפטר (צילום: שמואל רחמני)

בהמשך שנות ה-80 וה-90 המשיך קלפטר להוציא אלבומי סולו ולכתוב ולהלחין שירים לאמנים אחרים, ובמקביל השתתף במופעי האיחוד של כוורת ב-1984, 1990 ו-1998.

עם תחילת המילניום החל קלפטר לסבול מבעיות בריאותיות שונות. בשנת 2000 כוורת התאחדה במיוחד וקיימה מופע התרמה על מנת לגייס עבורו כסף לניתוח דחוף. עם זאת, קלפטר המשיך ליצור ולהופיע וב-2008 הוציא אלבום סולו נוסף. ב-2011 אושפז תקופה ממושכת באיכילוב בעקבות סיבוכי מחלת ריאות חסימתית כרונית. ב-2013 השתתף באיחוד נוסף של כוורת.