מדינת ישראל נפרדה בסוף השבוע מאחד מגדולי המוזיקאים שלה - יצחק קלפטר ז"ל. הסופר והמרצה, מבקר המוזיקה ושדרן הרדיו בועז כהן (eco99) ואפרים שמיר, חבר להקת כוורת, נפרדו הבוקר מהמלחין והגיטריסט האגדי בתוכנית של בן כספית ואריה אלדד ב-103fm.

"שברון לב זה מתכון מוצלח": זהו השיר שבחרתם כגדול ביותר של יצחק קלפטר
הגיטריסט והיוצר האגדי יצחק קלפטר הלך לעולמו בגיל 72

"הוא היה גיטריסט מאוד מקורי וייחודי", אמר שמיר על חברו ללהקה האגדית. "כמו שלאדם יש הבעת פנים, כך הייתה לו הבעת פנים של צליל, אופי של צליל. כשהכרנו, הוא עוד לא שר והוא עדיין לא כתב. למעשה, לקראת סוף הלהקה הוא התחיל לשיר ולכתוב".

"כל הזמן שמרנו על קשר כולנו", הוא סיפר על הקשר של חברי הלהקה המיתולוגית. "גם היינו נפגשים מפעם לפעם ושוכרים איזה סטודיו ויושבים ומנגנים ואוכלים. עשינו את זה גם לפני חודשיים. היה ברור לי שזה המפגש האחרון". 

זה היה ג'אם סשן כזה?
"כן, סוג של. פגישת חברים שכל אחד מחזיק גיטרה ביד. היה לו מאוד קשה ומסורבל להגיע. הוא נזקק להרבה עזרה ולסחוב את מכשירי ההנשמה והכול, אבל אמרתי לו: 'יצחק, אני כל כך שמח שבאת'. הוא אמר לי: 'אפרים, אני כל כך שמח שבאתי'. על אף השבריריות, ברגע שהוא התחיל לנגן, אני זוכר שאלון הסתכל עליי ואמר לי, 'זה לא משנה באיזה מצב הוא, הוא תמיד נשמע כמו קלפטר'".

בועז כהן ספד לו: "הוא פשוט היה מלחין עצום שהלחין המון המון שירים. הרבה פעמים אנחנו אפילו לא זוכרים שהוא הלחין אותם - 'אי ירוק בים' של יעל לוי, 'תעשי כל מה שאת אוהבת' של גלי עטרי, כמובן לאריק איינשטיין - המון שירים, 'אני אוהב שוקולד' של הכבש השישה עשר ועוד ועוד. ככל ששומעים ופתאום נזכרים איזה מלחין מגוון ועשיר הוא היה זה מעורר השתאות".

"הוא לבטח היה אחד הגיטריסטים הבולטים עם סגנון מאוד ייחודי", הוסיף כהן. "תמיד היה איזשהו אקורד שלא ציפית לקבל. ומשהו שהוא מאוד חלק מהקסם הקלפטרי, השילוב בין מתוק לחמוץ, בין מלכולי לבין מחוייך, אפשר למצוא את זה כבר מ'היא כל כך יפה', ששר אפרים".


כל מה שאני קורא עליו, הקטע הזה של כאילו לא שייך, עוף קצת מוזר, מוזיקה, גיטרה, הלחנה, זהו. זה מדויק?
שמיר ענה: "לא לגמרי. הוא היה בעיניי מאוד תל אביבי, מייצג את תל אביב. הוא מאוד אהב את העיר והיו לו עוד הרבה פינות חוץ ממוזיקה, אבל אתה יודע - אנחנו מכירים אותו והקהל הרחב מכיר".