חג המולד הוא תקופה יפה ומרגשת לביצוע יצירות קלאסיות של גדולי המלחינים באך, ויוואלדי וקורלי - אבל הוא מסמל את תחילתה של שנה עם ריגושים חדשים ליצירות שזו להן הופעת בכורה. ברוח זו – של עתיק ונצחי פוגש חדש ומסקרן – תקיים תזמורת הבארוק ירושלים את סדרת הקונצרטים שיתקיימו החודש בתל אביב, ירושלים, חיפה ונס ציונה, כאשר לצד המלחינים האלמותיים תנוגן יצירה של המלחין הישראלי אבנר חנני, שיצירותיו מנוגנות ברחבי העולם. מעבר לעובדה שהוא זוכה פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים, הוא גם בנו של אבי חנני, המנהל המיתולוגי של קול המוזיקה. 

בקונצרט תתארח מארושה ברזווצ'ק מסלובקיה, זוכת TARF 2020 (התחרות הבינלאומית לחלילית) שתנגן את הקונצ'רטו הווירטואוזי והמלהיב של ויוואלדי בדו מינור. כמו כן, יתארחו הסולנים דניאלה סקורקה, הגר שרביט, איתמר הילדסהיים וגיא פלץ. "נפתח ונסיים את הקונצרט בקנטטות יפהפיות מאת יוהן סבסטיאן באך, שכל יצירה שלו הולמת מאין כמותה את אווירת החג", מספר מנצח התזמורת, דוד שמר. "על אף ששתי הקנטטות הללו לא נועדו לביצוע דווקא בחג המולד, יופיין הנדיר והמוזיקה שמבטאת את קבלת הגורל באהבה, מוזיקה מלאת רוגע ושלווה פסטורלית המלווים בעצבות עדינה – הופכות אותן לבחירה מתבקשת וראויה בקונצרט שמציין את המועד הזה". 

דניאלה סקורקה (צילום: יואל לוי)
דניאלה סקורקה (צילום: יואל לוי)

חנני חיבר בהזמנת שמר את "קונצ'רטו א'לה מודה" לאנסמבל כלי הקשת הבארוקיים. "פניתי לאבנר כי אני מאוד אוהב את המוזיקה שלו", אומר שמר. "לכתוב מוזיקה לכלים של בארוק זו משימה שלא מתאימה לכל מלחין. צריך כישרון ורגישות מיוחדים, ולאבנר יש בדיוק את התכונות האלה".

למה בכלל לחדש בתחום קלאסי? אני מניח שהקהל שלך שמרן ופחות אוהב הפתעות. 
"זה נכון שהקהל שמרן ולכן לא הייתי עושה קונצרט שלם של יצירות חדשות, אבל בעיניי, הכלים של הבארוק חיים רק אם כותבים להם יצירות".

היצירות הקלאסיות נצחיות או שמתישהו הן יגמרו?
"כל דבר הוא לנצח - עד שהוא נגמר. אני לא יודע מה יהיה בעוד מאה שנה. אני יודע שהמוזיקה הקלאסית שרדה מאות שנים, ואין סיבה שזה ישתנה. את שייקספיר קוראים כבר מאות שנים, ואם בעוד מאה שנה אנשים עדיין יקראו, אין סיבה שלא יקראו שייקספיר וישמעו מוזיקה טובה שמרגשת ונוגעת".

לפי ההתרגשות של חנני אפשר להניח ששמר מדייק. "היצירה שכתבתי משלבת את הבארוק, המינימליזם והרוק, ואני מקווה שהיא תשתלב יפה בקונצרט", הוא אומר. "אני בכל אופן מאוד אוהב לשמוע יצירה חדשה משתלבת ביצירות ישנות".

לדבריו, המוזיקה הקלאסית בכל העולם נמצאת בתהליך של מיתוג מחדש, ודווקא הבארוק במצב טוב מאי פעם. "יש אוהדי בארוק בכל העולם, ובכל פעם שאני מגיע לאולמות שמנגנים בארוק הם מלאים. אני חושב שהסיבה לכך שהמוזיקה הזו תמיד נשמעת עדכנית ורעננה, היא שהיוצרים שלה לא חיו הרבה שנים והם יצרו כשהיו צעירים. בנוסף, הם יצרו בתקופה שבה לא הייתה מוזיקה קלאסית ומוזיקה מודרנית, אלא מוזיקה מהחיים. היחס בין מה שנחשב מודרני למה שנחשב מיינסטרים היה אז נכון יותר".

היצירה שלך מאוד סוחפת. יש הרגשה שקיבלת השראה מוויוואלדי.
"ויאולדי אכן היה בראש שלי כשכתבתי, אבל ברגע מסוים המוזיקה כתבה את עצמה. הרשיתי לעצמי ליצור יצירה עם אקשן, גדולה מהחיים, כמו שבארוק צריך להיות. כשאומרים על משהו שהוא בארוקי, מתכוונים שהוא מעבר לכל דמיון. זו מוזיקה שמציתה את הדמיון, כמו הנעימה שפותחת את הסדרה המיתולוגית 'היה היה'. זה תמיד מרגש אותנו".

תזמורת הבארוק ירושלים (צילום: יח''צ)
תזמורת הבארוק ירושלים (צילום: יח''צ)

שמר, אתם מנגנים בתקופה שבה שלוש הדתות חוגגות. מוזיקה היא מדיום שמחבר בין דתות, או שהאמירה הזו תמימה מדי לנוכח המציאות שבה אנחנו חיים?
"מוזיקה מחברת אנשים אם הם רוצים להתחבר. אפשר להניח שאם אנשים שומעים יחד יצירה, יש פחות סיכוי שהם ייצאו החוצה וישברו אחד לשני את העצמות. בכל זאת, עיסוק במוזיקה עושה משהו לנפש".

אז המוזיקה היא שליחות?
"שמע, אני עושה מוזיקה, אני לא הולך להציל את העולם. אם תהיה לי יומרה כזו, כנראה שאמצא את עצמי בבית חולים לחולי נפש".

שבת 24.12.2022 בשעה 12:00 – אולם קריגר, חיפה
יום א', 25.12.2022 בשעה 20:00 – אולם צוקר, היכל התרבות תל אביב 
יום ג', 27.12.2022 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים
יום ד', 28.12.2022 בשעה 20:00 – היכל לאמנויות נס ציונה

מחיר: 160 שקל. הנחות לגמלאים, צעירים (35-18), ידידי התזמורת. לפרטים ורכישת כרטיסים: www.jbo.co.il ,02-6715888