על התפיסה שהתקבעה בציבור, כאילו חיים נחמן ביאליק, המשורר הלאומי, התבטא בחריפות ובשנאה כנגד עדות המזרח, ערערו לאורך השנים חוקרים ומחקרים. עתהף במלאת  150 שנים להולדתו של המשורר, נראה כי יש סיכוי להשלמת הפיוס.

במשך יומיים (14-15 בדצמבר) יתקיים בעיר העברית הראשונה פסטיבל "ניגונים בצדק" שכל כולו ביאליק: מוסיקה, הרצאות, כיתות אמן, סיורים תערוכות, סרטים, כשגולת הכותרת של הפסטיבל הוא המופע המרכזי "הכוכבים רימו אותי" עם שיריו של ביאליק, בביצועם של מיטב אמני ישראל, בליווי התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד בעיבודו ובניצוחו של אלעד לוי המנהל האמנותי של התזמורת. המופע יתקיים ביום רביעי ה-14.12 בהיכל התרבות, תל אביב.

"אני מניח שיהיו מי שיחשבו שמדובר בגימיק. אבל כשהעיבוד המוסיקלי נעשה בצורה עמוקה ותוך התייחסות לטקסט ולמה שהמשורר וגם המלחין רצו להגיד ולבטא, אין ספק שהמסר יעבור. לכאורה רוב הלחנים לשירי ביאליק הם ארץ ישראליים/רוסיים, אבל אני מזהה בהם יופי וגם חיבור עמוק למזרח בעוד שהעטיפה היא מערבית", אומר אלעד לוי.

רשימת האמנים ושירי המשורר הלאומי במופע הפתיחה, כוללת  בין היתר, את ריטה עם "הכניסיני תחת  כנפך", ברי סחרוף שיבצע את "מעבר לים", "לעבודה ולמלאכה", "בין נהר פרת ונהר חידקל", אסתר רדא עם "קומי צאי", שלומי שבן יפציע עם מחרוזת שירי ילדים, טדי נגוסה ישיר עם ברי סחרוף את "לעבודה ולמלאכה" (לוי: "נגוסה מייצג את הכי עכשווי, היפ הופ מצליח שמבטא את הדור הצעיר והרוח הישראלית החדשה"), אלון אולארצ'יק שאלעד לוי יצטרף אליו בנגינה ("אני אוהב את הגישה המוסיקלית השובבית הומוריסטית שלו") וקטעי קישור של תיאטרון "קליפה".

אלעד לוי (צילום: עוז ברק)
אלעד לוי (צילום: עוז ברק)

אלעד לוי, שצמח בעולם הפיוט, הוא כנר מעבד ומפיק מוסיקלי. לדבריו הוא ניגש למשימה כאל אתגר. "לפני הכל אני צריך להבין באמת מה המשורר רצה להגיד, מה היו רגשותיו ומה עבר עליו כשכתב את השיר. לכן כשאני מתחיל במלאכת העיבוד והתיזמור אני נותן יחס עמוק לטקסט, חופר במילים עוד לפני המוסיקה, כי אני מאמין שהכוח נמצא במילה". 

ביחד עם מפיקי המופע ניצן זעירא ואודי דבוש, מופו, צומצמו ונבחרו מתוך שפע היצירה של ביאליק השירים למופע כשכל אמן ואמנית יכלו לבחור את השירים שירצו לבצע. "מעניין אותי לעשות דברים גם מעבר לפלטפורמה הרגילה, ואכן זו אינה הפעם הראשונה שאני עושה הפקה מסוג זה. למשל ערב שירי יהודה עמיחי, או ערב שירה מחאה של כל הזמנים. אני מקווה  שהצופים ייצאו מורווחים ויגידו 'הנה עוד זווית להתחבר לשירת ביאליק'".

כיצד מתחברת תזמורת אנדלוסית להברה האשכנזית בשירת ביאליק?
"לאורך השנים הכרנו את ביאליק כמשורר הלאומי. למרות שהאוכלוסייה היא חמישים חמישים אשכנזים ומזרחים. ועדיין לשם הדוגמא, התזמורת הפילהרמונית היא התזמורת הלאומית. זה הקאנון שהוכתב לנו.  לפעמים אני מרגיש כמו ביאליק ש'הכוכבים רימו אותי'. ביאליק מגדולי המשוררים של התרבות היהודית, אבל גם דוד בוזגלו שהיה פייטן ומשורר יהודי מרוקאי, וגם רבי יהדה הלוי הם משוררים גדולים שלנו.

"על הבמה אני שואף ליצור את החיבור ביחד עם 19 הנגנים, שכל אחד מהם אינו עוד פיון, אלא נגנים שהשתתפותם מהותית ביותר להרמוניה. הם ינגנו עם כלים מהמזרח כמו עוד וקאנון, לצד עטיפה מערבית של נגינת בס, גיטרה חשמלית וקלידים. עם זאת אני מאמין שהכוח העיקרי מגיע מהצליל האתני".

ספר על ביאליק שלך.
"למדתי בבית ספר ממלכתי דתי, ביאליק היה חלק מתוכנית הלימודים ובהמשך נבחנתי על יצירתו בבחינות הבגרות, אבל רק בשנים האחרונות יצא לי להתחבר אליו יותר בזכות אשתי עינת, שהיא אמנית ואוצרת. היא מילאה את הבית שלנו בספרי שירה, כולל שני כרכים מכתבי ביאליק. אני קורא ביאליק ומגלה את היופי. הוא כותב עברית יפה, חכמה ופיוטית. אני חושב שאם ביאליק היה בא למופע הוא היה מבסוט".

מבין השירים שעיבד אלעד לוי למופע, 'היא יושבה לחלון' שכתב ביאליק והלחין מיקי גבריאלוב, הוא השיר שלפת את ליבו. 'היא יושבה לחלון/וסורקה שערה/בעיניכם היא פרוצה/ ובעיני היא ברה./מר לי מר/לבי היום עלי רע/אם רחלה איננה/אני אנא בא". את השיר תבצע במופע הזמרת ריטה.

"השיר כיווץ אותי מבפנים. הוא נכתב על אהבה אסורה. אני מדמיין את התמונה שבשיר כשאותה נערה, רחלה, יושבה חלון מנודה מהחברה . זו סיטואציה אנושית שקל להתחבר אליה. גם הביצוע של אריק איינשטיין ממיס אותי מבפנים. זה מסוג הלחנים שבא לך להקשיב להם שוב ושוב".

אלעד לוי, 41 כנר, מעבד, ומפיק מוסיקלי. מופיע ברחבי העולם כסולן וכמוביל הרכבים ואנסמבלים בשליחותה של המוסיקה האנדלוסית ועם גדולי השירה והמוסיקה האנדלוסית היהודים והערבים. לוי משמש גם כיועץ אמנותי לפסטיבל Andalousies Atlantiques בעיר אסווירא – מרוקו, מלמד בבתי ספר גבוהים למוזיקה:״מקאמאת - אקדמיה למוזיקה מהמזרח״, ״מזמור - מכללת גבעת וושינגטון״ ובית הספר למוזיקה. בעבר היה לוי נגן ראשי בתזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, ולפני כחודשיים התמנה לתפקיד המנהל האמנותי שלה.

אלעד לוי: "במשך עשור גדלתי כנגן בתזמורת. בחלוף שנים של שיטוטים בחוץ ופרויקטים מוסיקליים שהפקתי, חזרתי לתזמורת כמנהלה האמנותי. החזון שלי הוא להפוך את התזמורת למותג".