מי שגנבה את ההצגה בשלהי שנות ה־80 בשירוויזיון, פסטיבל שירי הילדים של אז, הייתה משפחה קטנה - זוג הורים ובתם בת ה־6 - ששיגעה את היכל הספורט בביצוע חינני של “מבולבלי", שירם של עורך הדין יואל ריפל ועוזי חיטמן. הילדה ההיא הפכה לזמרת המוכרת דין דין אביב, ואמה היא הזמרת עליזה אביב.

השתיים יופיעו מחר באולם סטודיו ניסן נתיב בירושלים ב"צבעים של שירה", מיזם של אמניות דתיות וחרדיות, המופיעות לנשים בלבד. “אני באה לפסטיבל עם דין דין, שהיא כבר הרבה זמן בעניין של חזרה בתשובה", אומרת האם. “יש משהו משחרר בהופעות לנשים בלבד, שנותן הרגשה טובה. אבל אני בקטע הזה רק בהופעות עם דין דין. ההופעות האחרות שלי הן לכולם".

איך התגלגלתם להופעה ההיא בשירוויזיון?
“דין דין נורא רצתה. מוצי ואני היינו אמורים להופיע שם עם ילדה אחרת, אבל כשדין דין בכתה והתעקשה, אמרנו לה: ‘יאללה, בואי תנסי!’. היא ניסתה וראו איך שהיא הכי טובה מכולם. אני ידעתי מהבית שיש לה את זה".

איך קיבלת את ההחלטה של בתך להופיע רק בפני נשים?
“כאמא, אני רוצה שלבתי יהיה הכי טוב, אבל כשהיא הפסיקה לשיר לקהל מעורב, זה היה חבל, כי המון הופעות התבטלו לנו. מאז התרגלנו למצב, גם אם עד עכשיו אני לא מבינה מאיפה צץ האיסור להופיע לקהל מעורב, כשהמון דתיות ודתיים באים להופעות שלי שלא עם דין דין".

דין דין אביב (צילום: רנבי)
דין דין אביב (צילום: רנבי)

אביב, 70, בת לאם סלוניקאית ומצד אביה - דור שמיני למשפחה ירושלמית, נולדה בתל אביב וגדלה בבת ים. היא רקדה בלט מגיל מאוד צעיר, ובהיותה בת 15 הצטרפה כרקדנית ללהקת “הנסיכים" של אחיה שמוליק בר־עוז ושל גרי אקשטיין. שם התגלתה יכולת השירה שלה, מה שהביא אותה לשירות צבאי בצוות הווי חיל האוויר. היא הכירה את מוצי אביב בבחינות ללהקת פיקוד דיזנגוף השנייה, ולאחר שהשתחררה מהצבא השניים נישאו. הם הופיעו כצמד, כולל שנה בבלגיה, ובהמשך היא הייתה תקופה סולנית להקת “השגרירים".

בהמשך התחברה אביב לשורשיה בביצוע שירים ביוונית ובלדינו. כיום היא מופיעה עם אחיה במופע “הסלוניקאים", כשאיתם חיים רומנו בבוזוקי. מופע אחר הם חולקים עם שמעון פרנס. “אני אוהבת לשיר קלאסיקה יוונית, לאו דווקא שירים יווניים שקמים ורוקדים איתם ואגב כך שוברים צלחות", היא אומרת.

במקביל יש לאביב מופע אתני משותף של “פולקלור סובב עולם" עם בתה דין דין, שנקרא “עלידין". “אנחנו גילינו את עידן רייכל", היא אומרת על המוזיקאי, שבראשית דרכו היה הקלידן שלהן, ובהופעותיהן איתו ביצעה דין דין לראשונה את להיטו הגדול “אם תלך".

יש תחושת החמצה על כך שאין לך להיט שמזוהה עמך?
“אני לא זמרת של להיטים ושל אלבומים, אלא של הופעות, כשאני קרובה לקהל, הנותן לי הרבה אהבה. יש כאלה שבאים שוב ושוב להופעות שלי, שלהן יש עדיין ביקוש בגילי המופלג. לעומת זאת, אני לא אוהבת אולפני הקלטה. כשאני נכנסת אליהם, אני מרגישה סוג של שיתוק".

עליזה אביב (צילום: סמי בן גד)
עליזה אביב (צילום: סמי בן גד)

כמו ברברה

אביב התגרשה ב־94' וכיום היא נשואה בשנית לשמואל בלום, דתל"ש יוצא קיבוץ טירת צבי, שהיה בחיל האוויר טייס בדרגת סגן אלוף, השתחרר והפך לאיש הטכני של רעייתו, הזמרת. “בלעדיו אני לא יוצאת להופעות", מצהירה אביב. “שמוליק מכין לי את הבמה כמו לברברה סטרייסנד". הם גרים כיום בצור יצחק. “יש לנו פה נוף משגע והמון שקט, לא הרחק מילדיי, דין דין ודן (מאמן כושר) ומששת הנכדים שלי", היא מספרת. “אנחנו מאושרים במקום הזה. כאשר אני מגיעה לתל אביב, אני די מהר רוצה הביתה".

את הופעתן במיזם הירושלמי הן יחלקו עם צמד אחר של אם ובת: הזמרת שרון רוטר ואמה, שרהיה דריבן, שהיא אמנית יוצרת. “אם אצלן האם חזרה בתשובה והבת הלכה אחריה, אצלנו הבת התחילה - ואילו אני, אמה, נשארתי בשלי, חוץ מההופעות המשותפות", אומרת אביב. “זה לא עבר בקלות ועל כך, כולל הדברים הקשים, אנחנו נספר בהופעה. בהתחלה דאגתי וחששתי שאני הולכת לאבד את הבת שלי, אבל נשארנו מלוכדות".