שי המבר הייתה רק בת 17 כשעלתה בשנת 2015 לראשונה על בימת תיאטרון “תמונע" בתל אביב, במופע הבכורה שלה, וביצעה שירים מקוריים שכתבה והלחינה. עד אותו רגע היא נהנתה בעיקר מתהילת הריאליטי “בית ספר למוזיקה", שבו השתתפה. מאז הספיקה להוציא אלבום בכורה, לשרת בלהקה צבאית, להשתתף בעונתה השמינית של תוכנית הריאליטי “הכוכב הבא", שבה העפילה לשלב הגמר, ולהוציא שלל סינגלים.

“כשהתחלתי בגיל צעיר, חשבתי שברור לי מי אני, ואז הבנתי שה’אני’ הזה הוא כל הזמן בתנועה והוא משתנה", היא אומרת כעת. “להתחיל את הקריירה בכזה פיק כמו החשיפה הגדולה ב’בית ספר למוזיקה’ - הכריח אותי להבין מהר מאוד מי אני ולמצוא את הקול שלי. אחרי שהופעתי שם היה לי ברור שאני רוצה לכתוב את השירים שלי בעצמי, והתחלתי תהליך די ארוך ומתמשך של יצירה. הדבר הכי משמעותי בחיים שלי הוא הכתיבה וההלחנה. לאורך השנים הופעתי במקומות קטנים וליקטתי את הקהל, עבדתי מאוד קשה".

השנה החולפת, 2022, הייתה משמעותית במיוחד בקריירה של המבר, 24. “זו הייתה שנה ממש פורצת דרך בשבילי", היא מספרת. “הופעתי המון וחרשתי את הארץ בהופעות סולד־אאוט וזה היה מטורף ומדהים. תמיד הופעתי עם שירים שלי, אבל כשהופעתי בפעם הראשונה אחרי ‘הכוכב הבא’ - קרה משהו מדהים שלא קרה לי לפני כן: שרתי שיר שכתבתי בגיל 15 בשם ‘הבלי העולם הזה’, אחד השירים הראשונים שהקלטתי, והקהל שר אותו בעל פה. לפעמים אתה לא יודע כמה יצליח שיר שכתבת, והמפגש הזה עם הקהל היה מאגי".

ב־14 בינואר תשיק המבר את המופע החדש שלה במועדון הבארבי בתל אביב, בהפקתו המוזיקלית של ניר מימון, שעמו היא עובדת גם על אלבומה השני שבדרך. “אני מאוד מתרגשת ומחכה לזה, אנחנו עובדים מאוד קשה כדי שההופעה תהיה מדהימה", היא אומרת. “יהיו שם כל השירים מהאלבום החדש שבדרך והפתעות".

התחושות שלך לקראת הופעה השתנו בשנים האחרונות?
“יש יותר ביטחון, אבל ההתרגשות נשארת. זה חלק מהתשוקה של המקצוע בשבילי. האדרנלין תמיד נוכח. גם אם יעברו עוד 50 שנה – אמשיך להתרגש לפני שאני עולה על הבמה, בין שזו במה בפני עשרה אנשים ובין שזה בפני אלפי אנשים".

שי המבר (צילום: אורית פניני)
שי המבר (צילום: אורית פניני)

בזמן שלהם

המבר פרצה לחיינו בשנת 2011, כשהייתה בת 13 והשתתפה בעונה הראשונה של “בית ספר למוזיקה" והגיעה לשלב הגמר, בהדרכתו של משה פרץ. “זו הייתה חוויה מאוד חשובה בחיים שלי", היא אומרת. “היא נתנה לי המון ביטחון כילדה, ומצד שני גם גרמה לי לחשוב שדברים צריכים לקרות מהר. בפועל, היום אני מבינה שדברים קורים בזמן שלהם. החוויה הזו דחפה אותי, לטוב ולרע, להבין מה אני רוצה להיות בעולם. זה בעיקר זירז את הכל וקיצר את החיפוש. התוכנית אילצה אותי להסתכל פנימה ולעומק ולהבין מה אני רוצה להיות".

שי המבר בבית ספר למוזיקה  (צילום: באדיבות קשת 12)
שי המבר בבית ספר למוזיקה (צילום: באדיבות קשת 12)


לאחר שירותה בלהקה צבאית התניעה מחדש את הקריירה עם שירים כמו “אם לא תבוא הלילה", “אור ראשון" ו"להיפרד ממך", ואז הגיעה “הכוכב הבא" ב־2021. “הגעתי יותר מוכנה ל’כוכב הבא’ מאשר ל’בית ספר למוזיקה’ כי כבר עברתי חוויה דומה. כשהייתי ב’בית ספר למוזיקה’ כל מה שרציתי היה לשיר, וכשהגעתי ל’כוכב הבא’ כל מה שרציתי היה לחשוף את היצירה שלי החוצה", היא אומרת. “היה ברור לי מהרגע הראשון שהדבר שהכי חשוב לי הוא לשים את היצירה שלי בפרונט. אם ב’בית ספר למוזיקה’ הפוקוס היה על ילדה צעירה ששרה יפה, אז ב’כוכב הבא’ הפוקוס היה על היצירה והמילים שלי".

שלל התחנות בקריירה של המבר נכרכו בקרן פלס, ששימשה אחת ה"מורות" ב"בית ספר למוזיקה", הייתה שופטת ב"כוכב הבא" ומשמשת כיום המנהלת האמנותית של המבר. “אני מרגישה שהיא סללה דרך עבורי, במילים ובמנגינות שלה, בדרך שלה ובעבודה הקשה שלה", היא אומרת. “היא פתחה צוהר להרבה נשים במוזיקה. עבורי היא חברה, מישהי להתייעץ איתה על שירים ומישהי שנמצאת שם בשבילי בהופעות ובאולפן. זה חיבור מדהים בשבילי".

קרן פלס, חיננית (צילום: רפי דלויה)
קרן פלס, חיננית (צילום: רפי דלויה)


במהלך התוכנית “הכוכב הבא" ביצעה המבר את שירה “פעם את לילה", שנכתב לדבריה בעקבות אירוע תקיפה מינית טראומטי שעברה, ואותו חשפה בתוכנית. “זה מאוד מרגש מה שקרה עם השיר הזה", היא אומרת. “גיליתי את הכוח שלי עם השיר הזה. השיר הזה הוא של העולם ושל כל מי שהצליחה למצוא את החיבור שלה אליו. אני נדהמת מההד של זה עד היום. עד היום אני מקבלת הודעות מנשים שמקעקעות את הטקסט של השיר הזה על הגוף והודעות מנשים שמספרות לי איך השיר הזה עזר להן להיחשף מול המשפחה ובני הזוג שלהן ומול עצמן ולהכיר בפגיעה שלהן. מרגש אותי לדעת שהשיר הזה עזר להן לחיות, חיבר אותן לטראומה שלהן ועוזר להן להתגבר ולהתנחם".

היית הולכת שוב לריאליטי מוזיקלי?
“אי אפשר לדעת, אני מרגישה כרגע שהכל נפתח למקום נורא טוב, ושיש לי ערוץ תקשורת טוב עם הקהל, ושאני לא זקוקה כרגע למתווכים ביני ובין הקהל שלי, אז כרגע לא, אבל אני לא רוצה להגיד ‘לא’ על שום דבר כי אי אפשר לדעת".

בימים אלה נכנס השיר החדש של המבר, “חייאתי", לפלייליסט של גלגלצ. “זה השיר הראשון שנולד במפגש שלי עם המוזיקאי והמפיק המוזיקלי ניר מימון, וזו הפעם הראשונה שאני מרגישה שיש לי חלק גם בעיבוד", היא מספרת. “ניר יודע לקחת את החדש והישן וליצור משהו ייחודי ונוגע ללב. המפגש איתו חיזק את הצד המזרחי שלי - אני חצי תוניסאית. הרבה שנים התרחקתי מהצד הזה, ובשנים האחרונות גיליתי את התרבות והמוזיקה התוניסאיות דרך השירים שסבי וסבתי אהבו לשמוע".

הנקודות מתחברות

בשנה האחרונה מגלמת המבר את דמותה של מיקי במחזמר “הלהקה", מבית התיאטרון הארצי, המבוסס על סרטו של אבי נשר. “זו חוויה אחרת ומאוד מיוחדת, ואני לוקחת הרבה ממנה למוזיקה וגם מהמוזיקה אליה", היא אומרת. “להיות על במה ולהופיע כל ערב - זה שכלל את היכולות הקוליות שלי ופיתח אותי כזמרת, וגם לשחק מישהי שהיא לא אני - נתן לי הרבה. אני מחכה למחזות זמר הבאים שאולי יגיעו. זו הפעם הראשונה בחיים שאני מרגישה שכל הנקודות מתחברות. אני, הקהל, הטקסטים, המוזיקה וההפקה – הופכים להיות דבר שאני הולכת איתו בגאווה ושהקהל רוצה, ואני מוכנה לקראת השנה הבאה והשנים הבאות".

שי המבר (צילום: אורטל דהן)
שי המבר (צילום: אורטל דהן)


משחק הוא כיוון שהיית מעוניינת לפתח יותר?
“המוזיקה לגמרי במקום הראשון, אבל החוויה של להיות בחדר חזרות והמפגש עם במאי, במקרה הזה צדי צרפתי, פתחו לי צוהר. כשיגיע הדבר הנכון – אני מאמינה שאעשה אותו".

המחזמר הזכיר לך את החוויה האישית שלך מהלהקה הצבאית?
“זה מאוד מזכיר. בצבא הייתי בלהקה שנסעה בין בסיסים, וגם כאן, עם ההצגה, אנחנו נוסעים מאולם לאולם מדי ערב".

יצא לך לפגוש את לירון נירגד, שגילמה את מיקי בסרט?
“לא פגשתי אותה לצערי, אבל היא מדהימה בעיניי".

מה תאחלי לעצמך לשנת 2023?
“השנה הזו נפתחת בבארבי, אז מבחינתי זו הדרך הכי מרהיבה לפתוח בה שנה. אני מאחלת לעצמי להיות תמיד בתנועה, לכתוב ולהלחין, לעצמי וגם לאחרים. שנפגוש את הקהל וגם שיהיה לי טוב ברמה האישית".