במשך קרוב לחמש שנים נע היוצר והזמר שאול צירלין, שאתמול חגג את יום הולדתו ה־63, בין חיים למוות ובאי־ודאות מוחלטת לגבי עתידו, כשאובחן כחולה באי־ספיקת כליות. “לא הספיקו לבשר לי זאת, פשוט הגעתי לבית החולים לאחר שהרגשתי קצת לא טוב. הרופאים אמרו לי: ‘הכליות שלך גמורות, אתה צריך דיאליזה. אם היית מגיע בעוד שבוע, זה היה בארון’”, הוא משחזר. “זה השאיר אותי בהלם לתקופה של חודשים ארוכים. איכשהו שרדתי”.

תאר את התקופה הזו.
“היו אנשים שרצו לבוא ולתרום לי כליה, אבל הם לא היו מתאימים. זו הייתה תקופה נוראית של אי־ודאות, הלכתי לישון בלי לדעת אם אקום בבוקר. הרגשתי על סף מוות”. הישועה הגיעה לפני כשנה וחצי, כשנמצא לו תורם. “החיים שלי ניצלו בזכות בחור מלאך בן 42 בשם אור, שתרם לי את הכליה והציל את חיי. הפכנו להיות חברים, כמו משפחה”, הוא אומר. “הרופאים אמרו לי שלוקח בערך שנה עד שהגוף קולט את הכליה בצורה מלאה, כך שאני מתחזק מיום ליום”.

אוהב לבשל
שבע שנים אחרי שנאלץ להפסיק להופיע, חוזר צירלין לראשונה לבמות במופע חדש, “אור וטוב”, שם שבחר בו בהשראת תורם הכליה שלו, ובו יציג שירים חדשים לצד להיטים מוכרים: “זה מופע ראשון שאני מרים מאז שגיליתי שאני חולה, אספתי ארבעה מוזיקאים טובים: סיון שר (פסנתר), גל פארן (בס), איליה מגלניק (אקורדיון) וגל זביקלסקי (כלי הקשה), ואת הזמרת האורחת ענב אפרת. זו התרגשות גדולה ואני מקווה שאעבור את זה טוב כי לא הופעתי מספר שנים. חצי מהמופע יורכב משירים חדשים שכתבתי והלחנתי וחצי ממנו כמובן עם השירים המוכרים כמו ‘סוכר’, ‘החיים הם יין’ ו’דייגים’”.

הרומן של צירלין עם מוזיקה החל בשנות נעוריו בקיבוץ אושה הסמוך לקריית אתא. “אומנם כבר בגיל 11 התחלתי לכתוב שירים, אבל ההלחנה והנגינה הצטרפו קצת לפני הצבא”, הוא מספר. “לא חשבתי על קריירה של זמר, רק איך להרשים את נערות הקיבוץ. ככל שעבר הזמן הבנתי שהמוזיקה תופסת נפח יותר משמעותי אצלי”.

עם שחרורו מהצבא החל להופיע בפאבים ברחבי הארץ ובחו”ל עם קאברים לשירים של אלביס פרסלי וג’ון דנבר לצד שירים מקוריים (“הרווחתי בערך 100 דולר לערב”), אך חייו המקצועיים תפסו תפנית בשנת 1985 כשפגש במלחין נחצ’ה היימן, שפרש עליו חסותו. “הופענו המון ביחד ועם הזמן הבנתי שהוא מאוד האמין בי”, אומר צירלין. “הוא היה טיפוס מאוד מעניין והיינו חברים טובים. כשהקלטתי את האלבום הראשון שלי הוא אמר לי שכל המדינה תדבר עליו – וצדק”.

בשנת 1989 יצא אלבום הבכורה של צירלין, “סוכר”, ששיר הנושא מתוכו נחשב לאחד הלהיטים הגדולים של אותה תקופה. “השיר הזה נכתב בשנת 1986 והופעתי איתו על במות במופעים המשותפים עם נחצ’ה, שלחץ עליי להוציא אותו”, הוא מספר.

איך קיבלת את ההצלחה?
“בכל פעם שפתחתי רדיו שמעתי את ‘סוכר’ מתנגן. קיבלתי את זה באהבה ובהרבה כיף. לא האמנתי שזה יצליח בעוצמה הזו אבל היה ברור לי שזה לא יימשך לנצח”.

עד שחלה, דאג צירלין לשלב את הקריירה המוזיקלית שלו עם מקורות פרנסה אחרים. “היו לי כל מיני מסעדות, יותר בכיוון מסעדות גורמה, אוכל איטלקי וצרפתי, והייתה לי גם חומוסייה”, הוא מספר. “אני מאוד אוהב את העולם הקולינרי ואוהב לבשל לא פחות מאשר לשיר ולהלחין. קולינריה היא קטע מאוד חזק בחיי, ואולי אנסה לחזור לזה. הכל עניין של כמה אנרגיות תהיינה לי בגוף ובנשמה”.

צירלין, שמעולם לא התחתן, היה במרבית חייו בזוגיות, כשאחת ממערכות היחסים המפורסמות והמתוקשרות שלו הייתה זו עם מירי שילון, גרושתו של דן שילון. הקשר ביניהם עורר סערה תקשורתית כשבשיחה בין שילון ובתה, עדי, שתועדה בפרק 12 של הריאליטי “מחוברים”, טענה שילון שצירלין תקף אותה. שילון הגישה תלונה במשטרה וצירלין הורשע לבסוף בתקיפה ובאיום ונידון לשלושה חודשי מאסר על תנאי. בהמשך חזר הזוג לגור ביחד, אך נפרד שוב.

“חזרנו לחודשיים אחר כך, אבל בסופו של דבר עזבתי בידיעה שזה יכול לעלות לי בנפשי", הוא אומר עכשיו. "אני רק חושב על זה ונזכר בעצב רב לכמה קטנות וגועל אפשר להגיע”. אחרי השתלת הכליה עבר צירלין לגור בכפר יונה עם חברתו הטובה, הצלמת הרצליה הופמן, ובעוד חודשיים הוא מתעתד לעבור לגור בגליל. “אני חי על ביטוח לאומי היום, וזה לא נותן לי אפשרויות גדולות לבחור היכן לגור”, הוא מסביר. “אני מאוד אוהב את הגליל וגם היכולות שם מבחינה כלכלית אפשריות לי ואני ארגיש גם נעים וגם טוב שם, ובכלל, אני לא אוהב להיות תלוי באף אחד”.

ממה אתה מתפרנס כיום?
“כרגע אני לא עובד. ההופעה הזו והבאות אחריה הן לא ממש פרנסה, אלא ממש כדי להחזיר את עצמי לעניינים בתקווה שאוכל לחזק את עצמי. אני מתאים את חיי למה שהביטוח הלאומי מאפשר לי. זה לא הרבה, אבל אני רוצה להיות מבסוט ממה שיש”.

מה אתה מאחל לעצמך?
“להיות מספיק בריא כדי ליהנות ממה שאני עושה. יש לי את המיקרופון הקטן שלי בפלאפון, אני מקליט רעיון ואחרי זמן כותב ומפתח אותו. מאחל לעצמי בריאות טובה והמשך הנאה ויכולת ככל האפשר”.

השקת המופע החדש של שאול צירלין תתקיים ב־9 בפברואר בשעה 20:30 בבית היוצר תל אביב.