לפני יותר משנה עברה המוסיקאית רוני וגנר לידה שקטה. התינוקת ברחמה לא שרדה בגלל זיהום שהתפשט כתוצאה מבדיקת מי שפיר. עכשיו היא שוב בהריון  בחודש השביעי, מצפה ללידה הצפויה בסוף מאי, ומבקשת שנגיד ביחד איתה "טפו טפו טפו".

בין לידה, מוות וחיים חדשים, נולד לה גם אלבום חדש "שירים לחנה לחומר ולרוח" שוגנר יצרה ומבצעת בעקבות הטראומה, אותו היא מקדישה לבת זוגה חנה. "לפני כמה ימים גיליתי ברשמקול שלי שאת הסקיצה הראשונה לשיר הלידה 'שיר לחומר ולרוח', כתבתי כשלושה שבועות לאחר הלידה השקטה" נזכרת וגנר.

שיר לחומר ולרוח

"נגעתי לעצמי בגוף ולא היית שם

הקשבתי לעצמי בגוף ולב אחד פעם

לא יעזור שום אולטרסאונד

חיים ומוות,

אף ויד

בחרנו ולחשנו שם

ילדונת, את דמיון נושם

איפה שמות את זה עכשיו?

שעון אדום,

כיווץ בגב

לפני שיצאת, כשאמא ואולגה השאירו אותנו לבד

ביקשתי מחנה לתת לך בשמי נשיקה על הבטן

עצוב לי שטווח השפתיים שלי לא הספיק

הלילה תם בלב מותש

חיים ומוות,

יום חדש"

האלבום הבנוי כמחזור בן ארבעה שירים לפסנתר, נוגע בחוויה הקשה שעברה היוצרת, ועל המלחמה העיקשת והאוהבת להמשיך לחיות ולייצור חיים חדשים. 

באלבום שלושה שירים נוספים:. "אותו הדבר" - שיר על הבית הריק ("הכל אותו דבר /הכל לא אותו דבר"); "שיר לחנה" - שיר אהבה לזוגיות של וגנר ושמידט ("היי חנה  ביום שיבוא תורך/לרוח שתלכלך לך ספרים באבק"..).

השיר הרביעי, "עלי באר", שירו  של ח.נ. ביאליק "עלי באר" בלחן של שרה לוי תנאי, וגנר עשתה עיבוד חדש וכתבה בית נוסף שהוא מעין "שיר תפילה" ("וסנה בוער/ויש לי בית ותשוקה וגדר/ וסנה בוער/ אני פוחדת/ עלי באר, באר עלי"). 

האלבום החדש "שירים לחנה, לחומר ולרוח" יושק ב-1.3 21:00 במסגרת פסטיבל אשה בתיאטרון חולון ויכלול  גם ביצוע של שירים נוספים משלה. "בהופעה, אדבר גם על הלידה השקטה, כי השירים הם על זה. בימים אלה  כשאני מתכוננת למופע הפסנתר, אני מתאמנת ובוכה", היא משתפת.

בראשית השנה שעברה, כשרוני וגנר היתה בשבוע ה-21 להריונה היא עברה בדיקת מי שפיר, אבל בחלוף חמישה ימים התברר, כי הבדיקה יצרה זיהום שהוביל ללידה השקטה. 

"נפלנו לסטטיסטיקה של בדיקות מי השפיר. בימים שלאחר הבדיקה היו לי מיחושים שונים אבל לא העליתי בדעתי שאלה צירים. כשהתחיל דימום טסנו לבית החולים, והתברר שאני בעיצומה של לידה. זה ארך 11 שעות של צירים עד שזה נגמר, כשאני בתוך הסיטואציה ההזויה הזאת. לכאורה התינוקת היתה בסדר אבל הלידה המוקדמת והיפרדות השליה לא השאירה מקום להצלתה".

נפרדתן ממנה?
"כשזה קרה לא הייתי מסוגלת לראות אותה, לימים התחרטתי על ההחלטה הזאת ולקח לי זמן לסלוח לעצמי. אני מניחה שבגלל ההפתעה הגמורה שהיתה לנו, לידה מעכשיו עכשיו, אני ואשתי היינו מבוהלות, שרויות באימה של ממש ובאותם רגעים בחרנו שלא. החזרה הביתה ב'מינוס' עם ידיים  ריקות היתה קשה וכואבת. מה שנשאר לנו אלה צילומי האולטראסאונד  שהחבאנו בארון. הילדה הזאת העבירה אותנו מסע ושיעור נפלאים, וגם אם היא לא דמות בבית, המהות שלה קיימת".

רוני וגנר וחנה הן בנות זוג כמעט שמונה שנים. לפני שש שנים הן התחתנו בבואינוס איירס בארגנטינה במעמד בני משפחתה של חנה. "עשינו טיול לדרום אמריקה ועל הדרך סגרנו את הפינה והתחתנו. בארגנטינה חתונה חד מינית היא חוקית. וכשחזרנו לישראל נרשמנו כנשואות", אומרת רוני.

ההחלטה להקים משפחה היתה שם כבר בתחילת הזוגיות. "לסביות מדברות על אמהות כבר מהדייט השני. וכשהיינו מוכנות לאמהות הוחלט שאני אהיה הראשונה להרות.

רוני וגנר (צילום: מלי ארואסטי)
רוני וגנר (צילום: מלי ארואסטי)

חשבתי שזה יהיה מורכב ועם שלבים אבל באופן מפליא הצלחתי להרות כבר בניסיון הראשון בלי הורומנים. איזה מזל נפלא היה להריון ואיזה מזל נורא היה לו".

לאחר הלידה השקטה בעודן מעכלות את האבידה, רוני וחנה לא היו מוכנות לתגובות הסביבה, שכאילו נועדו לעודד אותן כמו: "לא נורא, את צעירה. תעשי ילד חדש', 'בעוד שנה תחזרי לכאן וניפגש בסיפור טוב'.

"בעוד אני עסוקה בילדה שחיכינו לה והיא בדרכה למות,  האנשים שמסביב לנו, מצפים ממך שתסתכלי קדימה. אולי כי קשה להכיל את העצב והם מעדיפים להעביר הלאה, ודורשים ממך להיות חזקה. 

אבל אני  הייתי צריכה להבין מה קרה, להתמודד עם תחושת הגוף שהתרוקן פתאום. עם חנה התגובות היו שונות שכן לא היא היתה היולדת, ועדיין היא נחשבה לאשה אבלה על הילדה שאבדה לנו".

לאורך השנה האחרונה עברו בנות הזוג דרך מרגשת ביחד ולחוד עד ההחלטה להרות שוב. כיום רוני וגנר בהריון בחודש השביעי ומצפה לבת. "אני חזקה וחנה חכמה עמוקה ורגישה. הזכרונות שלנו מהלידה ההיא יישארו, אבל הרגשתי בגוף שלי שאני צריכה סיפור חדש, כדי שאוכל לחזור להיות מאושרת", אומרת רוני.

בימים אלה וגנר נמצאת בשמירת הריון חלקית. בפעם הזאת החליטו האמהות לעתיד לא לעשות בדיקת מי שפיר. "דחקנו את ההחלטה לקצה, ובסוף בחרנו שלא לעבור את הבדיקה.  אם בהמשך יתגלה שחייבים, אפשר לבצע את הבדיקה גם  בשבוע  32 להריון. אני לא רוצה לייצר סיכונים נוספים".

מה מפלס החרדה?
"החרדות קיימות, והתעצמו עם הכניסה לשמירת הריון. אני מתפללת שהאירוע הטראומתי לא יחזור על עצמו. אני מדמיינת את הלידה וגם מהרהרת באפשרות ללדת בניתוח קיסרי אם כי אני כמהה ללדת בלידה טבעית".

מפנטזת על האמהות?
"בניגוד להריון הראשון, הפעם אני פחות מפנטזת על האמהות. אני חוששת ונזהרת מלהיקשר לעוברית שברחמי. אני רוצה אבל לא מעזה".

רוני וגנר, 36 מתל אביב, הבת האמצעית בין שני אחים. האם לילית וגנר בוגרת להקה חיל הים, פסנתרנית ובעברה עיתונאית עורכת ומתרגמת ב"ידיעות אחרונות", האב משה וגנר תיירן ומורה דרך.

"כשבסלון הבית בו גדלת עומד פסנתר, זה מזמין לנגן. בהמשך עברתי לנגן על גיטרה, מה שהפך אותי בנעורי ל'מלכת הטקסים', גיטריסטית של המדורות כולל 'דוקטורט'  בטקסי יום הזיכרון".

היא למדה  במגמה למוסיקה בבית הספר אלון ברמת השרון, עשתה שנת שירות בגרעין אמנויות אך בצה"ל עשתה שירות קרבי (כמעט) בספינת טילים וכמדריכת סימולטור לגילוי צוללות בסטי"לים.

כשגילתה את כלי ההקשה במהלך הטיול של אחרי צבא למזרח, נסללה לה הדרך להיות פרקשניסטית. בשובה לארץ למדה שנה בבית הספר למוסיקה "רימון" אחר כך השלימה תואר באקדמיה למוסיקה בירושלים במסלול ליצירה רב תחומית, וקומפוזיציה כולל הלחנה ותיזמור. "באקדמיה כלי ההקשה הפכו להיות הכלי הראשי שלי, ובכל שיתופי הפעולה עם אמנים אני על תקן פרקשניסטית" היא מגלה.

מנערותה ועד היום, וגנר הופיעה עם אמנים ואנסמבלים רבים. ראשונים היו "הקולקטיב" חבריה מבית הספר שיחד איתם הקליטה אלבום ראשון שנגנז, ושירים ממנו היא תבצע במופע בפסטיבל אשה. עוד הופיעה עם יסמין לוי, יוסי מזרחי, ערן צור, אלונה טוראל  האחיות לוז, איגי וקסמן, מגש הקצב, פודקאסט "סיפור ישראלי". 

עד לאחרונה היא היתה חברה ב"אנסמבל העבריות" עם קרני פוסטל, ורד פיקר, רז שמואלי אולה שור סלקטר, שני שביט, גליה חי סלעית להב וענת מושקובסקי. "נאלצתי להודיע שלא אוכל להמשיך להופיע כנגנית כלי ההקשה ולנסוע ברחבי הארץ עד שעות המאוחרות. זה גדול עלי במצבי הנוכחי". 

במשך כשנתיים וחצי רוני וגנר לקחה שיעורי פסנתר עם עינת ג'קסון כהן. "רציתי להיות מחוברת לפן המוסיקלי שקיים בי מאז ילדותי. כפרקשניסטית את אחראית על הקצב, פחות נוגעת בהרמוניה ובמלודיה" היא מסבירה.

באחד הימים הביאה וגנר לג'קסון כהן, לצורך התרשמות את השיר "לחומר ולרוח" ("היא לא ידעה על הלידה השקטה שעברתי"), ועד מהרה המורה הפכה לשותפה ליצירה, שהולידה את האלבום "שירים לחנה ולרוח" שהוא הראשון שיוצא לקהל הרחב וכאמור יושק  (1.3) בפסטיבל אשה בתיאטרון חולון.

פסטיבל אשה חולון, נוסד לפני שלושה עשורים כאירוע תרבות לציון יום האשה הבינ"ל, ויתקיים ב-1-4 במרץ 2023, בניהולם של מנכ"ל תאטרון חולון גיא תלם והמנהלת האמנותית עינת בסר.

רוני וגנר: "אני נמצאת בהתרגשות כפולה ומשולשת: אני מוציאה אלבום חדש סביב לידה שקטה, ואחגוג אותו בבכורה כשאני בהריון מתקדם ועוד בשמירה. זה הכי מלהיב ומורכב עבורי. הרצון לשתף את הקהל בחוויה שעברתי, זה הריפוי שלי".