פסטיבל באך השביעי, שייערך ב-26-17 במרץ ומופק על ידי תזמורת הבארוק ירושלים, יפגיש אותנו עם הקול המרטיט של זמרת הסופרן קטיה (קטרינה) ליידר, שעלתה לארץ למרות שאינה יהודייה, ובחרה בנו מכל העמים, למרות שיש שאומרים שאנחנו מתחילים להזכיר קצת את המקום שממנו ברחה. יחד איתה, הגיעו ארבעה מוזיקאים נוספים מרוסיה, שברחו מאימת העריץ לטובת הארץ המובטחת.

האם המצב בישראל היום מזכיר את מה שקורה ברוסיה?
"המעשים שלי אינם סימן למחאה. הם מביאים הרמוניה. כואב הלב לראות את השסעים במדינה הזו, ואני מקווה שבאיזושהי דרך המוזיקה שלי תוכל לקרב אנשים, לאחד אותם לגורל משותף. גם בעלי, ג'ניה שטיינברג, הוא מוזיקאי. הוא מנגן סקסופון ומלחין מוזיקה, בעיקר לטלוויזיה ולסרטים. תמכנו זה בזה באמצעות פרויקטים ואתגרים, כולל מעבר לארץ חדשה".

האם מוזיקה יכולה לגשר בין מדינות?
"בהחלט! מוזיקה פונה ישר לרגשות שלנו, ללב שלנו. היא חוצה גבולות תרבותיים והיא לא צריכה תרגום. כל אחד יכול להבין מוזיקה, מה שהופך אותה לדרך רבת עוצמה להתחבר ולתקשר. אני יכולה להעיד על עצמי לפחות, שכאשר אני שרה אני מתחברת לאנשים אחרים, לטוב שבהם, ואני מקווה שאני מצליחה לעזור להם להרגיש את היופי שבעולם סביבנו".

ספרי על קבלת הפנים שזכית לה בארץ.
"התמזל מזלי להכיר כמה אנשים מדהימים ואני אסירת תודה על כך. דוד שמר, המנהל המוזיקלי של תזמורת הבארוק ירושלים, הזמין אותי להשתתף בפסטיבל באך וזה באמת כבוד גדול בשבילי. בפסטיבל הזה אני שרה בשפה עתיקה, לטינית, לקהל רב תרבותי שהגיע מכל קצוות העולם. במובן מסוים, זה נס קטן".

יום הולדת 338 שמח

המנהל האמנותי של הפסטיבל ושל התזמורת, דוד שמר, מספר כי הגיע ליקטרינה לגמרי במקרה. "חברים שגרים בעיר שממנה הגיעה, שאלו אם יש לי עניין לשמוע אותה", הוא מספר. "אחרי ששמעתי אותה, הבנתי שהיא זמרת מעולה. יש הרבה זמרים טובים, אבל הם לא בהכרח מתאימים לסוג המוזיקה שלנו - והיא כן. זה לא קורה הרבה שאנשים שמגיעים מרוסיה - והם לא מתכנתי מחשבים - יכולים להגיע עם המזוודות ולמחרת לעבוד, אז אני שמח שזה הצליח לשני הצדדים".

המוזיקאים מהעולם שמגיעים ארצה שואלים שאלות לגבי מה שקורה כאן? 
"ישראלים שגרים בחו"ל ועובדים איתנו בהחלט מתייחסים למצב. הם מאוד מעורים במה שקורה כאן והם מודאגים. לגבי השפעת הרפורמה על מצב הענף, עדיין מוקדם להגיד. יכול להיות שיהיו כאלה שלא ירצו לבוא. מצד שני, לישראלים שגרים בחו"ל יש בדרך כלל משפחות בארץ, אז קשה לי להאמין שהם ינתקו קשרים לגמרי".

פסטיבל באך בהפקת תזמורת הבארוק ירושלים מעמיד את עיר הקודש בשורה אחת עם ערים מרכזיות בעולם המציינות בחודש מרץ את הולדת המלחין הדגול, יוהן סבסטיאן באך. לצד ירושלים, ינוגנו קונצרטים בתל אביב, בחיפה ולראשונה גם בעיר ערבית – נצרת.

אחת ההפתעות בתוכנייה היא "בום טראח באך" – מופע אוטוביוגרפי-מוזיקלי לכל המשפחה. קונצרט רציני של מוזיקה קלאסית הופך למופע קרקס בגלל פועל במה שלומפר שמפריע ככל שהוא משתדל לעזור: הוא מבלבל את התווים, זורה אנדרלמוסיה בקרב הסדרנים והקהל ומסתבך בחוטי חשמל.

הפסטיבל מתקיים הודות לתמיכת משרד התרבות, עיריית ירושלים, קרן מנדל, בית באך מאייזנאך ותורמים פרטיים. הפסטיבל מתקיים בשיתוף פעולה עם כאן קול המוסיקה, החוג למוסיקה קאמרית בחיפה, המרכז למוזיקה משכנות שאננים, ימקא הבינלאומית ירושלים והיכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן בתל אביב. פרטים באתר תזמורת הבארוק ירושלים.