התזמורת הפילהרמונית הישראלית, יחד עם מוזיאון POLIN בוורשה, יקיימו, במוצאי יום השואה (שלישי), קונצרט מיוחד, אחד משניים שיתקיימו במקביל בתל אביב ובוורשה לציון 80 שנים למרד גטו ורשה - אחד האירועים החשובים בתולדות השואה, עדות לנחישותו של העם היהודי לשרוד וסמל למאבק האוניברסלי לחופש.

לקראת יום השנה ה־80 למרד התארגנו שני הקונצרטים, הנושאים את הכותרת "זוכרים ביחד", במטרה להתאחד באופן סמלי סביב זיכרון מרד גטו ורשה. בתל אביב תופיע הפילהרמונית הישראלית תחת שרביטו של מאסטרו לוקש בורוביץ' בהופעת בכורה בישראל בקונצרט בהנחייתו של קובי מידן, המוקדש לקידום יצירות גדולות, אם כי לעתים קרובות חסרות ייצוג, של מלחינים יהודים.

בקונצרט בתל אביב יצוינו יצירות של מייצ'יסלב ויינברג, אחד המלחינים הפולנים־יהודים הבולטים ביותר, שנמלט מהנאצים לברית המועצות אבל בילה שם שנים ארוכות בכלא באשמת "לאומניות בורגנית יהודית"; קשישטוף פנדרצקי, מחבר הסימפוניה "שבעת שערי ירושלים", וגם הסימפוניה מספר 7 של לודוויג ואן בטהובן, שבוצעה על ידי התזמורת הסימפונית היהודית בגטו ורשה – זאת אף שהנאצים לא אפשרו להם לנגן "מוזיקה ארית", ובכך הפגינו את התנגדותם לנאצים.

בוורשה, באודיטוריום של מוזיאון POLIN, תנוגן בין היתר יצירה מאת ולדיסלב שפילמן, פסנתרן ומלחין, מחבר ספר הזיכרונות הנודע בעולם "הפסנתרן", שהפך לבסיס לסרטו הנודע של רומן פולנסקי.

"'זוכרים ביחד' הוא לא רק כותרת של הקונצרטים שלנו. זו קריאה, שאלה ואתגר: מה זה בעצם אומר לזכור את מרד גטו ורשה, קורבנותיו וגיבוריו? מה דורש מאיתנו הזיכרון היום, גם בישראל וגם בפולין?", אומר קג'טן פרוצ'ירה, אוצר המוזיקה במוזיאון POLIN לתולדות יהודי פולין ואוצר הקונצרט.

לדבריו, "המוזיקה אינה כאן כדי להביא תשובות ברורות, אלא כדי ליצור מרחב שבו גם פולנים וגם ישראלים, יהודים, קתולים או אנשים מכל דת ואמונה אחרת - יכולים להתכנס ולחפש בנפרד או כקהילה תשובות משלהם", הוא מוסיף: "כל משתתף בקונצרט יקבל נרקיס צהוב מנייר לענוד על דש הבגד, אשר ביוזמת מוזיאון POLIN הפך בעשר השנים האחרונות לסמל של המרד בגטו ורשה".