מה-7.10 ועד עולם הדייטינג: בית הפודקאסטים החדש שכדאי להכיר

מהאחים רגב שנחטפו בעזה ועד רותם אבוהב, אודיה אזולאי ותקוה גדעון: בית הפודקאסטים החדש של NMC משלב טראומה, הומור ורוחניות - ומסמן כיוון ישראלי חדש

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מיקרופון, פודקאסטים
מיקרופון, פודקאסטים | צילום: אינגאימג'

לא יודע מה איתכם, אבל אני צורך פודקאסטים בפקקים, כשאני עושה כלים או כשאני מוציא את הכלבה. אלה הרגעים המתים ביום, אבל בפועל, שם בדיוק החיים קורים. לכן כשאני לוחץ Play, אני לרוב מחפש משהו אמיתי ומדויק אליי ולא שיחה חלולה בין שני סלבס שמדברים כדי למלא זמן (למרות שזה גם ז'אנר אהוב בפני עצמו).

וזה בדיוק המקום שבו נכנס יום ההשקה שנערך בסינמה סיטי גלילות ל-"24/7 רואים שומעים" בית פודקאסטים חדש שהשיקה קבוצת NMC United הוותיקה (שהיא גם הבעלים של ערוץ 24) כחלק ממהלך רחב שנועד למקם מחדש את הערוץ בעידן האודיו־דיגיטלי ובניית פלטפורמה חוצת מסכים שמחברת בין טלוויזיה, סטרימינג ותוכן מצולם ומוקלט.

בית התוכן החדש הזה, מערבב הומור, טראומה, רוחניות ודייטים מהגיהנום, לא כדי להרשים, אלא כדי לעשות חסד עם המושג "אומרים את כל האמת". אלה תכנים שלא מסתפקים בסאונד טוב או אולפן חדשני. הם באים ממקום שיש בו כוונה, רגש ואמירה וזה ניכר היטב בבחירת הנושאים, הדוברים והטון הכללי של כל פודקאסט. אם מישהו חשש שמדובר בעוד רדיפה אחרי טרנדים – הפורמט מוכיח אחרת.

אחד הבולטים שבתכנים הוא הפודקאסט "לפני הזריחה" שבו האחים מיה ואיתי רגב, שנחטפו לעזה בשבעה באוקטובר ושוחררו במסגרת עסקאות החטופים (מיה אחרי 50 ימים, איתי ארבעה ימים אחריה) משוחחים עם ניצולי שבי וקרוביהם על רגעי האור שנולדים דווקא מתוך החושך.

"לאט לאט. גם אם את רוצה ואת מנסה, את לא מרגישה שאת יכולה. משהו עוצר אותך, כי יש עוד חטופים שאמנם לא הכרנו באופן אישי, אבל הם אחים בלב שלי לכל דבר. הייתי שם, והם עדיין שם, ועד שכולם לא יהיו פה, לא נוכל לחזור לעשות דברים בצורה שלמה" אמרה מיה בראיון לקראת ההשקה והחזרה לשגרה ואחיה איתי הוסיף: "אנחנו לא באמת נוכל לחזור לחיים האמיתיים שלנו. הרוגע שהיה לנו לפני, לא יחזור. לא עד שכולם יחזרו הביתה".

הדברים שלהם ממחישים ש"לפני הזריחה" הוא לא רק שיחה פתוחה על נושאים מורכבים בפודקאסט, אלא ניסיון רגיש ליצור תהליך ריפוי עבורם ועבורנו וזה נוכח גם בפודקאסטים נוספים, כמו "רעך כמוך" בהובלת שרון אדם, פודקאסט על התעוררות רוחנית, פחדים והחיפוש אחרי משמעות. בין המשתתפים: אודיה אזולאי, אביב גפן, שחר חיון ורמי קלינשטיין.

בגזרת פודקאסטים מז'אנר הפיל גוד והלרלורים (לגמרי יש ז'אנר כזה) ניתן למצוא את "עושות טובה" של תקוה גדעון ואדיר מזרחי – שילוב של עומק פמיניסטי וחפירות על קניות, זוגיות ורוחות רפאים או את "דאבל דייט" שמעידה על עצמה שהיא תוכנית נטולת פילטרים לדור ה-Z בהובלת שירז בן ארי (זאת מהאח הגדול), איציק ראובן, נועם קלנג וסאן קורל. ישנה גם את "תחנה מרכזית" בהנחיית רותם אבוהב עם אורחים כמו נטע אלחמיסטר, אסי לוי ותום אבני. לקהל ההריוני יש את "אני אמאל’ה" של אן זיוי וקורל סער על הריון, אימהות ומה שביניהם.

השקת הפלטפורמה מרמזת גם על מגמה חדשה בתעשיית המדיה הישראלית: חדירה של גופי מדיה מסורתיים לעולמות התוכן האודיו־נטיים, באופן עצמאי, עם שליטה על ההפצה, המסרים והאסתטיקה. המהלך מזכיר שיתופי פעולה אמריקאיים כמו Spotify x Gimlet אך מביא איתו ניחוח ישראלי ומטרה ברורה: ליצור מוצר שונה, מעודכן, כזה שמתרחק מהתדמית של הערוץ שהוליד אותו.

לסיכום, אין הרבה מקומות שבהם יוטיוברים, ניצולי שבי, כוהנות ניו־אייג’, אימהות צעירות וכוכבי ריאליטי נפגשים באותה פלטפורמה. אבל ב-"24/7", זה בדיוק מה שקרה. השאלה המהותית היא לא אם הם יכבשו את הטופ 10 של Spotify או אם ייצרו רגעים אייקוניים כמו עינת שרוף והבורקס, אלא האם הם יצליחו לשבור לנו את ההרגלים, להפתיע ולגרום לנו לאמץ לאוזנינו וגם לעינינו בית תוכן חדש שגם יישאר שם.

תגיות:
סינמה סיטי
/
המלצות תרבות
/
סטרימינג
/
פודקאסט
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף