תערוכה חדשה ומרגשת נפתחת בימים אלה במוזיאון הסובלנות ירושלים לרגל שנת ה-75 למדינה. ׳מתעדים את ישראל: 75 שנות חזון׳ היא תערוכת צילומים ייחודית המתעדת את מדינת ישראל כפי שלא נראתה קודם לכן. התערוכה כוללת תיעוד רחב ומרשים של ישראל, לאורך כל שנותיה ואף קודם לכינונה, כפי שעולה מצילומיהם ועבודותיהם של מספר צלמים בעלי שם - מקומיים ובינלאומיים. 

התערוכה כוללת 120 צילומים וסרטון וידיאו אחד המורכב מעבודותיהם של 12 אומנים, משנת 1931 ועד היום. העבודות בתערוכה משרטטות דיוקן מגוון של החברה הישראלית והן מציעות פרספקטיבות רבות להתבונן דרכן על מדינת ישראל, התפתחותה וצמיחת הקהילות בה. 

את התערוכה אצרה אנה-פטרישיה קאהן מנהלת גלריית הצילום השוויצרית ºCLAIRbyKahn והפיק אותה איבס קוגלמן, מי שבין היתר הפיק את סרטו של ארי פולמן הישראלי, ״איפה אנה פרנק״.

שניים ממייסדי סוכנות הצילום הבינלאומית ׳מגנום׳, הצלמים היהודיים רוברט קאפה ודיוויד ״צ׳ים״ סימור, ביקרו בישראל באופן תדיר בין השנים 1956-1947 ותיעדו מקרוב את תקומתה והשנים הראשונות של מדינת ישראל. התיעוד של השניים, שזכו לתהילת עולם בשל עבודתם הבינלאומית, מציג נקודת מבט אופטימית על המדינה החדשה שהוקמה מתוך חורבות השואה. 

התערוכה כוללת תיעוד חדש שלא הוצג מעולם של הצלמת אינגה מוראת׳ (Inge Morath), בין הנשים הראשונות החברות בסוכנות הצילום ׳מגנום׳, וצילומיה יוצגו לצד עבודתם של צלמים בכירים, בהם הצלם הישראלי האייקוני מיכה בר-עם, האמנים המודרניים בנימין רייך וננה הייטמן ועבודת וידיאו של האמנית הישראלית הבינלאומית, סיגלית לנדאו. 

התערוכה מגיעה לשיאה במיצג רחב היקף המציג צילומי דיאלוג שצולמו בפלסטין המנדטורית בשנות ה-30׳ על ידי צלם הפורטרטים האוונגרדי הלמר לרסקי השווייצרי, לצד עבודות שנעשו בהזמנה בחודש ינואר 2023, על ידי הצלם האמריקאי ברוס גילדן.

הכניסה לתערוכה תתאפשר ללא תשלום החל מאמצע חודש מאי, בהרשמה מראש באתר המוזיאון: motj.org.il