השחקן בר לוי מצא עצמו משחק בתפקיד המשיק במובנים רבים לחייו האישיים. לוי, בתפקיד נתי בהצגה "סימביוזה" הוא בנו הדחוי מנישואים קודמים של דניאל שיאון מנהל שמורת טבע הררית כשלצידו אהובתו ענת מדריכת הטיולים. כאן בשמורה עורך האב דניאל מחקר על יחסי הסימביוזה בין התאנה לצרעה, כשאל שגרת החיים מגיע בהפתעה בנו נתי בן ה-17 שמשתוקק לחדש את יחסיו עם אביו.

נתי שחולם להיות שחקן ונכשל בנסיונותיו, תוהה גם על נטייתו המינית, כשהוא מתאהב בנסיב העובד הדרוזי בחווה, ומתעמת עם אביו. מעל ליחסי המשפחה המורכבים הללו מרחפת פרשה אפלה של ספק רצח ספק התאבדות שהתרחשה במערה מסתורית הנמצאת בשולי השמורה.

ההצגה "סימביוזה" מאת ישראלי המאירי, בבימויו של אריה אלדר בהשתתפות ארבעה שחקנים ושני רקדנים, תעלה בתיאטרון "הסימטה" ביפו ב-30-31 במאי. 

"דניאל, האב בהצגה רוצה לנתב את חייו של בנו נתי בהתאם לתפיסת עולמו. מצפה ממנו שיילך לצבא, יבחר במקצוע מתגמל וימצא אישה לחיים. האבא במחזה הוא דמות קשה שרואה את העולם מזווית מסויימת ומיושנת, שמצאתי בה נקודות ומקרי דימיון ליחסי עם אבי הביולוגי. גם אבא שלי שמרן, מצפה שהבן שלו יעבוד בעבודה מסודרת ויעשה דברים במסלול הרגיל והטוב, על פי תפיסתו" אומר בר לוי.

כשהיה בן ארבע הוריו של בר לוי התגרשו. הוא ואחיו הגדול ממנו גדלו בבית האם בראשון לציון שלימים האם חזרה בתשובה "כיום היא דתייה לייט".

בר לוי ב''סימביוזה'' (צילום: עופר הררי)
בר לוי ב''סימביוזה'' (צילום: עופר הררי)

זהו הריאיון הראשון לתקשורת של בר לוי 30, אבל אין זו ההצגה הראשונה בה הוא משתתף. הוא בוגר לימודי משחק משנת 2018 בניסן נתיב. לאורך השנים שיחק בהצגות ילדים, הופיע בהפקות מסחריות עם מיכל הקטנה, טל מוסרי ועוד. לאחרונה לוי הצטלם לראשונה לסרט קומדיה צרפתי "החופשה הראשונה שלי" שמוקרן בנטפליקס אירופה. הסרט הוקרן במסגרת סרטי אורח בפסטיבל קאן. "הוזמנתי לפסטיבל קאן אבל לא יכולתי להגיע בשל התחייבות קודמת, הופעתי בהפקה של 'עמי ותמי'. כן. זאת האמת" הוא משתף.

כמו אצל רבים אחרים הקורונה קטעה תוכניות גדולות כמו נסיעה מתוכננת להופיע בתיאטרון בארה"ב. וגם החיים האישיים השתנו. בשלהי הקורונה יצא לוי לעבוד בהפקות בימתיות באילת ולדבריו, בעת הזאת דברים החלו להיפתח עבורו. כאן החל גם תהליך הפרידה שלו מבן זוגו לו היה נשוי במשך שבע שנים.

"הקורונה טרפה את הקלפים. פתאום היה לי זמן להתבוננות פנימית ולהבין מה קורה איתי. נכנסתי לזוגיות בגיל 22 עם גבר שמבוגר ממני בעשור. האמנתי ואני חושב שאכן אהבתי. היה קשה לקום וללכת, אבל לאט לאט זה הלך ודעך".

בר לוי ב''סימביוזה'' (צילום: עופר הררי)
בר לוי ב''סימביוזה'' (צילום: עופר הררי)

הזהות המינית משמעותית להתפתחותך כשחקן?
"הזהות המינית היא נספח בדרך למציאת השלם. במשך שנים חששתי להגדיר את עצמי ולהגיד מי אני. תקופת השירות הצבאי למשל, היתה מאד מבלבלת מבחינתי ויצאתי עם נשים וגם גברים. יש לי אח גיי, שגדול ממני בשנתיים, נשוי זה 11 שנים לגבר בזוגיות מהממת. הוא מעולם לא הסתיר שום דבר. אבל כשראיתי איך מתמודדים במשפחה עם היציאה שלו מהארון, זה סגר אותי יותר, המשכתי לשחק משחק יפה כמי שיוצא עם בנות. כך  עד שהגעתי לבית הספר למשחק. 

"בהתחלה אמרתי שאני גר עם שותף בדירה, לא גיליתי שהוא בן זוגי. אבל במהלך הלימודים והדרך שעשיתי עם עצמי זה יצא החוצה. המשחק הוא כלי נהדר לטיפול. לאט לאט משהו בי נהיה שלם יותר ובא לידי ביטוי בשחקן ובאדם שאני. לא הצהרתי 'אני גיי', אלא נתתי לעצמי להיות פתוח לעולם. זה תהליך שאני חי איתו". 

על אחד הרגעים במחזה "סימביוזה", כשהאב שואל את נתי בנו "כמה זמן אתה כזה", כמי שאינו מסוגל אפילו להעלות על דל שפתיו את המילה "הומו", בן לוי נזכר ביום בו אביו הביולוגי שלא צידד בהיותו שחקן והתקשה לקבל את היותו גיי, ישב בקהל וצפה בהצגה. "מבחינתי זו היתה סגירת מעגל שאבא שלי הגיע לצפות בי משחק על במת התיאטרון.

"כאמור האב בהצגה הוא דמות קשה, שמשיקה לעתים גם לדמותו של אבי הביולוגי. אבל במהלך ההצגה  הרגשתי אותו בקהל וידעתי שאני בעצם מדבר אליו. לאחר ההצגה, הוא בא אל מאחורי הקלעים ולראשונה אמר לי 'אתה שחקן טוב'. אמנם אני יודע מה אני שווה, אך למרות זאת האישור שלו חשוב לי מאד, וציפיתי מאד שיקרה.

"האירוע הזה פתח ערוץ תקשורת בינינו, וגם מבלי שנדבר ישירות על זהותי כגיי, הוא מתקשר אלי לדבר איתי על מערכת היחסים הנוכחית שאני נמצא בה ומתעניין בבן הזוג שלי. זה מרגש אותי".

בר לוי ב''סימביוזה'' (צילום: עופר הררי)
בר לוי ב''סימביוזה'' (צילום: עופר הררי)

השאיפה הראשונית של בר לוי היא לשחק בתיאטרון מסחרי גדול. לשם הוא מכוון. "כשקיבלתי את ההזמנה לאודישן להצגה אמרתי לעצמי 'אני לא רוצה לשחק בתיאטרון פרינג'' אבל לאחר שקראתי את המחזה נפתחו לי העיניים. חשבתי לעצמי 'שבמחזה הזה יש לא מעט ממני וממה שאני'".

במקביל ל"סימביוזה" לוי משחק  בהצגה  "ביום בהיר אחד" שמוצגת אף היא בתיאטרון "הסמטה". כמו כן הוא ממשיך להשתתף בהצגות ילדים. כולל בהפקה שהיא שלאגר בעולם החרדי ועולה בעונת הקיץ "חבורת תרי"ג". 

"אני לא יושב ומחכה לתפקיד בתיאטרון מסחרי גדול, או לסדרת טלוויזיה. אני ממשיך לעבוד, לשחק ליצור. לדפוק על דלתות כדי שיראו וישמעו אותי. כולם רוצים להופיע בטלוויזיה גם אני. כבר שיחקתי בסרט אחד ובלא מעט פרסומות.  כשסיימתי את הלימודים הייתי לחוץ על תפקידים, מאז למדתי לשחרר להרפות. נכון שיש ימים שאני רוצה את הדבר הגדול אבל אני בטוח שזה יגיע ברגע הנכון והמתאים" הוא אומר.

החל מהשנה שעברה הוא מפתח ומפעיל, סדנאות תיאטרון לילדים ולנוער בראשון לציון, גני תקווה וגבעת שמואל, ביחד עם השחקן שגיא פרץ
"מצאנו את המקום שהיה חסר לנו כשהיינו נערים, ופתחנו לנוער קורס שכולל את יסודות בתי הספר למשחק. כמו אימפרוביזציה ומשחק מול מצלמה ועוד".

בימים אלה הוא מתחיל חזרות להצגה "אני אבא שלך" בבימויו של איסי ממנוב, ומקווה שתתקבל לפסטיבל עכו בשנה הבאה. "הבמאי איסי ממנוב שמע הרצאה של פרופ' עדי וולפסון אבא לטרנסג'נדר, שכתב ספרי שירה ופרוזה על זהות מגדרית, וכתב מחזה בהשראתו. "אני משחק בתפקיד הנערה שהופכת לנער. זה תפקיד מדהים שמתאים מאד לתקופה הנוכחית עם הפוליטיקה החשוכה".

בר לוי ב''סימביוזה'' (צילום: עופר הררי)
בר לוי ב''סימביוזה'' (צילום: עופר הררי)

האם אתה מרגיש ברוחות שינוי ביחס ללהט"ב?
"אני כאילו אופטימי אבל  לצערי בשנת 2023 שומעים עדיין אמירות קשות ויש מעשים פוגעניים נגד להט"בים, זה מלחיץ ומדאיג אותי. מצד שני אני מאמין באזרחים רואה את העוצמה של ההפגנות וגם מפגין".

בשנה האחרונה הוא בזוגיות עם ברק קריפס והצטרף אליו ביצירה של תיאטרון דיגיטלי שקורה באינסטגראם ובשיתוף עם "תמונע". 

 על איזו במה נראה את בר לוי בעוד חמש שנים?
"אני מקווה להיות בר, השחקן והיוצר בתיאטרון גדול".