פסטיבל ישראל ה-62 יתקיים השנה בעיצומו של הקיץ הירושלמי (1-11/8)  עם שלל אירועים שיתקיימו בשלושה מוקדים ברחבי הבירה: גן העצמאות, תיאטרון ירושלים וקמפוס ירושלים לאמנויות.

הפסטיבל מעוטר בשמות עולים וכוכבות מרחבי העולם בהם הכוריאוגרפית הברזילאית אליס ריפול, מהיוצרות הבולטות והמסקרנות בעולם המחול שתעלה את הפרפורמנס Fuck Me המחבר בין נקמה, פנטזיה ושליטה;  יוצרת התיאטרון הארגנטינאית לולה אריאס תציג את עבודת הדוקו תיאטרון  MINEFIELD המפגישה, לאחר 30 שנה ממלחמת פוקלנד, אויבים לשעבר לסיור רב ערוצי בנבכי הזיכרון.

גורו הפודקאסטים, זוכה הפוליצר, איירה גלאס והסופר אתגר קרת עם "סיפורים חצי אפויים על האמא המתה שלי" עושים בית ספר לסטורילטלינג. ואילו  LAVAGEM – מפציע במופע אנרגטי, סוחף ומלא תשוקה שמרחיב את הסדקים הצרים בין הנקי והמלוכלך, בין המותר והאסור, בין העונש והגאולה ואורחים נוספים.

לצידם ובמקביל ישתתפו יוצרים ויוצרות מקומיים שיציגו בבכורה בפסטיבל עבודות מקור. מאיה קוסובר וניר גורלי יעלו על הבמה את הפודקאסט האהוב שלהם  "שיר אחד", והפעם בעיבוד מיוחד לפסטיבל הכולל שלושה שירים עם חיבור בלתי שגרתי של אלי לוזון, גלי עטרי, קורין אלאל, דני בסן, יוני רועה, יענק'לה רוטבליט ועם יוצרי ההסכת.

נטע וינר יגיע עם המופע הרב לשוני "יאמא"; קורין קיציס עם "לאב מי טנדר", יצירה דוקו-תיאטרלית שבמרכזה אישה שמזמינה את החיים לקרב כדי להתפייס; "טווח קצר" היא יצירה מרירה-מתוקה של סמיון אלכסנדרובסקי על הורים, על ילדים ועל הזמן שקושר ביניהם; 

בין האירועים הבולטים שיתקיים מחוץ לאולמות, יוקמו ברחבת תיאטרון ירושלים ובקמפוס ירושלים לאמנויות שנחנך השנה, שתי זירות מיוחדות, כשבכל זירה יתארחו לוחמות ולוחמים מכל הגילים, הקבוצות, השיטות ואמנויות הלחימה. איתמר שמשוני יגיע עם  "עיר מפעל" – פרויקט הצלת הצעצועים שלו ועוד.

שני קונצרטים בינלאומיים ותוססים יתנו את אות הפתיחה לפסטיבל בגן העצמאות. המופע About Love   (1.8) מארק אליהו בספיישל ט"ו באב,  ינגן עם ריטה, עומר פארוק טקבילק, ולארי חמאתי ושי צברי. למחרת (2.8) "משולשת"טאנק&דה בנגאס, יסמין מועלם ואקו שינענעו את גן העצמאות. הפסטיבל יינעל בשלושה ימים דחוסים של יצירה ברחבי קמפוס ירושלים לאמנויות.

"אנחנו חיים בתקופה מיוחדת. תקופה בה האמנות פוגשת את המאבק. הרחוב פוגש את הבמה. האמנים פוגשים את כיכר העיר. פסטיבל ישראל 2023  מציע לקהל הרפתקאות אמנותיות שבעינינו הן התשובה הברורה למערכת היחסים המרתקת בין מושגים מנוגדים לכאורה - אמנות ולחימה" אומר איתי מאוטנר,  שביחד עם מיכל ואעקנין מנהלים אמנותית את הפסטיבל.

ומוסיף אייל שר מנכ"ל הפסטיבל: "למעלה מ-62 שנים שפסטיבל ישראל חי, נושם, משקף, חוגג, לעיתים שורד, את המציאות הישראלית ואת המסע של כולנו בה. התכנית האומנותית השנה היא התשובה שאנחנו מציעים. פשוטה היא לא. רלוונטית, מהנה, שונה, מעוררת מחשבה – היא כן".