עבודת וידאו חדשה של הצלם ואמן הווידאו תמיר צדוק, מעניקה זווית ראיה אחרת לפסל "התרוממות", שלושת העיגולים המוצבים זה מעל זה באלכסון בכיכר הבימה של האמן מנשה קדישמן, שהיה זה מכבר לסמלה של העיר תל אביב. העבודה מוצגת בתערוכה הקבוצתית ""מה קורה גבר" במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון.

תמיר צדוק, 43 מרבה לעסוק בעבודותיו בפירוק והרכבה מחדש של סמלי זהות והיסטוריה, ויצירתו האמנותית נעה בין ז'אנרים ומאתגרת את ההפרדה בין מציאות לבדיה. בוחן בעבודה החדשה את הפסל והמונומנטלי של קדישמן, מהמכוננים באמנות הישראלית. 

צדוק יצר שלושה עיגולים מקאפה וקרטונים שאמורים להידמות לעיגולי הפלדה בפסל המקורי. הוא מפרק את העיגולים לפריטים, שמובלים על עגלת סופר. "בסקיצה הראשונית העיגולים היו קבורים בחול כששלושה גברים סוחבים אותם. אבל לאחר שרשמתי וצילמתי, הבנתי שהקבורה בחול מייצרת קנה מידה לא הגיוני. וויתרתי על הפן הזה בעבודה".

מה מסמל עבורך פסלו של קדישמן "התרוממות"?
"אני רואה בפסלו  האייקוני של קדישמן 'התרוממות' מייצג של דור בפיסול הישראלי, ורציתי להתערב בסוג הפיסול הזה. היו לי בראש עבודות של פירוק פסלים אייקונים  של שלטונות אחרים. זו עבודה שנוצרה במיוחד עבור התערוכה הזאת".

אתה משער כיצד קדישמן היה מגיב לעבודה שלך?
"אני סבור שאם האמנות טובה והאובייקט שנוצר מעורר שיח על אמנות ותרבות ועל המקום בו אנחנו חיים, אין על מה להתווכח".

for press from tamir zadok on Vimeo.

תמיר צדוק בוגר המחלקה לצילום של המדרשה לאמנות, בית ברל (B.ED) ולימודי קולנוע באוניברסיטת תל-אביב (M.F.A). זכה בפרסים בהם  אמן וידאו בכיר של משרד התרבות לשנת 2019, פרס ז'ראר לוי לעידוד היצירה בצילום מטעם מוזיאון ישראל (2016) ועוד.

בשנת 2017 הוא הציג תערוכת יחיד מקיפה במוזיאון תל אביב ובמרכזה הסרט "תעלת עזה" שצולם בקהיר לצד צילומי סטילס ורדי מיידים. בסרט משתתף אביו בתפקיד שר מזרחי. "אבא שלי והאחיינים שלי משתתפים בצילומים ליצירות שלי". יצירותיו של צדוק הוצגו במוזיאונים וגלריות בארץ ובעולם. הוא  מלמד וידיאו, צילום ואמנות בין-תחומית במסגרות אקדמיות שונות וראש מגמת האמנות הפלסטית בעירוני א' בתל אביב.

עבודת הווידאו בת חמש הדקות של  תמיר צדוק מוצגת בתערוכה הקבוצתית "מה קורה גבר" במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון, הפותחת צוהר לעולם הגברי במאה ה-21. בין האמנים המשתתפים בתערוכה  גיא רייכמן, יהונתן רון, יאיר שוויל, אורי ליפשיץ, גבי קריכלי  ואחרים. אוצר מאיר טאטי.

התערוכה תינעל ב-30.9.