בארבע השנים האחרונות אסף סלומון מלווה ומתעד עם המצלמה את ארקדי וימגוק הידוע בכינויו "המשיח מתל אביב", מי שנהג בעבר לשהות בכניסה לשוק הכרמל. שלל החומרים המצטברים עתידים להפוך בעתיד לסרט קולנוע דוקומנטרי באורך מלא. בינתיים סלומון מציג גרסה מקוצרת לסרט – וידאו ארט "תסביך משיח" המהווה את עבודת הגמר שלו במחלקה לצילום בבית הספר לאמונות וחברה מוסררה.

לפני כארבע שנים ארקדי וימגוק ניצב במרכזו של תחקיר עיתונאי בערוץ 12 שעסק בכתות מסוכנות בישראל, בו חשפה נסלי ברדה את מעלליו של "המשיח" וימגוק. תחקירנית מטעם התוכנית הצליחה לחדור אל תוך הכת ולחשוף את שיטות העבודה המניפולטיביות שלו, כמי שפעל במשך עשור וסחף אחריו צעירים רבים, כולל פיתוי לשימוש בסמים. בעבר נעצר ונכלא וימגוק בחשד לעבירות אלימות, סמים, איומים ומרמה. ואף נטען ששתי צעירות התאבדו בגללו. "אין הוכחות לכך. זו הטענה של המשפחות" אומר סלומון.

ההיכרות של אסף סלומון עם ארקדי וימגוק התרחשה אי שם בשנת 2019 במהלך המיונים לתוכנית "האח הגדול", אליה התמיינו גם וימגוק וסלומון.

"הוא ישב לידי ועורר את סקרנותי. הצגתי את עצמי בפניו כסטודנט לקולנוע אז בבית ברל, ואמרתי שאשמח לתעד אותו. הוא גילה אמפתיה כך זה התחיל", מספר אסף סלומון.

למה חשוב לך לתעד אדם, שכנראה מזיק לאנשים.
"כולנו מזיקים לאחרים בצורה כזאת או אחרת. אבל אני קולנוען ומטרתי לספר סיפורים באמצעות הסרטים שאני יוצר. אישית, אני מרגיש נוח עם אנשים הנמצאים בשולי החברה בהם הומלסים, אנשים מוזרים וקיצוניים שבדרך כלל קשה להתחבר אליהם. יתכן שזה קשור לילדות שלי במקום בו גדלתי".

אסף סלומון, 29, נולד וגדל בדימונה. בילדותו הירבה לשחק ולשוטט ברחובות העיר. הוא בן למשפחה חב"דניקית שיצאה בשאלה. "היינו דתיים ולאט לאט עזבנו את הדת. אמנם אבא שלי ואחי הצעיר נותרו עם אמונה דתית. אני כמובן יודע מי זה מלך המשיח הוא הרבי מלובביץ' גדלתי עליו. ועל האמונות המוגזמות האלה".

איך אתה מציג את ארקדי בסרט שלך?
"אני מביא מבט אחר ושונה מזה שציירו אותו בתקשורת. ארקדי הוא דמות מעניינת. הוא עלה לארץ ממולדובה. אמו חיה בחו"ל, אביו מתגורר ברמלה אבל אין להם קשר. בשיחה שקיימתי עם האב הוא אמר שהוא לא מעונין בקשר עם בנו. בתחילת עבודת התיעוד הייתי אובססיבי כלפיו, ליוויתי  אותו ברגעים כואבים ורגישים ולמדתי לאהוב אותו והתחברתי לעולם שלו. הוא דמות מורכבת  ויפה בעיני. אני רוצה לשתף את הצופה בחוויה שחוויתי איתו בצורה הכי אותנטית. אני מספר סיפור בנאלי המושתת על סקרנות ותמימות שהוביל למפגש עם אדם מורכב מאד, שחי בשולי החברה הישראלית ורואה בעצמו את ישו הצלוב, המשיח".

יכול להיות שנשבת גם אתה בכת שלו.
"זה חלק מהסרט שלי. כשהתחלתי לתעד את ארקדי וימגוק והייתי אובססיבי כלפיו, ממש נשביתי בקסמיו. היחס שלי אליו היה מהול באהבה והערצה. כנראה שכניסתו לכלא למשך שנה וחצי, הצילה אותי מהישאבות לכת. כשאני מתבונן בחומרים שצילמתי אני רואה את עצמי על הגבול הזה שבין חבר בכת לבין המתעד. לא אחת הזהירו אותי מפניו. אני כבר ילד גדול ויודע להיזהר". 

קטע או סצנה מתוך הצילומים בהם אתם קרובים במיוחד?
"בלי לחשוב פעמיים הייתי בוחר ברגעים שאנחנו נמצאים יחד תחת השפעת סמים. אני אוהב סמים בצורה מבוקרת. בצילומים האלה מתעודות סצנות מעניינות שיוצרות אנרגיה מיוחדת סביבנו".

אסף סלומון, 29, מסיים את לימודיו במחלקה לצילום בבית הספר מוסררה. בארבע שנות התיעוד הוא צבר 24 שעות צילום של וימגוק, מתוכן זיקק כ-25 דקות לוידאו ארט "תסביך משיח" המהווה את עבודת הגמר שלו במחלקה לצילום בבית הספר לאמנות וחברה "מוסררה"  ע"ש נגר, בירושלים. תערוכת הגמר תינעל ב-28 ביולי.