"יש דברים שכולנו מסכימים עליהם. לגבי השאר זה לא בשמיים". 

זהו המוטו המלווה את פסטיבל "לא בשמיים" בגליל העליון, חגיגת תרבות יהודית ישראלית, שחוזר זו השנה ה-25. בשלושת ימי הפסטיבל 1-3 באוגוסט על רקע הפסטורליה הגלילית יתקיימו הופעות חיות וסיורי תוכן, הרצאות ודיונים בנושאים שונים ובסוגיות מרכזיות בחברה הישראלית, בהשתתפות כ-90 מרצים, אנשי רוח ודוברים מהשורה הראשונה.

תערוכה חדשה חושפת לראשונה תמונות מביקוריו של בן גוריון בחו"ל

"נקודת מבט": אמנים לקויי ראייה בתערוכה חדשה בדיזנגוף סנטר

באירועים הבולטים בפסטיבל נמנים בין היתר: "כנר על הגג", הפקת המופת של התיאטרון העברי בכיכובו של נתן דטנר; אירועי מחווה ליצחק קלפטר בהשתתפות חמי רודנר, אלון עדר, פיטר רוט ומחווה ליהונתן גפן בהשתתפות עידן טולדנו, גלי שדה, וגלי נחמיאס; עומר בן רובי ינחה את "הכניסיני תחת כנפך", מופע ייחודי לט"ו באב  בהשתתפות הרבנית ימימה מזרחי והיוצר והזמר מיקי גבריאלוב; מסע תרבותי מוסיקלי אל הרוק היהודי - מקרליבך ועד חנן בן ארי גם  הוא בהנחיית עומר בן רובי. "גרוסמן", מפגש עם עדי ארבל בעקבות סרטה המלווה את הסופר דויד גרוסמן  ואת יצירתו;  קונצרט של כלייזמרים בינ"ל;  המופע 'מרוב אהבה' – שיר, סיפור וגעגוע ליוסי בנאי - בהשתתפות עידו מוסרי ומעין גולדברג בניהולו המוסיקלי של אייל חביב.

כנר על הגג (צילום: יוסי צבקר)
כנר על הגג (צילום: יוסי צבקר)

בפסטיבל יתקיימו מפגשים עם ועל  סופרים בהם: רב שיח על  הארץ והמסורת היהודית ביצירתו של א.ב.יהושע  בהנחיית  ד"ר עידו הררי; מפגשים של ציפי גון גרוס עם פרופ' אביגדור שנאן על עיסוקו המקראי של מאיר שלו; מפגשים עם הסופרים  יוסי סוכרי ורוחמה אלבג עם צאת  ספריהם החדשים. ובמלאת 150 שנה להולדתו של ביאליק יצא הקהל  עם ד"ר רוחמה אלבג למסע בתחנות חייו של המשורר הלאומי.

השנה יעסוק הפסטיבל בחמישה ערוצי תוכן: אקטואליה - יהודית ודמוקרטית/ממלכתיות/רפורמה; 75 שנה למדינת ישראל ולפירוק הפלמ"ח; 3. 50 שנה למלחמת יום כיפור בין שני עולמות- הרב סולוביצקי וישעיהו לייבוביץ;  ט"ו באב, חג האהבה ו-150 שנה להולדת חיים נחמן ביאליק.

במפגשי אחד על אחד: רוני קובן יראיין את הרבנית ימימה מזרחי, אשת הרדיו ליאת רגב והרב בני לאו ימשיכו את המסורת של הרצאה משותפת על גיבורי התנ"ך כשבמרכזה הפעם - ספר ישעיהו.

מיקי גבריאלוב (צילום: רונן אקרמן)
מיקי גבריאלוב (צילום: רונן אקרמן)

גם  דיונים על דמוקרטיה יתקיימו בפסטיבל: על שורשי הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל, ידברו פרופ' אבי שגיא, פרופ' עמיחי כהן, פרופ' ניר קידר ודר' שוקי פרידמן; פרופ' זאב ספראי יחזור אל הוויכוח על מערכת המשפט היהודית החל בתקופת המשנה והתלמוד; פרופ' עמיחי כהן ופרופ' אריאל פלדשטיין ידברו על מגילת העצמאות ועל התהליכים שליוו את כתיבתה מאחורי הקלעים; פרופ' אשר כהן חוקר הציונית הדתית יציע זווית ראיה אודות הממלכתיות הדתית הלאומית; ועו"ד רז נזרי , עד לא מכבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ירצה על המתח המובנה בהגדרה הבסיסית של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית;  אלעד נבו ירצה על המאפיינים של מושגים כמו חמורו של משיח, משיח בן יוסף ומה ניתן להסיק מהן על השסע החברתי של ימינו; פרופ' דוד פסיג על עתיד היהדות והתמורות שהריבונות הישראלית עומדת לחולל בזהות הדתית והלאומית בישראל ובעולם.

לרגל שנת החמישים למלחמת יום הכיפורים, יסקור פרופ' יואב גלבר את דרכה של ישראל אל מלחמת יום הכיפורים. ובאירוע נוסף תתמקד הרצאתו של פרופ' יואב גלבר בשאלה למה פירקו את הפלמ"ח, במלאת 75 לפירוקו. את הפסטיבל יחתום האירוע 'הפלמ"חניק מחפש את המחר' – צה"ל מצדיע לפלמ"ח בהנחיית יואב גינאי בהשתתפות: אלי גורנשטיין, אופירה גלוסקא, גבי ארגוב ואחרים.

הרכב קלפטר (צילום: עומר קידר)
הרכב קלפטר (צילום: עומר קידר)

אירועי פסטיבל "לא בשמיים" http://www.lo-bashamayim.org.il מתקיימים ביוזמת וניהול המועצה האזורית הגליל העליון ויתפרשו ברחבי המכללה האקדמית תל חי קמפוס מזרח, חצר תל חי ובאתרים נוספים ברחבי הגליל.