בפעם השמינית פסטיבל 360, המציע הצגות תיאטרון, מופעים מוסיקליים, תערוכות ו-וידאו ארט, מבוססי הקשר למקום במרחב הציבורי, התקיים בשבוע החולף כשהפעם נבחר לוקיישן לא שגרתי - המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, כפר שאול. הפסטיבל הפגיש בין מאות יוצרים, תושבים מבוגרים וצעירים, מבקרים מחוץ לירושלים ומנעד עשיר של קהלים, כאשר חלק מהקהלים וחלק מהיוצרים הם מתמודדי נפש בעצמם. 

מאחורי הפסטיבל עומדים שותפים רבים והוא ביוזמת עיריית ירושלים ועמותת האיל המרקד, בהובלת אדם יכין, הקרן לירושלים, משרד התרבות וכמובן המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, כפר שאול. במהלך ימי הפסטיבל התקיימו כ-60 מופעים שונים ומגוונים, חלקם עסקו בסוגיית בריאות הנפש מנקודת מבטם של מטפלים, מתמודדי נפש, משפחות ומציגים נוספים.

ד"ר רחל צבעוני, הממונה על אמנויות הבמה והיכלות התרבות, מנהלת פסטיבל ירושלים לאמנויות בעיריית ירושלים, לקחה אותנו אל מאחורי הקלעים של ההפקה ושיתפה בבחירה לצאת מהמרחב הקונבנציונאלי וליזום פסטיבל הצגות ומופעים ייחודי, המחבר את התוכן למקום.

רחל, מה גרם לשיח בפסטיבל השנה לעסוק בין היתר באתגרי החיים עצמם ובתחום בריאות הנפש?
"הרעיון והשגעון היה של אדם יכין. הוא במשך שנה אמר שהוא רוצה לעשות את התיאטרון בכפר שאול, מתוך מחשבה ורצון לפרוץ גבולות בהקשר התרבותי. מדובר במהלך שמייצר המון ערך לתושבים ומציג פסיפס אנושי מגוון, מכיל ושובר שגרה. בקהל כמו שראית אפשר לפגוש את כל האוכלוסיות. תחום בריאות הנפש חוצה תרבויות ומגזרים והכניסה למקום כמו כפר שאול מחברת על אף השוני הקיים בין אנשים".

האם את מאמינה שליצירה בתחום בריאות הנפש יש חלק בתהליך ריפוי של מתמודדים?
"אני בטוחה שכן. היום מנעד הטיפולים מאוד עשיר. יצירה ככלל היא חלק מריפוי עוד מהמאות ה-17 וה-18. אני רוצה לשתף בחזון שלנו – אני מייחלת לרגע שנקים יחד מרכז תרבותי יצירתי בתוך כפר שאול".

מה מוביל מתמודדי נפש להשתתף בהצגות מבוססות על אתגרי חייהם הפרטיים?
"יש רצון טבעי להציג את הסיפור האישי והאנושי- ולשתף. המשתתפות והמשתתפים הציגו את החוויה שלהם, וכל חוויה שונה מהאחרת. חלק מהמציגים בפסטיבל היו מאושפזים במחלקות סגורות וכל אחת ואחד הציגו את הסיפור בדרך שונה. בין אם מדובר בשירה, הקראת שירים וטקסטים מרגשים או בהצגות שנכתבו מחוויות אישיות. מאות אנשים הגיעו לצפות בהצגות ובמופעים". 

אחת מיני ההצגות הרבות שמשכו את תשומת ליבי בפסטיבל 360 היא "מחול הנפש", המוצגת על ידי ניר לוי, עופר כהן והשחקן, יהויכין פרידלנדר. זו הצגה שלא משאירה עין אחת יבשה ומבוססת על ספר שירים המתאר התמודדות עם הפרעת הסכיזופרניה. בהצגה פגשנו שילוב ייחודי בין מוזיקה, דיאלוגים וקטעי קישור מרתקים, כולם על בסיס חוויות האשפוז והפסיכוזה (אובדן קשר עם המציאות) של מתמודד נפש בכפר שאול.

אם דמיינתם חוויות אשפוז וראיתם לנגד עיניכם רק רופאים, מיטות של בתי חולים ואווירה מלנכולית הרי שההצגה "מחול הנפש" תפתיע אתכם ותציג לכם גם רגעים של הומור ותקווה לצד ההתמודדות האמוציונאלית העמוקה. תוך כדי המופע אנחנו נזכרים מחדש בתובנה שבישראל של 2023, במציאות של "שונים במחלוקת", רבים מאתנו מתמודדים עם משהו, לא מעט אנשים נוטלים תרופות גם אם הם לא בהכרח מאובחנים עם טייטל נפשי כזה או אחר והמופע הזה רק קורא לנו בקולו העמוק והצלול- לשבור את הסטיגמות ולהביט בכל אדם ברגישות ובהכלה היישר ללבן של העיניים.