"פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר 2023" חוגג את שנתו ה-44 עם עשרות הצגות מופעים ומופעי חוצות ברחבי העיר עכו.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר (רביעי) בתל אביב נחשפה התוכנית האמנותית של הפסטיבל שיתקיים בחול המועד סוכות 1-4 באוקטובר.

השנה מעלה הפסטיבל על בימותיו יצירות העוסקות בין היתר בהתמודדות עם הלם קרב, הפילוג והשסע החברתי אז והיום, עזיבת הארץ למול ערכי הדמוקרטיה, התמודדות עם פוסט טראומה מינית, החיים עם הזקנה והתגברות על אובדן, המאבק המזרחי, עיסוק בזהות לאומית, סאטירה על הארץ "המוב'תחת" ועוד.

ערב הפתיחה לפסטיבל ייערך ב-1 באוקטובר, כשמגוון הפעילויות וההצגות יתקיימו החל מה-2 באוקטובר.

בפסטיבל לוקחים חלק מאות משתתפים אשר יעלו כ-20 מופעי תיאטרון, מתוכם 14 הצגות מקור, יצירות חדשניות ופורצות דרך, שמונה מהן הן הצגות בכורה שייקחו חלק בתחרות הפסטיבל.

פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, הצגת תחרות מתפרק לי בתוכו (צילום: אלה ברק)
פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, הצגת תחרות מתפרק לי בתוכו (צילום: אלה ברק)

ב"חממה", מסגרת המהווה הזדמנות לבימאים ויוצרים מבטיחים יוצגו שש הצגות ויועלו גם ארבע הצגות אורחות.

הפסטיבל הוותיק מקיים השנה שיתוף פעולה ייחודי עם מרכז תרבות סין, במסגרתו יגיעו 25 משתתפים מסין למופעי שאולין של אמנות הקונג פו. בנוסף יגיעו לעיר הצפונית ארבעה מופעים בינלאומיים מצ'כיה, אוסטריה, שוויץ ומדריד. ועוד ארבעים מופעי רחוב, הצגות ואירועים מיוחדים יציפו את המרחב הציבורי ורחובות עכו, החל מהשעה 18:00. הכניסה אליהם חינם.

בין ההצגות שיעלו ולראשונה בפסטיבל תציג השחקנית הוותיקה בת ה-88 רבקה גור מחזה פרי עטה "שעון החול" בבימויו של עידו הכהן. במרכזו ניצב ז'אקי שבסוף חייו מחליט להתאבד, אבל לרוחה של אשתו המתה יש השגות בעניין.

"דרכון מנגאלי", מחזה ראשון של השחקן עלא דקה, שגם משחק בתפקיד הראשי ובבימויו של ליאור זכאי. זוהי סאטירה פתטית על הארץ המוב'תחת'  אודות וואטן (WATAN)  שמגלה באחד הימים שהוא נבחר להיות אזרח במדינת אי קטנה וחדשה מנגאל. כערבי ישראלי שעתידו לא צפוי להשתפר, הוא מחליט לצאת למסע קבלת דרכון מנגאלי. את דמותה של אמו בהצגה מגלמת השחקנית חנה אזולאי הספרי.

"ריקודי סלואו במסיבת בית הספר" - הצגת מחקר דוקומנטרית המתמודדת בתחרות, מאת היוצר סמיון אלקסנדרובסקי, עוסקת בחוויות הקשורות בריקוד הצמוד, על הפחדים הציפיות וההתבגרות. ההצגה מבוססת על סיפורים שנאספו בארץ, וקהל הצופים מוזמן להעשיר את ההצגה בסיפוריו וכמובן לרקוד סלואו.

"מתקני עולם" מופע מרגש על עמותת "כנפיים" בביצועם של שחקנים עם מוגבלות שכלית ועל הרצף האוטיסטי, המבקש ליצור תיקון לתפיסת הסטיגמה הסובבת אותם. המופע מועלה במסגרת ההצגות האורחות. בימאית ומנהלת אמנותית: רינה פדווה, כוריאוגרף במאי: עומר שמר.

בהצגות החממה יועלו בין היתר ההצגות: Dreamless סיפורו האמיתי של סרג'יו אורגו מקולומביה, שהתאבד בשנת 2014 בעקבות אפלייה ולחץ חברתי בשל נטייתו המינית; "אם כבר אז כבר" שלוש ליצניות נאבקות בסתמיות החיים; "אסיר ציון 1973" - לי פרלמן, ילד יהודי ממנהטן, שעולה למדינת ישראל, מתיישב בקיבוץ הראל ובהמשך בתל-אביב, חווה משבר לאחר חמישים שנים, ועוד.

גם השנה ייערך ערב הוקרה ליעקב אגמון ז"ל, איש התיאטרון, מעמודי התווך של התרבות הישראלית שכיהן בשנות ה-90' כמנהל האומנותי של פסטיבל עכו. האירוע יתקיים בנוכחות כלת פרס ישראל, רעייתו, השחקנית גילה אלמגור אגמון, שתעניק את "פרס אגמון" – למפעל חיים לאמן שייבחר על ידי הוועדה האמנותית.

פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר, ההצגה עמירם (צילום: אלה ברק)
פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר, ההצגה עמירם (צילום: אלה ברק)

"אני גאה לפתוח את אחד מאירועי התרבות המיוחדים והמגוונים ביותר, הנותנים את הבמה המכובדת ליצירה מקורית המשקפת את השיח החברתי האישי והציבורי, תוך התייחסות לנושאים הנוגעים לכל אחת ואחד מאיתנו. כשאנשי ההפקה והיצירה, נרגשים להיפגש ולחוות מחדש את התגייסותה האמיתית של קהילת אנשי העיר עכו". 

"בנוסף אני שמחה לבשר שהשנה, הצלחנו לדאוג להעלאת שכרם של היוצרים והאומנים", אומרת ליזי אוחיון, מנכ"לית פסטיבל עכו והמפיקה הראשית.

"פסטיבל עכו כתמיד משקף את השיח החברתי – פוליטי בישראל עם תוכנית עשירה המביאה מגוון קולות וסוגיות הנוגעות בנושאים קיומיים וחברתיים" אומרת דליה שימקו, שזו שנתה השנייה כמנהלת האמנותית של פסטיבל עכו.

פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, ההצגה אם כבר אז כבר (צילום: אלה ברק)
פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, ההצגה אם כבר אז כבר (צילום: אלה ברק)

"דווקא כעת כשהמדינה בוערת וסוערת, אני מרגישה שהמשך היצירה הוא צורך קיומי הכרחי הן ליוצרים והן לצופים. היצירה מלאת הכישרון מביאה נחמה, שיתוף ותחושת שפיות, המזכירה לנו למה אנחנו כאן ומה אנחנו אוהבים בישראל התובענית שלנו".

מופעי ואירועי פסטיבל עכו יתקיימו בין התאריכים 1-4 באוקטובר - במתחם אולמות האבירים, בשטחי העיר העתיקה וברחבי העיר. לטובת הצופים יוקם מתחם לינת שטח ללינה באוהלים ו/או שקי שינה בחומה המזרחית, לצד פסטיבל הבירה המתארח לראשונה בפסטיבל.