שלושה ציורים שצייר בילדותו דודו גבע, הרבה לפני שהפך לקומיקסאי ולקריקטוריסט הנודע עם "שירת הברווז" היוו השראה ליצירה מוסיקלית "רישומי ילדות" שכתבה המלחינה ד"ר רוני רשף. 

את היצירה תנגן הסינפונייטה הישראלית באר שבע בניצוחו של רני קלדרון, ביום חמישי 21.9 (20:00) בבית המוסיקה "תמוז" בבאר שבע במסגרת "חג המוסיקה הישראלית" שנפתח היום (שני).

בטרם הגיעה לחג המוסיקה עברה היצירה בשתי תחנות קודמות. ראשיתה בהזמנה של בית הספר לאמנויות "תלמה ילין", בהמשך על פי הזמנת המלחין מיכאל וולפה היא נוגנה בפסטיבל "צלילים במדבר". עתה היא עולה בחג המוסיקה הישראלית בגרסתה השלישית, מורכבת משלושה פרקים מרכזיים כשכל פרק מתאר ציור של גבע, וביניהם שזורים קטעי אינטרמצי חוזרים, שמציגים את נושא הילדות. "ניתן לשמוע ולראות שפרקי הציורים מייצגים ילדות מנקודת מבט אותנטית ילדית, ופרקי האינטרמצי שביניהם מייצגים את הילדות מפרספקטיבה בוגרת", מוסיפה ד"ר רשף. 

ואלה שלושת הציורים של גבע המופיעים ביצירה: 

"פינוקי וחבריו" – ציור על רקע שחור ובמרכזו דמות רכובה על סוס שאמור להיות פינוקיו.

"לילה בים" – ציור שחור בו נראה חוף ים ובית סירות, כשהמוסיקה מדמה סאונד של ספינות צופרות.

פינוקי וחבריו (צילום: ללא)
פינוקי וחבריו (צילום: ללא)

"התזמורת הקטנה" – "ציור צבעוני מופשט לא ריאליסטי בו נראות דמויות מנגנות על כלים, והוא מלווה במוסיקה ילדית שנשמעת כמו תזמורת של ילדים עם אפקטים של זיוף, לכאורה. קטעי האינטרמצו החוזרים מציגים את התמה של היצירה, תמה של ילדות שעוברת לציור הראשון לשני ולשלישי כמדמה מחזור חיים, עם פתיחה ילדית וסוף קודר. ממש כמו בחיים", אומרת רשף.

הבחירה בציוריו של דודו גבע כמקור השראה ליצירה המוסיקליות נעוצה בהיכרות משפחתית מוקדמת בין משפחות רשף וגבע בירושלים.

לילה בים (צילום: ללא)
לילה בים (צילום: ללא)

"הסבים שלי מצד משפחת רשף היו חברים קרובים של הוריו של דודו גבע. ציור של דון קישוט שצייר דודו הילד היה תלוי בביתם של סבא וסבתא שלי. הכרתי את המיתולוגיה המשפחתית ואת ההתפעלות מכישרון הציור של דודו גבע. הציורים העידו על כישרון גדול וסביבתו צפתה לו עתיד אומנותי כביר. כן, הרבה לפני שהפך לקומיקסאי וקריקטוריסט כפי שאנחנו מכירים אותו מבגרותו, דודו גבע היה ילד פלא והבטחה גדולה כצייר. כשפנו אלי מ'תלמה ילין' לכתוב את היצירה 'רישומי ילדות' לתזמורת כלי נשיפה, עשיתי מיד את הקישור והתחלתי לחפש ציורים של דודו גבע. אבל רק מעטים היו זמינים, והשלושה שמצאתי היו שונים אחד מהשני, הם יצרו אווירה שונה והפעילו את הדמיון שלי. העיסוק בציורי הילדות של גבע השתלב עם היותי אם לשלושה ילדים צעירים ועם ייעוד היצירה לתזמורת נוע. כך קרה שהתמה המרכזית שהעסיקה אותי לאורך העבודה על היצירה היא ילדות, ובאופן יותר מדויק, ההבטחה הגלומה בילדים, וגילגוליה בבגרות", היא משתפת.

רוני רשף, 44, נולדה וגדלה בירושלים. היא בתם הבכורה של אורנה וצלי רשף. אביה צלי רשף, היה בין חותמי "מכתב הקצינים" ב-1978, שהביא להקמת תנועת "שלום עכשיו" שהוא נמנה עם מייסדיה והפעילים המרכזיים בה. "היתה לי ילדות  מאושרת בבית אוהב, מפרגן, פתוח, חופשי ותומך. כן זה היה בית פוליטי, אולי יותר אידאולוגי מפוליטי. זה היה חלק מהחיים שלנו שחווינו ביחד עם גאווה גדולה על אבא שעושה דברים חשובים וגדולים. אבל מעבר לעשיה הפוליטית, צלי רשף הוא אבא ובן אדם לפני הכל".

דודה, האח של אביה, הוא מגיש הטלוויזיה ואיש התקשורת רפי רשף. "אמנם אני ונורית גלרון שנשואה לדוד שלי רפי רשף, פעילות בעולמות שונים במוסיקה, אבל אני מתעניינת ומגיעה להופעות שלה. בשנה שעברה כשהיא הופיעה עם הפילהרמונית הגעתי לחזרות וליוויתי אותה קצת", היא אומרת. 

את היצירה "רישומי ילדות" שאורכה 11 דקות, ד"ר רוני רשף מקדישה לכל הילדים ובעיקר לדודה רון רשף ולחברו הקרוב דודו גבע, "שניים שגדלו יחד בילדותם בירושלים והלכו שניהם טרם זמנם".

רוני רשף למדה בבית הספר גבעת גונן לערכי תנועת העבודה בירושלים. כבר מילדותה המוקדמת ניגנה על כל הכלים. "בכיתה א' ההורים רשמו אותי ללימודי חלילית, בכיתה ב' למדתי פסנתר ובבית הספר ניגנתי על מלופון, מעין קרן יער. בהמשך הוספתי לכלים גם גיטרה. זו החלילית מכיתה א' שהניעה את הכל". היא שירתה בלהקת צבאית (המפח"ש) וביחד עם שני חבריה מהלהקה הצבאית הקימו את להקת "מים שקטים". במקביל היא נרשמה ללימודים בבית הספר "רימון", אבל כעבור שנתיים עזבה ("לקח לי שנתיים ב'רימון' להבין שהעניין שלי הוא בהלחנה ולא בביצוע") ועברה לאקדמיה למוסיקה בירושלים, כאן השלימה תואר ראשון במחלקה ליצירה רב תחומית. 

בין לבין השלימה תואר שני ב"מאנס" קולג', והיא בעלת תואר דוקטור ממנהטן סקול אוף מיוזיק (ניו יורק). לפני שמונה שנים שבה לישראל ומאז היא יוצרת מוסיקה, כותבת בין היתר מוסיקה לתיאטרון קולנוע וטלוויזיה. פרויקטים שלה מהשנתיים האחרונות כוללים את 'רגעי לילה' שהוזמנה על-ידי דואו אוויר-מיתר שזכתה לביצועים רבים, 'משחק קלפים' שבוצעה על-ידי רביעיית מיבוס (ארה"ב), 'מה בעצם צריך לדעת' שהוזמנה והוקלטה על-ידי אנסמבל מודאליוס, מוסיקה ושירים להצגה 'האוצר מתחת לגשר' בתיאטרון גשר, ופסקול לסדרה 'מושלמים' בהוט 8. 

ד"ר רשף זוכת פרס אקו"ם למלחינים לשנת 2022. עוד ברזומה ההלחנה שלה רשומים בין היתר, הלחנה של ארבע אופרות ('ילד טוב', 'לחיות עבורו', 'רקויאם לחיים' ו'חיי זבוב'), מחזמר (קונספירציה: סיפור אהבה), שני מחזורי שירים, יצירות קאמריות ולחנים לעשרות הצגות וסרטים עם תיאטרון גשר, הסטודיו של ניסן נתיב ("כאן הכל התחיל, כשחברתי הטובה למדה בניסן נתיב הגעתי לשם והתחלתי לנגן בערבים ועולם התיאטרון כישף אותי נשבתי"), תיאטרון תמונע, הבימה, בית הספר ג'וליארד ועוד.

היא כתבה מוסיקה להצגות "קח את אבא שלך ולך לעזאזל", "רולטה צרפתית", "הרצל אמר", "קיץ במריאנבד", "בית ברנרדה אלבה" ועוד. 

בקולנוע כתבה רשף פס קול  לסרטים "המורה אירנה" ו"לתפארת מדינת ישראל" ולסדרה "מושלמים". פס קול לסרטים נוספים שהלחינה זכו בפרסים בפסטיבלים באסטוניה, ברלין, ארצות הברית וישראל. ועוד. 

בנוסף היא מלמדת במקצועות התיאוריה בבית הספר למוסיקה במכללת אונו ולקראת שנה"ל האקדמית הקרבה, ד"ר רוני רשף סוגרת מעגל, עם התמנותה לעמוד בראש המחלקה ליצירה רב תחומית, בה השלימה תואר ראשון.

היצירה "רישומי ילדות" תושמע כאמור ביום חמישי 21.9 באולם "תמוז" בבאר שבע במסגרת "חג המוסיקה הישראלית" המתקיים זו השנה ה-26 ביוזמת משרד התרבות והספורט, בתאריכים 18-22 בספטמבר בירושלים, זיכרון יעקב, חיפה, תל אביב ובאר שבע.

חג המוסיקה בניהולו המוסיקלי של יובל צורן, מוקדש למוסיקה אמנותית ישראלית על כל גווניה ובמהלכו יתקיימו עשרות קונצרטים ומופעים המשלבים בין קלאסיקות לבכרות, ישן לחדש, מזרח למערב ובהשתתפות מיטב הכוחות המוסיקליים בישראל: מלחינים.ות מבצעים.ות, יוצרים.ות, תזמורות, אנסמבלים ומקהלות.

הכניסה לכל האירועים, חינם.