מאז תחילת המלחמה מפעילה "תנועת תרבות" את "תרבות בחירום" - רשת של אנשי תרבות, אמנות, מורשת וטיפול הנותנת מענה בתחום עבור ריכוזי מפונים, קהילות, רשויות וקבוצות בכל הגילאים. לצורך העניין הוקם חמ"ל שמחבר בין האמנים המבקשים להתנדב ולתרום מזמנם לבין פניות אזרחיות. זאת מתוך רצון להגביר את התקווה והמורל בחברה הישראלית.

מחקרים רבים, כמו גם הניסיון הישראלי, מוכיחים את הכוח שיש ליצירה ומפגש אמנים עבור בני אדם במצבי סיכון ולחץ נפשי. הדו"ח The Cultural Fix שהוציא ה-OECD מוכיח גם הוא כי לתרבות ואמנות יש תפקיד קריטי בתהליכי שיקום וטיפול של חברות וקהילות במצבי טראומה.

עד כה נרשמו להתנדבות יותר מ-1000 אמנים המגיעים מקשת רחבה של עיסוקים החל מאמנויות הבמה ועד למורשת, הדרכה, טיפול באמנות ואמנות פלסטית. הרשימה רק הולכת וגדלה וכולם רתומים לעשייה של תרבות, מענה רגשי והפעלה של ילדים, קהילות, קשישים, בני זוג לאנשי מילואים, וילדים לעובדים חיוניים.

בין האמנים הבולטים ברשימה: איה כורם, אקו, מאור כהן, פיטר רוט, אבי גרייניק, שי המבר, סי היימן, יסמין לסלרוט, מאיה בלזיצמן ועוד. בתוך כך התקיימו עשרות פעילויות בתחום במספר מוקדים ברחבי הארץ: אשדוד, עפולה, נהריה, נתניה, ראשל"צ, חולון, חצבה, ירוחם, ים המלח ועוד.

באה לחזק. איה כורם (צילום: אוהד רומנו)
באה לחזק. איה כורם (צילום: אוהד רומנו)

גם קואליציית מוסדות התרבות בנגב ובגליל נרתמה למאמץ הלאומי. בין המוסדות המשתתפים ב "תרבות בחירום": מרכז התנועה שדרות אדמה בניהולם של ליאת דרור וניר בן גל, תיאטרון עוטף הנגב בניהולו של אמיתי יעיש בן אוזיליו, התזמורת האנדלוסית במעלות תרשיחא בניהולה של שלומית דגן, 'קרקס במדבר' מצפה רמון בניהולו של אדם דה לנגה, תיאטרון עלמא באופקים בניהולה של מירב חמו, יוצר הקולנוע נדב משעלי, סינמטק אופקים, עתיד במדבר בירוחם ועוד.

גור שלי, רכז "תנועת תרבות": "החברה הישראלית זקוקה לנו היום ובהמשך הדרך. לא רק לטובת רגעי הפוגה אלא למתן מענה משמעותי יותר. יש לנו תפקיד במסע השיקום של החברה הישראלית! אנחנו קוראים ליוצרים ואמנים כולם וכולן לבוא להירשם להתנדב בשלב הזה להושיט יד ראשונה. המטרה : לבנות כוח יוצר של אמנים ומוסדות אמנות רלוונטיים גם להמשך הדרך".

"תנועת תרבות" היא ארגון ארצי של אומנים, אנשי תרבות ומחנכים המחויבים לפיתוח חוסן חברתי דרך תרבות ואומנות בפריפריה הגאו-חברתית בישראל. התנועה פועלת כבר 15 שנה באופן המשלב פעילות שטח אינטנסיבית, השפעה על מדיניות ציבורית, ובניית שותפויות עם גופים אזרחיים ותרבותיים ברמה המקומית והארצית. זאת מתוך אמונה כי לתרבות יש כוח להוביל תהליכי צמיחה והתחדשות חברתיים וכלכליים, לגשר על שסעים חברתיים, ולפתח חברה בעלת חוסן חברתי להתמודדות עם אתגרי ההווה והעתיד. 

להצטרפות למערך ההתנדבות ולפניות אזרחיות יש להיכנס לאתר "תרבות בחירום"