כנראה, אין חדש תחת השמש. זאת המסקנה שתוסק מההרצאה שירצה בזום היום ב-18:00 גיא רז, אוצר המחלקה לצילום במוז"א, מוזיאון ארץ-ישראל בתל-אביב, תחת הכותרת "נחל עוז"- "הקיבוץ המצולם ביותר בעולם". בהרצאה יראה רז באמצעות צילומי התקופה, כי טבח ה-7 באוקטובר היווה סגירת מעגל להתקפות מחבלים בראשיתו על הקיבוץ, הקרוב מאוד לגבול רצועת עזה. הרצאתו של רז מתייחסת לשנות הבראשית של הקיבוץ, שהוקם ב-51' כ"נחלאים א' - מול עזה", היאחזות הנח"ל הראשונה, שאוזרחה ב-53' וקיבלה את השם נחל עוז".

תפיסת ה"שקט בכל מחיר" הביאה עלינו אסון | אביגדור ליברמן
"לא אמר קיבוצים": תמר איש שלום ואור הלר ביקרו את נתניהו - והתנצלו

"הרעיון להרצאה בא לי תוך כדי עבודה על ארכיונו של הצלם ורנר בראון, שם מצאתי בין השאר תיעוד לנחל עוז", מעיד רז. "אז גיליתי שעוד צלמים פעלו שם, ביניהם בוריס כרמי, בנו רותנברג, פאול גולדמן ופריץ שלזינגר, שהנציחו את תוצאות התקפות המחבלים דאז שנקראו פדאיון, כולל רועי רוטברג, חבר קיבוץ נחל עוז, שנרצח על-ידם וההספד המרגש עליו, שנשא משה דיין, נכנס להיסטוריה".

מדובר בצילומי שחור-לבן באיכות מאוד גבוהה, כפי שניתן להתרשם מצילום השלטים בצומת סעד ומצילום חברי נחל עוז על טרקטור. רז: "לעומת צילומי דגניה ועין-חרוד שאברהם סוסקין צילם בשנות ה-20 על גבי נגטיבים מזכוכית והם משתייכים לזרם הרומנטי, צילומי זולטן קלוגר מעליית חניתה בשנות ה-30 במסגרת חומה ומגדל נותנים מבט ציוני ואילו צילומי שנות ה-50, כמו אלה מנחל עוז, מביאים מבט אישי יותר של הצלמים תוך התמודדות עם התאורה הקשה באזור על סף המדבר".

לרז יש בעקיפין קשר אישי לנושא ההרצאה. "אם יש המכנים את שבת ה-7 באוקטובר 'השבת השחורה', ב'שבת השחורה' המקורית, ב-46', סבא שלי, יצחק לבנה מיגור, היה בין חברי ה'הגנה' שהבריטים העבירו למעצר ברפיח", הוא מעיר. "עם צילום מאז אסגור את ההרצאה".

חיילים בצומת סעד, 1956 (צילום: ורנר בראון, באדיבות קרן ורנר וענת בראון)
חיילים בצומת סעד, 1956 (צילום: ורנר בראון, באדיבות קרן ורנר וענת בראון)

רז, 59, בן קיבוץ גבע, בוגר "קמרה אובסקורה" ובצלאל, בעל תואר שני מהאוניברסיטה העברית, הוא אוצר צילום רב פעלים, שאצר תערוכות צילום רבות. גולת הכותרת של פועלו הוא הספר "צלמי הארץ - מראשית ימי הצילום ועד היום", שאותו הוציא לפני עשור. "מפריע לי שעדיין אין בארץ מוזיאון לצילום", הוא מצר. "בינתיים אני פועל להקמת אתר אינטרנט שיוקדש לנושא".

גיא רז  (צילום: יח''צ)
גיא רז (צילום: יח''צ)

ההרצאה, שתארך כ-45 דקות, תועבר ללא תשלום, כשהקישור לצפייה בה יעלה לאתר מוז"א בסמוך למועד התחלתה.

מה פשר הכותרת "הקיבוץ המצולם ביותר בעולם"?
"כהיאחזות הנח"ל הראשונה ביקרו רבים מצלמי התקופה מהארץ ומחו"ל - והנציחו אותו בשנותיו הראשונות".