בין מלחמה להפוגה, עוד יום של תרבות עם מוסיקה, אמנות, פסטיבל שירה ועוד. כי תרבות היא צורך חיוני בימי שגרה וביתר שאת בזמני מלחמה ואין לערער על נחיצותה, לטובת רוחו של אדם.

"איכן שפועם ליבך": הצגה בהבימה תוקדש לזכרה של עורכת מעריב שי רגב ז"ל
מוכרחים תרבות: המופעים הקרובים בתיאטרון, במוזיאון ובגלריות

 1. פסטיבל "אשדודשירה" 

רמי קליינשטיין, בועז שרעבי, להקת "הדג נחש" ולהקת שלווה, יופיעו בפסטיבל ׳אשדודשירה׳ שיזם ומוביל המרכז לפיוט ושירה באשדוד. פסטיבל "אשדודשירה" – שירים ומשוררים מאז ועד כאן 2023 – נערך זו השנה השמינית בתמיכת משרד התרבות ויתקיים ב-3-5 בדצמבר.

תוכנית הפסטיבל : https://bit.ly/49UvrnC  כוללת מופעים של אמנים מהשורה הראשונה בהם רמי קליינשטיין, בועז שרעבי, להקת "הדג נחש", להקת שלווה, אנסמבל התזמורת האנדלוסית אשדוד, לצד הרצאות של הפרשנים הבכירים עמית סגל, אוהד חמו, צבי יחזקאלי, אליהו יוסיאן ומופעים מיוחדים של קובי אריאלי, ג'קי לוי ועירן צנחני.  

הדג נחש (צילום: אוהד רומנו)
הדג נחש (צילום: אוהד רומנו)

החברה העירונית לתרבות ופנאי באשדוד ועיריית אשדוד מעניקה את כל הכרטיסים של פסטיבל "אשדודשירה" לכוחות הביטחון וההצלה בישראל: צה"ל, משטרת ישראל, זק"א, כבאות והצלה, ידידים ומתנדבי בית החולים אסותא, לאות הוקרה על מאמץ הלחימה והמסירות בהגנה על המדינה וביטחון אזרחיה.

 
2. סופשבוע של אמנות. מוזיאון תל אביב לאמנות

לרגל פתיחתו המחודשת, מוזיאון תל אביב לאמנות מזמין את הציבור ל"סופשבוע של אמנות" (30.11 ועד ה-2.12) בו המוזיאון יהיה פתוח חינם ויקיים מגוון פעילויות בהן: מתחמים לילדים (3-7)  עם סדנאות יצירה ופעילות לכל המשפחה; סיורים ומפגשים בתערוכות מבוגרים כמו הסיור בתערוכה "מחר נמריא", איליה ואמיליה קבקוב, ומפגש עם האוצרת שחר מולכו; מפגשים עם אמנים ואוצרים בתערוכות ובאוספים למשל, סיור בתערוכה "אור אחר מזה" של האמנית רוני טהרלב ומפגש עם האוצרת גלית לנדאו אפשטיין; סיור בתערוכה "דמיון חומרי: מרכז הכובד/אמנות ישראלית" מאוסף המוזיאון ומפגש עם אוצרת התערוכה דלית מתתיהו. גם הרצאות והקרנת סרטי אמנות למבוגרים.

 "הכניסה אל המוזיאון, דרך הרחבה שהפכה ל'כיכר החטופים והנעדרים' –מדגישה קו ישיר בין הפנים והחוץ. אני מזמינה את הציבור לחוויה שאינה מנותקת מן המציאות שלנו, ובתוך כך מציעה נחמה, מעוררת מחשבה והשראה. כדברי האמן הצרפתי אדגר דגה, 'אמנות היא לא מה שהאמן רואה, אלא מה שהוא גורם לאחרים לראות' אומרת מנכ"לית המוזיאון טניה כהן עוזיאלי.

 https://www.tamuseum.org.il/he/Art-weekend-Dec2023/

3. אנסמבל "אקוט".  מזקקה, ירושלים

אנסמבל "אקוט" הירושלמי מופיע עם "מעשים טובים", פרויקט מוסיקלי חדש עם לחנים מקוריים לשירי משוררים - מרבי נחמן, דרך תרצה אתר ועד משוררים עכשוויים בהם אלמוג בהר, יוסף עוזר וגבריאלה אלישע.

שירי המשוררים שהולחנו מתלכדים ליצירה ־תפילה אחת - מחרוזת שירים המעובדת בחופשיות ומושפעת מהמוזיקה הקלאסית הערבית והצפון אפריקאית. שמונה נגנים על הבמה "בתקווה לכוון את המחשבות והרגש לכיוון הטוב, המואר והיפה" אומרת ענבל גימשיד סולנית ההרכב.

 הערב (יום רביעי | 21:00) במזקקה ירושלים (רחוב שושן 3).

https://did.li/K1U5q


4. "תרבותקווה"  - אור נדלק במוסדות התרבות בתל אביב

בערב יום ראשון (3.12 | 19:00) מוסדות התרבות של העיר תל אביב-יפו ידליקו נרות של תקווה המסמלים את חזרתם לפעילות בצל המלחמה. במקביל ייערכו אירועים מעולמות התיאטרון, קולנוע, מוסיקה, מחול, אמנות - בסימן זיכרון, תקווה וחוזקה של הרוח הישראלית, הכוללים הדלקת נר תקווה ושירים על זיכרון  ותקווה בהלחנת המוסיקאי עילי בוטנר מתוך הצגות תיאטרון בית ליסין המצליחות: "בלוז לחופש הגדול", "אפס ביחסי אנוש" ו"לעבור את הקיר". בהשתתפות: מגי אזרזר, חן אמסלם, עילי בוטנר, עוז זהבי, חני נחמיאס, משי קלינשטיין, נועם קלינשטיין, הראל ליסמן, דורון אורן ואחרים. 

האור יידלק בסוזן דלל, במוזיאון העיר, בתיאטראות הקאמרי וגשר, במוזיאון תל אביב לאמנות, בסינמטק, במוזיאון ארץ ישראל ועוד. "תרבות היא צורך חיוני גם בימי שגרה וביתר שאת בזמני מלחמה ואין לערער על נחיצותה לטובת רוחו של אדם" אומר רון חולדאי ראש עירית תל אביב יפו.

האירועים, ביוזמת מועדון דיגיתל של העיריה, ללא עלות ובהרשמה מראש באפליקציית דיגיתל או האתר העירוני. - https://bit.ly/3GhvQmD

''תרבותקווה'' (צילום: עיריית תל אביב-יפו)
''תרבותקווה'' (צילום: עיריית תל אביב-יפו)

 5. "באך והקנטטות" – אנסמבל מצו

אנסמבל מצו פותח את העונה השלישית עם חגיגה מוסיקלית מרובת זמרים ונגנים המוקדשת לקנטטות אהובות של באך. הפתיחה תתקיים ביום שבת 9 בדצמבר (13:00) בסטודיו אנט בתל אביב. ובהמשך, בשבת 6 בינואר (11:00) בבית העם בנהלל - עם הקונצרט  "באך והקנטטות".

היצירות יבוצעו בעיבוד מיוחד לרביעיית הזמרים "אנסמבל מיזרלי", בהובלתו של זמר הבס יאיר פולישוק, ורביעיית מיתרים המצטרפת לאנסמבל מצו.  עוד בתוכנית, קטעים מובחרים מתוך המוטט הנודע ״יזו מיינה פרויידה״ (BWV 227).

מיזרלי (צילום: יואל לוי)
מיזרלי (צילום: יואל לוי)

יאיר פולישוק (צילום: פרג פרי)
יאיר פולישוק (צילום: פרג פרי)

אנסמבל מצו, הוא הרכב מוסיקלי המתמחה בביצוע מוסיקה עתיקה בכלים היסטוריים. "חשוב לנו לקיים את קונצרט הפתיחה למרות המצב, כי העם זקוק למוסיקה יותר מתמיד" אומרת דורט פלורנטין, המנהלת המוסיקלית של האנסמבל.

לסטודיו אנט, תל אביב- https://ticks.co.il/event.php?i=BfjtD7X8qh1

לבית העם, נהלל- https://eyz.smarticket.co.il