בצל הימים והמאורעות, ועם חזרתה של המלחמה, עדיין קיים הרצון להחזיר את התרבות והאמנות לחיים, שיהוו מזור למציאות הכואבת. אלו תערוכות האמנות, פסטיבלי הסרטים והפרופרמנס שכדאי שתכירו.

"איכן שפועם ליבך": הצגה בהבימה תוקדש לזכרה של עורכת מעריב שי רגב ז"ל
"בארי": תערוכה ראשונה לאחר השבעה באוקטובר‎‎‎‎‎‎‎ במוזיאון חיפה

1. "בארץ אהבתי"  - מוזיאון רמת גן
אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס, במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית נפתח מחדש. יום שני 4.12. אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס הוא אחד המקיפים בתחומו וכולל עבודות מפתח של רבים מהאמנים החשובים שהטביעו חותם על האמנות הישראלית במאה ה-20.

באמני האוסף כלולים: ראובן רובין, נחום גוטמן, משה מוקדי, אנה טיכו, ציונה תג'ר, יצחק דנציגר, יוסף זריצקי, יחזקאל שטרייכמן, אריה ארוך, אביבה אורי, אביגדור אריכא, מיכאל גרוס, אורי ריזמן, רפי לביא, משה קופפרמן, לאה ניקל, משה גרשוני, אורי ליפשיץ וגם עבודתויהם של גאל תומרקין, יאיר גרבוז, מנשה קדישמן, מיכה אולמן, יהודית לוין, תמר גטר, ציבי גבע, עידו בר אל, יוסי ברגר, עדי נס, מיכל רובנר, סיגלית לנדאו, יהודית סספורטס, , דוד עדיקא, ואחרים.

אורי ריזמן, אשה-הר (גבעות בנגב), סוף שנות ה-60 (צילום: אלעד שריג)
אורי ריזמן, אשה-הר (גבעות בנגב), סוף שנות ה-60 (צילום: אלעד שריג)

נחום גוטמן, בית הכנסת בטבריה, ארון הקודש, 1947 (צילום: אלעד שריג)
נחום גוטמן, בית הכנסת בטבריה, ארון הקודש, 1947 (צילום: אלעד שריג)

האוסף הוקם בשנות ה-80 של המאה ה-20 ביוזמתו של יוסף חכמי (הבעלים ומנכ"ל חברת הפניקס עד 2002) ואספן אמנות שבנה את האוסף בליווי אוצרים הבכירים יונה פישר ופרופ' מרדכי עומר, לצידה של מירי בן משה שהייתה אוצרת האוסף במשך כשלושים שנה. מוזיאון רמת גן מכבד כרטיסים שנקנו ולא מומשו – עד ה-31.12

2. כיסופים. רעות ישעיהו, סטודיו משלך

קיבוץ כיסופים היה חלק בלתי נפרד מנוף ילדותה של האמנית רעות ישעיהו, סבתא וסבא שלה, רות ויהודה פז גינגולד, היו בין מקימיו. הקיבוץ ובית המשפחה בפרט, הינם מוטיבים חוזרים בעבודותיה של ישעיהו בין אם בדימויים המצוירים מתוך זיכרון, או הפשטה של רגעים מההיסטוריה הפרטית המשפחתית. העבודות המוצגות בתערוכה "כיסופים" כוללות שברי זיכרון מהקיבוץ, אותם ציירה במשך השנים. 

ב-7 באוקטובר, תקפו עשרות מחבלים את קיבוץ כיסופים בעוטף עזה, עברו מבית לבית, חטפו וטבחו בבני המשפחות בביתם. . בתי הקיבוץ נשרפו, אהובים.ות נחטפו, והניצולים והניצולות פונו למקלט זמני. 

כיסופים, מונוטייפ, 2023 (צילום: דניאל חנוך)
כיסופים, מונוטייפ, 2023 (צילום: דניאל חנוך)

התערוכה "כיסופים" התגבשה ונאצרה מתוך רצון לסייע בקמפיין גיוס תרומות לשיקום הקיבוץ והעבודות המוצגות הן למכירה למען מטרה זו. התערוכה התגבשה ונאצרה במטרה לסייע לקמפיין גיוס תרומות למען שיקום הקיבוץ. העבודות המוצגות מיועדות למכירה.

לתרומה: https://charidy.com/kissufim/25127

אוצרת: ליטל מרכוס מורין

פתיחה: 8.12 - "סטודיו משלך", ירושלים.

נעילה: 5.1.2024 

 3. פסטיבל הסרטים ערבה. צוקים

החל מסוף השבוע ועד ה-8 בדצמבר מתקיים פסטיבל הסרטים ערבה. והוא מוקדש לקהל המפונים והנקלטים בערבה מדרום ומצפון. התוכנית כולל 25 סרטים מכל העולם המוקרנים במתחם ההקרנה הייחודי בישוב צוקים, תחת שמי המדבר. הערבה התיכונה הוגדרה כאיזור "ירוק" בו נשמרת שגרת חיים רגילה.

התוכנית האמנותית כוללת בין היתר את הסרטים:

"עלי שלכת" (Fallen Leaves), סרטו של הבמאי הפיני אקי קאוריסמקי; "הילד והאנפה" (The Boy and the Heron), סרטו  של הייאו מיאזאקי (Hayao Miyazaki); זיכרונות" (Memory), סרטו של הבמאי המקסיקני מישל פרנקו, "אזור העניין" (Zone of Interest), סרטו של ג׳ונתן גלייזר ועוד.

בפסטיבל מוקרן מבחר סרטים עטורי פרסים ושבחים מהפסטיבלים הבולטים בעולם,  וייקיים גם  הקרנה מיוחדת לעותק המשוחזר של הסרט "הפסיקו להיות הגיוניים" (Stop Making Sense),  סרטו של ג׳ונתן דמי (Jonathan Demme) המתעד הופעות של להקת Talking Heads במשך ארבעה לילות בדצמבר 1983, בדיוק לפני 40 שנה.

עוד בגזרת ההקרנות הקלאסיקות:  "קזבלנקה", סרטו של מייקל קורטיז בכיכובם של האמפרי בוגארט ואינגריד ברגמן. כמו כן יוקרנו  שלושה סרטים חדשים: "גבול" של רוני בהט בהשתתפות יהב וינר ז"ל שנרצח בטבח בכפר עזה; "ים טתיס" של שמר גאון בכיכובו של שלמה בראבא; "הוריקן ללי" של מאיה קסל.

פסטיבל הסרטים ערבה - יזם מפיק הקולנוע אייל שיראי בשותפות עם המועצה האזורית ערבה תיכונה.

www.aravaff.co.il

 4. פתיחת שבוע הקולנוע היהודי, ירושלים 2023

אירוע הפתיחה של שבוע הקולנוע היהודי ירושלים ה-25,  יתקיים במוצ"ש, 9 בדצמבר, בסינמטק ירושלים. ב-18:30 ייערך קוקטייל חגיגי והדלקת נר שלישי של חנוכה. ב-19:30 הקרנת הסרט "נפש אחת" | One Life בכיכובו של זוכה אוסקר, סר אנתוני הופקינס. 

זוהי דרמה מרגשת שמבוססת על סיפורו האמיתי של סר ניקולס "ניקי" ווינטון, בנקאי בריטי צעיר, לא יהודי, שהיה אחראי על מבצע הצלה של מאות ילדים על-ידי הברחתם מהשלטון הנאצי בפראג, לאנגליה.

הרעיון לסרט בבימויו של  ג'יימס האוז, נולד בעקבות חשיפת סרטון מתוך תוכנית טלוויזיה בה  הופתע נייקי על ידי עשרות הילדים  שהציל, בבגרותם, הפך ויראלי.

טריילר: https://www.youtube.com/watch?v=vag5evKiTiI

קרדיט: מתוך "נפש אחת" באדיבות בתי קולנוע לב.

5. "טווס" - תיאטרון הבית 
"טווס", פנטזיה אוטוביוגרפית מאת בנימין יום טוב, פרפורמנס אקסטרווגנטי לאדם בתחתונים. "טווס" יעלה ב-6- בדצמבר בתיאטרון הבית. זהו מופע שמנסר את השקר של הזהות העקבית והאחידה, פולט דמויות עזות, ארכיטיפיות ואפויות למחצה ומדביק שוב את חתיכות הבוץ לכדי ישות אחת, אדם אחד לא יציב שנספג בתוך סיטואציות מופרכות, מתבונן בהן ומשתנה יחד עמן.

במרכז הפנטזיה, בנימין יום טוב, שחקן ויוצר בתחום התיאטרון שבליווי מוזיקה אלקטרונית חיה, הוא מלהטט בין קטעי סטנד אפ, תיאטרון טוטאלי ותיאטרון חזותי ומחפש להגדיר מחדש את כוחו של המופע החי. המופע כולל עירום מלא.
https://www.habait-theatre.org.il/he/712