עם אמונה ורצון לשמור על עורף חזק במלחמה להציע נחמה, הפוגה תרבותית וגם לתמוך ולחזק את היוצרות והיוצרים - עולם התרבות עושה מאמץ לחזור לפעילות גם כשהתותחים רועמים. פסטיבלים, קולנוע, אמנות בשיתוף פעולה יהודי ערבי, גרפיטי להנצחת גיבורי אופקים ועוד.

"ראיתי בזה שליחות": התערוכה המצמררת שמתעדת את קיבוץ בארי לאחר השבת השחורה
בצל חזרת הלחימה, קיים הרצון למזור: אלו אירועי התרבות שכדאי שתכירו

1. הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים. הגרסה ההיברידית

הפסטיבל לסרטי נשים בירושלים חוזר בשנתו הרביעית ויתקיים בתאריכים 25-28 בדצמבר במתכונת היברידית. הקרנות ואירועים יתקיימו בסינמטק ירושלים בשכונות ובאתרים נוספים ברחבי העיר (מכון ואן ליר, המזקקה, המפעל ועוד) בנוסף, יוצע מבחר סרטים לצפייה ללא תשלום, דרך אתר הפסטיבל. 

הפסטיבל הבינ״ל לסרטי נשים, נוסד ומנוהל אמנותית ע"י ליהי סבג ושירה מישר, חרט על דגלו לתת במה ייחודית לנשים יוצרות קולנוע,  כשהלב הפועם של הפסטיבל הוא פרוייקט הקרנות סרטים במקלטים לנשים נפגעות אלימות שמצבם הורע בעקבות המלחמה, ומפגשים עם יוצרות הקולנוע וסדנאות.

הסרט "אלף ואחד" (A Thousand and One) יפתח את הפסטיבל. זהו סרט הביכורים של איי. וי. רוקוול, העוקב אחר אשה שחורה מהארלם בגילומה של השחקנית והזמרת טיאנה טיילור, שחוטפת את בנה משירותי הרווחה. ומלווה את האם והילד במשך שלושה עשורים. 

עוד בפסטיבל: מחווה לבימאית תסריטאית והשחקנית מיכל בת אדם יקירת הפסטיבל והקרנת סרטה החדש "הילה". במרכז העלילה סיפורה של הילה אם חד הורית לנעמי בת ה-7, ושובו של אבי בתה שאינו מודע לקיומה. 

הילה (צילום: יואב קוש)
הילה (צילום: יואב קוש)

פוקוס דרום: הקרנת שבעה סרטים קצרים נבחרים מהשנים האחרונות מפסטיבל קולנוע דרום.

קצרות: אירוע הפיצ'ינג, עם מענק של 140 אלף שקלים לתסריט הזוכה.

א-קיצער- חממת יוצרות חרדיות.

תחרות הסרט העצמאי הקצר: נושאת פרס כספי. בהשתתפות 17 יוצרות.

ותחרות סרטי סטודנטיות בהשתתפות 11 יוצרות. https://www.jwff.co.il/

2. חממת סם שפיגל ה-12. אורח הכבוד אדוארד ברגר

חממת סם שפיגל לקולנוע בינלאומי ה-12 תיפתח ביום שני (.12.2023) עם 12 פרויקטים קולנועיים מפולין, הולנד, קרואטיה, הונגריה, צרפת וישראל. ביניהם נמנים פרויקטים של זוכה פרס דב הכסף לבמאי הטוב ביותר בפסטיבל ברלין 2021, דנש נאגי מהונגריה (Natural Light),  וכי פרס CineLink בפסטיבל סרייבו, אוליבר רודולף וזיגמונד קונגל  המפיק הפולני מאצ'יי סוביישצ'נסקי, שסרטיו הקצרים הקודמים הוקרנו בברלין ובלוקרנו, הבמאית הישראלית אלינור נחמיה, שסרטיה הקצרים השתתפו במסגרת "שבוע הביקורת" בקאן ובפסטיבל טורונטו; ועומר שטרנברג הישראלי, שסרטו הקצר ״המאזין״ הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין.

אורח הכבוד הוא הבמאי והתסריטאי הגרמני אדוארד ברגר שסרטו "במערב אין כל חדש" זכה בארבעה פרסי אוסקר ושבעה פרסי באפטא ועוד. שיפתח את החממה ויעביר כיתת אמן.

דנה בלנקשטיין-כהן ומור אלדר (צילום: יוסי צבקר)
דנה בלנקשטיין-כהן ומור אלדר (צילום: יוסי צבקר)

"ליוצרות ויוצרי הקולנוע, יש אחריות על עיצוב מציאות ושמירה על ערכי האנושיות וההומניזם. מתוך מחויבות עמוקה זו, אנו רואות תפקיד מהותי בהמשך היצירה בעת הקשה הנוכחית" אומרת  דנה בלנקשטיין-כהן, מנהלת ביה״ס סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה בירושלים.  www.filmlab.jsfs.co.il

3. גרפיטי להנצחת גבורת תושבי אופקים.  האמן ארד לוי 

אמן הגרפיטי המוביל ארד לוי, המצייר ברחבי העולם  יזם בשיתוף עם אלעד מזמר מהלך של עשייה יצירתית והחל לצייר ציורי גרפיטי ענקיים על קירות ברחבי הארץ להעברת מסרים של אחדות, הוקרה וזיכרון מהשבת שחורה ב-7.10.2023.

כחלק מהמהלך, משקיעים השניים בציור גרפיטי המספר את סיפור הגבורה של תושבי העיר אופקים שנלחמו בחירוף נפש מול המחבלים שחדרו לעיר, ובחסות בנק הפועלים, את הגרפיטי עצום המימדים שגודלו כ-80 מ"ר צייר ארד לוי על קיר בניין  ברחוב התמר שבשכונת מישור הגפן באופקים, מול ביתה של רחל אדרי רבת התושיה, שנלקחה ביחד עם בעלה כבני ערובה בידי המחבלים.

ציור הגרפיטי של האמן ארד לוי לגיבורי העיר אופקים בחסות בנק הפועלים צילום  (צילום: באדיבות ארד לוי ואלעד מזמר )
ציור הגרפיטי של האמן ארד לוי לגיבורי העיר אופקים בחסות בנק הפועלים צילום (צילום: באדיבות ארד לוי ואלעד מזמר )

הציור שהושלם בתוך שבוע, מתמקד במסרים של אחדות, קהילתיות, השגחה עליונה ועיר של גיבורים והקיר הפך לאתר הנצחה לגיבורי העיר אופקים.

 4. מוזיאון וילפריד מארח את  הגלריה השיתופית הערבית כברי 

מוזיאון וילפריד ישראל בקיבוץ הזורע , מארח את הגלריה השיתופית היהודית-הערבית כברי שנסגרה עם תחילת המלחמה. גלריה כברי מציגה במוזיאון המארח תערוכה קבוצתית שמחדדת את הרעיון לדרך חיים שיתופית יהודית וערבית בגליל, שהיא בבחינת תעודת זהות של מפעל תרבותי המתקיים לאורך שנים, לקידום חיים משותפים, וניסיון לחזק את רקמת החיים הפרומה, לטפח את תחושת האמון בין בני אדם, ולאפשר לרגע אחד קטן ביטחון, מתינות, אבל והפוגה.

בתערוכה מציגים האמנים: אמירה זיאן, אשרף פואח’רי, גבריאלה וילנץ, ג’וזיאן ונונו, דובי הראל, דועא בסיס, דרורה דקל, זיו שר, יעל כנעני, מיקי צדיק, נעם ונטורה, סאהר מיעארי, פאיזה חדד ושלומי חגי. 

אוצרות: שיר מלר ימגוצ’י ותמר הורביץ ליבנה. 

נעילה: ב-30 בדצמבר.

אתר: http://www.wilfrid.org.il/?p=5466

5. "הילד"- סרטו של יהב וינר ז"ל - מרכז תרבות אניס

"הילד", סרט הסטודנטים הקצר שכתב וביים יהב וינר ז"ל שנרצח בביתו בכפר עזה כשהגן על אשתו ובתם התינוקת, יוקרן ב-17 בדצמבר במרכז תרבות אניס מטעם עירית תל אביב יפו.

הסרט מביא את סיפורם של אב ובן; אבינועם בן ה-60 (יורם טולדנו) ובנו הבכור ברק בן ה-25 (נמרוד פלד), חקלאים מקיבוץ עוטף עזה, האחראים על השקיית החלקות החקלאיות של הקיבוץ שבסמוך לגדר המפרידה בין עזה לישראל. חברי הקיבוץ עומדים בפני סבב קרב נוסף מול רצועת עזה, אבינועם וברק מתמודדים עם המצב כל אחד בדרכו: אבינועם מתעקש להמשיך בשגרה ובעבודתו בשטח, ואילו ברק, הלוקה בפוסט טראומה, מתקשה לעצום עיניים ולהמשיך כרגיל.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם אשתו של יהב וינר ז"ל, שי לי עטרי.

ההכנסות מהאירוע יועברו כתרומה למשפחתו של יהב וינר ז"ל.

 https://bit.ly/3R6oWFB