גם כשהלב בעזה והדאגה כוססת, נושאים עיניים על האור שזורח בתקווה מעולם התרבות. עם אירועים ספרות, תיאטרון קלאסי, מוסיקה יהודית וקולנוע.

פרידה מעדנה מזי"א: מי שרצתה להיות שחקנית - והפכה לגברת הראשונה של המחזאות הישראלית
אור, תקווה ונחמה: עולם התרבות ממשיך להירתם למען הקהל

1. בית ביאליק של עיריית תל אביב יפו. פתיחה מחודשת
ביום הולדתו ה-151 של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, ב-21.12 ייפתח מחדש בית ביאליק בתל אביב, לאחר שיפוץ ממושך. לאורך היום ייערכו אירועים מיוחדים בהם: סיורים בבית למבוגרים ולילדים; השקת סדרת אירועים ספרותיים תחת הכותרת: "מצפן: שיחות על המקום בעקבות חמש יצירות מופת. "האומץ לחולין", לאה גולדברג; "השבר הסורי אפריקני", אבות ישורון; "אמא עם ילד", דליה רביקוביץ; "פה ושם בארץ ישראל", עמוס עוז; ו"דולי סיטי", אורלי קסטל בלום. בהשתתפות סופרים, משוררים ואנשי רוח ובליווי מוסיקלי. 

בית ביאליק (צילום: תום פורת)
בית ביאליק (צילום: תום פורת)

"האומץ לחולין" של לאה גולדברג היא האירוע הפותח לסדרה שיתקיים ב-28.12 |20:00.

www.bialikmuseum.org.il


2. מכתבים אל הבית – בית אריאלה
"מכתבים אל הבית" - מופע בעקבות מכתביהם של סופרות וסופרים, אנשי רוח עבריים/ות על המצב.  זהו פרויקט מיוחד של מרכז תרבות בית אריאלה המציג אסופת מכתבים פרי עטם של סופרים ואישי רוח מובילים בהם: יוסי סוכרי, רוני סומק, שהרה בלאו, אתגר וקרת ואחרים, המבקשים ללכוד ולשקף את רוח הזמן. הכותבים פונים למדינה או לנמען אחר לבחירתם ומשרטטים את הרגע ההיסטורי הכואב, בו מצויה מדינת ישראל מנקודת מבטם האישית. הטקסטים יעסקו במתח שבין האישי ללאומי ובגורלו ועתידו של העם היהודי. המופע עולה כחלק מסדרת אירועי "ברוח הזמן" של עיריית תל אביב יפו וספריית בית אריאלה המתקיימים לאורך כל השבוע, על מקומה של המילה הכתובה בצל המלחמה.

המופע בהשתתפות: יוסי מרשק, אפרת בן צור, ערן צור ואלון פרידמן

וידאו: קטיה שפליבה, יוצרי ועורכי המופע: יולי שפירא ואולה פרמינגר

יום שלישי |12.12 | 19:00 | בית אריאלה, תל אביב

3. מוסיקה יהודית- מהקלאסי ועד כלייזמר – מרכז מורשת בגין
כמענה לפוגרום בתושבי עוטף עזה ולגל האנטישמיות בעולם, עמותת "העולם המרהיב של המוסיקה היהודית" בראשותו של היזם והיו"ר יעקב פישר, מעלה סדרת מופעי מוסיקה יהודית מגוונים – מהקלאסי ועד לכלייזמר שיתקיימו מה-17- 31 בדצמבר באודיטוריום של מרכז מורשת בגין, ירושלים.

"מוסיקה יהודית היא מוסיקה הנוצרת על ידי יהודים עבור יהודים, כיהודים" כך הגדיר אותה הפילוסוף קורט סאקס.

בסדרה החדשה תנוגן  מוסיקה קלאסית בהשפעות יהודיות, מוסיקת כלייזמר, פיוטים ומוסיקה יהודית מקסיקנית בסגנון "מריאצ'י" בביצוע תזמורות והרכבים ירושלמיים.

מריאצי  (צילום: אוקסנה בר)
מריאצי (צילום: אוקסנה בר)

25% מהכנסות הקונצרטים ייתרמו לשיקום יישובי העוטף


4. הטנקיסטיות – סרט עלילתי חדש 
יוצרות הסרט "שבע ברכות",  הנציג הישראלי לאוסקר: הבימאית איילת מנחמי והתסריטאית אלינור סלע, משתפות פעולה עם המפיקים אהוד בלייברג ("תמונת ניצחון") ורונן בן טל ("שבע ברכות") ועובדות על יצירת סרט חדש. הסרט בהשראת הקרב ההיסטורי של הטנקיסטיות שלחמו בשבעה באוקטובר בקרב שריון, קרב שלראשונה בתולדות המלחמות בעולם, נוהל על ידי נשים, וחיים רבים ניצלו בזכותן. 

הסרט יעקוב אחר זירה נוספת שקדמה לקרב - מאבקן הנחוש של הצעירות להשתלב בחיל השריון כלוחמות.

הסרט הוא הפקה ישראלית בינלאומית. הצילומים יחלו בסתיו 2024.


5. איפיגניה באוליס –  סטודיו למשחק ניסן נתיב
תלמידי ותלמידות שנה ג' בסטודיו למשחק ניסן נתיב, תל אביב יעלו לבמה את המחזה ״איפיגניה באוליס״ מאת אוריפידס, בבימויו של  כפיר אזולאי עליו עבדו במהלך השנה האחרונה.

זוהי טרגדיה יוונית המתרחשת בתקופת מלחמת טרויה, המעלה שאלות מוסריות דרך ההתלבטות של אגמננון כמנהיג ומצביא: בין הקרבת בתו להבטחת נצחונו במלחמה, לבין הפסד.  המחזה יוצג מה-20-30 בדצמבר.

ביום חמישי 28.12 בתום ההצגה יתקיים פאנל עם ד״ר ג׳רמי פוגל בו יידונו סוגיות העולות מתוך המחזה, ומתכתבות עם המציאות השחורה אליה נקלעה מדינת ישראל ב-7.10.

 https://www.nissan-nativ.org.il/he/535