עולם התרבות ממשיך להירתם כדי להביא לקהל מיצירתו. תיאטרון, אמנות, מוסיקה - הנה כל מה שחשוב לדעת ולהכיר בחודש הקרוב. 

פרידה מעדנה מזי"א: מי שרצתה להיות שחקנית - והפכה לגברת הראשונה של המחזאות הישראלית
ספרות, תיאטרון קלאסי ומוסיקה יהודית: עולם התרבות ממשיך לספק נחמה

1. פסטיבל האזרח כאן תיאטרון ניקו ניתאי
גם בעיצומה של המלחמה פסטיבל "האזרח כאן" להצגות מקור בנושא זכויות אדם ואזרח, מסתכל למציאות בעיניים. אירוע הדגל השנתי של תיאטרון ניקו ניתאי,  בניהולה האמנותי של דורית ניתאי נאמן, ייערך בין התאריכים 24-27 בדצמבר ויתארח הפעם, בתיאטרון החנות בבית טפר ובמוזיאון תל אביב.

הפקות הפסטיבל מציגות מגוון קולות יצירתיים ונושאים שמתחברים לזמן ולמקום: פְּליטוּת, פוסט טראומה, שייכות, דחיקת נשים לשוליים במרחב העבודה ומקומו של היוצר במציאות משתנה. 

"אל תקרא לי פסטרמה" דרמה קומית מאת איתי ורותם ולמן על התמודדות עם פוסט טראומה והשלכותיה היומיומיות; "חיבור ניתוק", דרמה אנושית פיוטית שבמרכזה פליטה מאוקראינה הנקלעת בטעות לעבודה באתר אינטרנט שמספק שירותי שיחות ארוטיות; "בלי חלון", קומדיה סוריאליסטית פרועה על נשים במרחב העבודה; "מה שהבנתי על החיים", דרמה קומית על נשים, חברות ומה שביניהן; "מחזה: AI", על אמנות, יצירה וטכנולוגיה. חלק מהמחזות שהיו אמורים לעלות נדחו בשל גיוס למילואים של חלק מהשחקנים.

כמיטב המסורת, יארח הפסטיבל מרתון שירה חברתית. תחת הכותרת: "שירה בחזית", שיוקדש לשירי משוררים בנושא מלחמה. את האירוע ערכה המשוררת, ציפי שחרור. 

אירועי הפסטיבל ייפתחו בערב שירה בציבור בהובלת איריס לונדון-זולטי (גיטרה ושירה). אנסמבל תיאטרון ניקו ניתאי יציג את "המבול", עיבוד אקטואלי למחזה מאת מיכאל סבסטיאן הבוחן מחדש את מושג הסולידריות בזמן אסון המאיים להמיט חורבן. 

בתום ההצגה יוענק פרס "האמן כאן" לשחקן האנסמבל, מרטין בלומנפלד.

 https://nikonitai.smarticket.co.il/

2. מתקווה לשלום. תערוכת ציורים של חברות סטודיה
גם בית כנסת יכול לשמש לוקשיין  לתערוכת אמנות. שלוש אמניות חרדיות ירושלמיות מציגות בבית הכנסת ישורון בירושלים, תערוכה ציורים חדשה "מתקווה לשלום" המתכתבת עם רוח התקופה. שלוש האמניות חברות סטודיה מבית נשים וסיפורים בירושלים: מנוחה ינקלביץ', ברכה כהן (ברכת כהן) וחנה זריצקי. בעבודות המוצגות בבית הכנסת במהלך חג החנוכה (עד ה-14.12) 

עלייה לרגל (צילום: ציור: מנוחה ינקלביץ)
עלייה לרגל (צילום: ציור: מנוחה ינקלביץ)

אהבת עולם (צילום: ציור: חנה זריצקי)
אהבת עולם (צילום: ציור: חנה זריצקי)

אסמבלז' על קליפות ביצים של ברכה כהן, "הכותל" של האמנית הרב תחומית חנה זריצקי ו"עליה לרגל" של מנוחה ינקלביץ'.

https://www.jerusalem.muni.il/he/residents/promoting-women/women-and-stories

3. מפגש מוסיקלי בין תזמורת קלאסית לקרקס נודד. אודיטוריום חיפה
התזמורת הסימפונית חיפה מארחת מפגש מוסיקלי מפתיע ומשעשע בין תזמורת קלאסית בהובלתו של המאסרו רוני פורת לקרקס הנודד של הליצן סנצ'ו (ירון גושן). המפגש מותאם לכל המשפחה ויתקיים באודיטוריום חיפה ב-17.12 | 17:00

במהלך המופע "מאסטרו – תזמורת! סנצ'ו – קרקס!" מתגלה שחלומו של הליצן סנצ'ו הוא לנצח על תזמורת קלאסית. זהו מופע מוסיקלי-תיאטרלי, מלא הומור ותנועה בהשתתפות אמנים מובילים בתחומם במגוון מיומנויות הקרקס עם אביזרים ותלבושות ייחודיות. 

בקונצרט יבוצעו קטעים נבחרים מתוך "העטלף" של שטראוס, "הליצנים" של קבלסקי, "צלילי המוסיקה" של רוג'רס, אגם הברבורים של צ'ייקובסקי ועוד הפתעות.

ניצוח: רוני פורת

משחק: הליצן סנצ'ו.

4. גלריה שלוש  מארחת קונצרט מחווה לאמני העוטף
גלריה שלוש תקיים קונצרט מחווה, כחלק מתמיכתה המתמשכת באמני עוטף עזה ובית הספר לאמנות מכללת ספיר בשדרות. הקונצרט עם רביעיית טוסקניני שחבריה הם נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

בתוכנית: מוצרט - חמישיית קלרינט .581k ; אסטור פיאצולה - טנגו בלט; בנדולים - קדנסיה )עיבוד - דניאל רינג ; בלה קובאץ׳ - שלום עליכם; גרשווין - להוליך את הכלב; יוחנן זראי - גן השקמים )עיבוד - להב שני.

הקונצרט בשיתוף נגן הקלרינט יונתן הדס

גלריה שלוש, תלאביב

יום שני 18.12|19:00 

מינימום לכרטיס יחיד: 1000 שקלים. ההכנסות יתרמו לאמני העוטף

https://www.goshow.co.il/show/order/15402/40942

קליפ טעימה מהקונצרט:

https://www.youtube.com/watch?v=NjKCfy6hopA

5. יצחק ירושלמי. תערוכת צילומים ב"מוסררה"
תערוכת צילומים: פוטופואטיקה מס' 12:  יצחק ירושלמי | Fête naïve

תוצג במסגרת פסטיבל "מנופים" בירושלים ותושק |ביום חמישי 14.12 |19:30 

ב"מוסררה" בית הספר לאמנות וחברה ע"ש נגר. הצילומים לקוחים מתוך ארכיון תצלומים של שכונת מורשה, רמת השרון מהשנים 1960-1970. יצחק ירושלמי צלם אוטודידקט שעלה עם משפחתו מטהרן בשנת 1949 שהשתכנה במעברת מורשה ברמת השרון. 

ירושלמי התוודע לצילום כילד חוץ בקיבוץ חוקוק. ומכספי עבודות מזדמנות שחסך, רכש מצלמה מתוצרת יאשיקה. בגיל 13 החל לצלם את קהילת העולים תושבי המעברה, ובהמשך את קהילת שכונת מורשה. 

המצלמה של ירושלמי מתפקדת כתחליף למבט, שנעדר מחיי היומיום של עולים מן המזרח, שחיו בשולי החברה. עין המצלמה של ירושלמי מכוננת חיים בקרב הקהילה המצולמת, מלכדת ומעצימה אותה, ללא התרסה וללא מחאה פוליטית או חברתית נראית לעין.

לפני חמש שנים החל ירושלמי לפרסם בדף הפייסבוק "זיכרונות ילדות רמת השרון" את התצלומים שצילם בצעירותו, "על מנת שהתושבים ייהנו ויתרשמו מן העבר של השכונה". תצלומיו זכו לאלפי תגובות. 

אלברט סויסה, אוצר התערוכה, התוודע לירושלמי ולארכיון תצלומיו, והחל לכתוב עליו במסגרת מחקר שטח על צלמי הפריפריה בתמיכת קרן פלומס. לצד הצילומים, יוצגו בתערוכה שירים של המשוררים.ות ויקי שירן, ארז ביטון וזמירה פורן ציון.

מתוך התערוכה (צילום: יצחק ירושלמי)
מתוך התערוכה (צילום: יצחק ירושלמי)

נעילה: 3.1.2024

https://musrara.co.il/currant-exhibition/