תיאטרון חדשני וקלאסי, פסטיבל אמנים בעלי צרכים מיוחדים, מחול ישראלי שירת המונים ועוד. עולם התרבות בעשיה מתמדת. כי תרבות היא הכרח.

"ההיבריס לא נעלם": לאורה ריבלין נעה בין דמותה של גולדה מאיר למופע חדש
אבל בעולם התרבות: השחקן והזמר שמעון ישראלי הלך לעולמו בגיל 91

1. "איך להישאר הומניסטית אחרי טבח, ב-17 צעדים". תיאטרון יפו

"איך להישאר הומניסיטית אחרי טבח,  ב-17 בצעדים" - ערב מיוחד שיתקיים בתיאטרון יפו, מוצ"ש | 2312 | 20:00  

בחלקו הראשון של הערב יוצג מחזה הנושא את אותו השם, מאת המחזאית מאיה ערד יסעור, ובחלק השני - קריאה מבוימת של המחזה "שבע ילדות יהודיות" מאת קאריל צ'רצ'יל.

המחזה שמוצג ב-15 תיאטראות ברחבי אירופה, נכתב עשרה ימים לאחר טבח ה-7 באוקטובר. לדברי המחזאית המחזה לוכד את המאבק שרבים מאיתנו חוו בין רגשות סותרים של נקמה ואובדן חמלה, לשמירה על השקפת עולם הומניסטית.

בימים אלה מוצג באירופה מחזה נוסף של מאיה ערד יסעור "אמסטרדם" במרכזו  כנרת ישראלית בחודש התשיעי להריונה שגרה באמסטרדם ומקבלת שבון גז מנופח, שמקורו, כך מתגלה בחשבון גז לא משולם מאז 1944.

מאיה יסעור (צילום: עדי סגל)
מאיה יסעור (צילום: עדי סגל)

2. פסטיבל לב ישראלי. אמנים ויוצרים בעלי צרכים מיוחדים. אשדוד

הפסטיבל "לב ישראלי", ביוזמת החברה העירונית לתרבות ופנאי, אשדוד ובניהולו האמנותי של עו"ד יוסי עטר, יתקיים ב-26-28 בדצמבר. במסגרת הפסטיבל יתקיימו מופעים בהשתתפות אמנים ויוצרים עם וללא צרכים מיוחדים, מתחומי המוסיקה, תיאטרון, צילום, ציור וקולנוע ועוד.

בין המשתתפים: הפסנתרן המחונן איתי בנישו שנמצא על הרצף האוטיסטי ויופיע לראשונה במופע סולו וירטואוזי, ואלרי חמאתי ולהקת "אביבים", אריק סיני, עילי בוטנר ורועי בר נתן, אבי סינגולדה יארח את האמנים המיוחדים הפסנתרן איתי בנישו והגיטריסט עודד אוחיון, להקות "הרמוניכאן", "דיאז" ו"ים אהבה"  בהן מופיעים אמנים בעלי צרכים מיוחדים, הזמר עמק עמרמי המתנייד על כיסא גלגלים והמוסיקאי סער בוכבינדר הנמצא על הרצף האוטיסטי במופע מחווה לאריק איינשטיין, אסופת סרטים בהם "זה אח שלי" של חגית רון רבינוביץ' ואייל רובינשטיין, "אוטיסטה LIVE" מופע סוחף של האמן דניאל עמית, אוטיסט גאה המנפץ סטיגמות על אוטיזם ועוד. 

סינגולדה (צילום: שירלי אופטובסקי)
סינגולדה (צילום: שירלי אופטובסקי)

פסטיבל "לב ישראלי" שזוהי שנתו השלישית, נולד מתוך אמונה כי תרבות ואמנות מהוות גשר לחיבור בין אנשים, ופועל להעלאת המודעות לשילוב אמנים עם צרכים מיוחדים בכלל אירועי התרבות בישראל. 

מופעי הפסטיבל יתקיימו במוסדות התרבות והאמנות באשדוד. האירועים מונגשים וחלקם מתורגמים לשפת הסימנים. 

3. "באלה הידיים" מופע הבכורה ללהקת המחול "הורה ירושלים"

מופע מחול חדש "באלה הידיים" של הלהקה הבוגרת של "הורה ירושלים" יוצא לדרך. המופע, שעבר עיבוד והתאמות לרוח התקופה, מורכב מ-16 רקדני הלהקה, רבים מהם חיילים בסדיר ובמילואים.

המופע משלב ריקודים בסגנון מודרני לצד ריקודי פולקלור ישראלי, המחזיקים את הכאב והשמחה בדינמיקה מיוחדת של מציאות ותקווה. את המופע ילווה נגן אקורדיון בפס קול מיוחד של צלילי הארץ.   

מופע הבכורה של "באלה הידיים" יתקיים בבית העם בירושליםביום חמישי | 28.12 |20:30. המופע פתוח לקהל הרחב ללא עלות, אך המשתתפים מזומנים לתרום לפעילות ש"הורה ירושלים" מקיימת בהתנדבות לטובת המפונים וכוחות הביטחון. 

ניהול אמנותי: דניאל דראי ולירון אזולאי

נגן אקורדיון: מתן מזרחי

4. אנטיגונה. אנסמבל תיאטרון תמונע

אנטיגונה של סופוקלס מתקיימת על רקע מלחמה ומגפה וסוחבת טרגדיה משפחתית, שני אחים שרצחו זה את זה במאבק על השלטון. המחזה הקלאסי עובד לפני ה-7 באוקטובר וכאילו חזה את הטרגדיה של הפרט ושל משפחה בעקבות שליט שדואג לעצמו, מאבד אמפתיה ושבוי בתוך עיוורון.

אייל שכטר באנטיגונה (צילום: דוד קפלן)
אייל שכטר באנטיגונה (צילום: דוד קפלן)

אנטיגונה העכשווית היא קודם כל אישה, וגם שחקנית, שדרך התיאטרון מתבוננת על מציאות בלתי אפשרית מנקודת מבט של אשה ישראלית.

האמנות יוצאת מהבטן של היוצרים/שחקנים. הם נשלפים מהדמויות, שואלים, כואבים, אירוניים על התפקיד ועל הסיטואציה שהם מגלמים. לאט לאט השחקן מתערבב עם הדמות.

בימוי עיבוד וכתיבה: נאוה וקרמן. 

תיאטרון תמונע

מוצ"ש |6.1.2024 | 18:00 |

יום שישי |23.2.2024 | 16:00 |

מוצ"ש |23.2.2024 | 18:00 |

https://youtu.be/Z6dOmv5fCj4

5. "קולולן"- שירת המונים בסימן גבורה נשית. תיאטרון הקאמרי

אירוע "קולולן – קולות של גבורה" - שירת המונים בסימן הגבורה הנשית במלחמת חרבות ברזל, בהפקת וביוזמת עיריית תל אביב-יפו ובהשתתפות כאלף נשים וגברים שיבצעו יחד ובהובלת הזמרת ריטה את שירה "בוא". 

בין המשתתפות באירוע: לוחמות זרוע האוויר, הים והיבשה, רופאות מצילות חיים, נשים הנאבקות על השבת קרוביהם שנחטפו, עובדות סוציאליות פעילות חברתיות ועוד.  בגיבורות הבולטות שיקחו חלק באירוע: מיס עולם לשעבר לינור אברג'יל, אשת התקשורת לוסי אהריש, ד"ר רונית אלמוג, רופאה בכירה בביה"ח "איכילוב", רפ"ק מאלי שושנה שוטרת ומתנדבת מד"א, נורית כהן מתנדבת זק"א, עו"ס מירי ברברו אלקיים מנהלת אגף במינהל השירותים החברתיים של עיריית תל אביב-יפו, עמית הדר מתנדבת מד"א הפעילה החברתית רותי רודנר מהחמ"ל האזרחי, ואילה נוי מאיר מתנדבת מיזם "אדמה לאדם".

האירוע יתקיים בתיאטרון הקאמרי  ביום רביעי | 20.12 | 19:30 |

לפרטים  https://bit.ly/3RIKF8a