קונצרט חגיגי, האופרה "תיאודור" תהפוך לסרט קולנוע, פוסט טראומה בתיאטרון, דוקו על האירועים בפסטיבל נובה, ומחול של תקווה. גם כשלא קל והמלחמה נמשכת - עולם התרבות מוסיף ליצור ולהציג.

פסטיבל אמנים בעלי צרכים מיוחדים ושירת אמנים: עולם התרבות מסרב להרים ידיים
"ההיבריס לא נעלם": לאורה ריבלין נעה בין דמותה של גולדה מאיר למופע חדש

1. פתיחת עונת הקונצרטים -  התזמורת הסימפונית חיפה

התזמורת הסימפונית חיפה פותחת את עונת 2023/24 במסגרת הסדרה הקלאסית הגדולה. בקונצרט שיתקיים ב-24-25 בדצמבר באודיטוריום חיפה בניצוחו של היועץ המוסיקלי לתזמורת והמנצח הראשי, יואל לוי, שזו שנתו השלישית בתפקיד ובהשתתפות הסולנית אוקסנה שבצ'נקו שזוכה להכרה בינלאומית כפסנתרנית וכסולנית מובילה - ינוגנו שלוש יצירות בארבר: אדג'יו, בטהובן: קונצ'רטו לפסנתר מס. 5 הקיסר ובטהובן: סימפוניה מס. 5.

יואל לוי (צילום: Kevin Abosch)
יואל לוי (צילום: Kevin Abosch)

בעונה החדשה עושה התזמורת צעד נוסף בהתקדמותה המקצועית ובביסוס מעמדה כגוף מוסיקלי מוביל ומציגה שורה של סולנים בינלאומיים מהארץ והעולם שנעתרו להזמנה לנגן עם התזמורת, שתי אופרות בבימוי מלא, עלייה במספר הקונצרטים בהובלת מנצחות וסולניות ובמה נרחבת לסולניות וסולנים מתוך נגני התזמורת, מגוון מוסיקאלי רחב  עם השקתה לראשונה של סדרה קאמרית ועוד.

2. האופרה "תיאודור" כסרט קולנוע

לראשונה בישראל, אופרה מצולמת בהפקת ענק בתקציב הפקה של סרט קולנוע. האופרה הישראלית בשיתוף עם "אלהקום" מחברות ההפצה הגדולות בישראל חברו ביחד עם "יוניטל" העולמית להפיק ולצלם את האופרה המקורית בעברית  "תיאודור" מאת יונתן כנען ועידו ריקלין אשר תוצג באופרה הישראלית בסוף השבוע הקרוב.

האופרה "תיאודור" שבמרכזה דמותו של חוזה המדינה, עלתה לראשונה בחודש מאי 2023 וזכתה לשבחים ולהצלחה גדולה, לפיכך הוחלט באופרה הישראלית לפתוח את העונה החדשה עם שתי הופעות נוספות של "תיאודור". שתיהן יצולמו בצילום מולטי קאמרה בהובלת פרימנטל ישראל – זרוע התוכן של פרימנטל העולמית.

תיאודור (צילום: יוסי צבקר)
תיאודור (צילום: יוסי צבקר)

"כשראיתי את 'תיאודור', הבנתי מיד שכל העולם חייב לראות את האופרה הזו. אין דבר יותר ציוני וחובה לכל יהודי לראות ולהבין מאיפה התחיל המפעל הציוני" אומר עמי אלה מבעלי אלהקום. האופרה המצולמת תופץ לגופי שידור בעולם ובארץ.

3. "זריחה שחורה - עדויות מהטבח בפסטיבל נובה"

הסרט הדוקומנטרי "זריחה שחורה" מציג את אירועי השבת ב-7.10.2023 במסיבת ה"נובה" שהתקיימה ברעים, מנקודת מבטם של הניצולים. הסרט מביא עדויות ראשוניות שצולמו ימים ספורים אחרי הטבח וסרטונים אישיים שצולמו בשטח על ידי צעירים שהיו במסיבה, והם מדברים על חווית ההישרדות שחוו בשעות הארוכות של מתקפת הטרור.

כ-3500 איש ואישה הגיעו למסיבה, כ- 400 נרצחו ועשרות נחטפו, אלפים מהם נפצעו. ניצולי המסיבה מספרים על הבחירות שנעשו ברגע האמת, במודע ושלא במודע ותוצאותיהן.

מטרת היוצרים בעשיית הסרט היא הכרת העולם בטבח המזעזע.גרסה מקוצרת של הסרט שודרה ברשת הטלוויזיה הציבורית בגרמניה

ZDF וב -ARTE צרפת, וזכתה לתהודה ציבורית.  הגרסה הארוכה שתשודר בבכורה ב- כאן 11, נמכרה לשידור בשלל ערוצים ופלטפורמות בעולם: בברזיל, (Record TV) בלגיה (VRT) , דנמרק (DR) בשירות BBC World, ועוד. הסרט הוא קופרודוקציה ישראלית – גרמנית של היוצרים הישראלים יוסי בלוך, נועם פנחס ודוקי דרור.

מוצ"ש | 23 בדצמבר | אחרי החדשות ב- כאן 11 וב- כאן BOX

4. שחקי שחקי. ערב מחול חדש של רנה שינפלד

הכוריאוגרפית ואשת המחול רנה שינפלד היתה עסוקה בתכנון ערב לציון 45 שנים ללהקתה, 60 שנים ללהקת "בת שבע" שהיא ממייסדיה ויום הולדתה ה-85. אבל אז פרצה המלחמה.

"כל הזמן שאלתי את עצמי האם הריקוד מדבר מספיק חזק והאם יש לו זכות קיום ליד המלחמות והרוע האנושי שבני אדם יוצרים.... האם יש לי זכות ליצור או להיפך האם חובתי ליצור דווקא בימים אלה?". והיא עונה לעצמה: "אני מתחברת למשפט הידוע "אמנות או נמות". 

חשוב לי להמשיך את שרשרת היצירה, להגיע לקהל שזקוק כל כך לאמנות כתומכת. האמנות מחזיקה אותי, במיוחד בימים אלו. אני מרגישה חובה להמשיך ליצור ו"לשחק" היא אומרת.

שחקי שחקי. רנה שינפלד (צילום:  הראל קיי)
שחקי שחקי. רנה שינפלד (צילום: הראל קיי)

שחקי שחקי. רנה שינפלד (צילום:  הראל קיי)
שחקי שחקי. רנה שינפלד (צילום: הראל קיי)

ערב המחול "שחקי שחקי" נוצר בין האזעקות ושמו לקוח משירו של שאול טשרניחובסקי שאביה של רנה נהג לשיר לה לאחר השואה. הערב מורכב משתי יצירות העוסקות, מושפעות ומגיבות למלחמת "חרבות ברזל".

המופע "שחקי שחקי" יעלה בתיאטרון מחול ענבל, מרכז סוזן דלאל, תל אביב

יום חמישי |-18.1.2024| 20:30 | 

יום שישי |19.1.2024 |12:30|

https://inbal.smarticket.co.il/event/2017

5. "אל תקרא לי פסטרמה" איתי ורותם ולמן.  תיאטרון "קרוב" פסטיבל האזרח כאן

ההיכרות של בני הזוג , איתי ורותם ולמן וחייהם המשותפים מתקיימים בצל הפוסט טראומה של איתי משירותו הצבאי במלחמת לבנון השנייה ובתקופת ההתנתקות מגוש קטיף,  שהעמיד אותם בפני אתגרים קשים, ביחד ולחוד. אתגרים שהביאו את רותם כמעט לעזוב את הבית ואת איתי להכרה שעליו לטפל בעצמו. 

בעקבות כך החל תהליך ריפוי משותף שאחד מתוצאותיו היה כתיבה משותפת של מחזה העוסק בסיפורו של איתי וסיפורם המשותף שנכתב בתקופת הקורונה. 

איתי ורותם, בוגרי הסטודיו לאמנויות הבמה בחולון. המלחמה הנוכחית ואירועי השבעה באוקטובר מאתגרים שוב את הפוסט טראומה של איתי ואת המסע המשותף של בני הזוג. "המלחמה נכנסה אלינו הביתה, דרך הפוסט טראומה. אנחנו מקווים שההצגה תגביר את המודעות לנושא, דווקא בתקופה זו" אומרת רותם. 

ההצגה "אל תקרא לי פסטרמה" - פסטיבל "האזרח כאן" תיאטרון קרוב 

יום ראשון | 24.12 | 19:00 | תיאטרון החנות

הפסטיבל יתקיים 24-27 בדצמבר